Antikroppar... - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Antikroppar...

01 - 19.03.2010, 17:39

Om man bildar antikroppar mot bromsmedicinen, hur märks det?
Märks det bara genom blodprover eller kan man märka nåt "i/på kroppen" också som gör att man kan börja misstänka att man bildat antikroppar?

Om man bildar antikroppar mot tex Betaferon, är det lättare att man bildar antikroppar mot Avonex eller någon annan broms då?
Carola

CarolaME

02 - 20.03.2010, 10:49

Hej Carola!
Jag bildade antikroppar mot rebif. Det upptäcktes när jag använt sprutorna i ca 1år och jag sa till sköterskan att jag tyckte att det var märkligt att jag ALDRIG fått några biverkningar av medicinen, hon trodde då att jag kanske bildat antikroppar (avsaknad av biverkningar är tydligen ett av tecknen på att medicinen inte fungerar), blodprov togs och mycket riktigt så var det så. Jag fick i stället copaxone, den medicinen kan man inte bilda antikroppar mot, och det är ju bra. Jag har fattat det som att i fall man bildat antikroppar mot en interferonbehandling så är alla körda, men jag kanske har fel, tur att copaxone finns i alla fall...
Hälsningar Lisa

"One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica)

lilla lisa

03 - 23.03.2010, 00:48

HejHej!
Nu ska jag berätta nåt konstigt... Då jag började med Copaxone i maj ifjol så fick jag också höra att man inte kan bilda antikroppar emot det. Men eftersom att jag har haft höga levervärden sen jag använde Rebif så har dom kollat värdena ett tag efter medicinbytet nu också. Och nu verkar det som att jag bildat just antikroppar emot Copaxonet. Skojigt värre... Tål jag inte Rebif och inte Copaxone så vet jag inte vad som skulle funka... Suck...
Jag ska iallafall in och ta nya prover imorgon, så då får vi se vad dom säger...
Natti!!!

cicci28

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 186

Diskussionsinlägg: 61988

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet