Att berätta
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 01.03.2010, 19:33 Hej! Jag tänkte fråga er hur ni går till väga när och om ni ska berätta om er MS? Det är nämligen så att jag blir så osäker när det kommer till nya vänner och så. självklart märker dom att jag ibland pratar fort och hoppar över ord och så, men ofta har det bara att skämta/skratta bort det. Men jag är fortfarande orolig, för jag vill (av någon anledning) berätta om min MS så att dom förstår mig bättre... |
|
|
02 - 01.03.2010, 21:10 Hej! Sedan jag fick min diagnos har jag varit väldigt öppen med vad jag drabbats av. Det är bättre enligt min åsikt. Visst försvinner vissa men då vet jag ju att det var aldrig några riktiga vänner. Varför ska jag skämmas över min sjukdom? Jag har ju inte bett om att få den! Hoppas mitt svar har hjälpt på något sätt. Kram Laila |
|
|
03 - 01.03.2010, 21:58 jag har oxå varit helt öppen när jag kännt att det behövs en förklaring. Vissa har backat och är inte mina vänner längre medans andra klivit fram och visat medkänsla och öppenhet tillbaka. MS är inte någon skamlig sjukdom. förresten finns det sådana? Jag är ju 50 fyllda så jag har än så länge mitt på det torra med jobb, förhållande och vuxna barn. Jag kan förstå om yngre personer känner ett motstånd mot att berätta på arbetet eller i vänkretsen då det kan kanske påverka medmänniskors beteende. |
|
|
04 - 01.03.2010, 22:49 Jag har alltid blivit bemött som en människa och inte som en sjukdom. Eftersom alla som vet om min MS idag har ju sett hur jag är i vardagen innan jag blev sjuk. Så därför så finns det inget som direkt har skrämt dem eller så. Dessutom så har alltid de som undrat frågat hur det är att ha MS just för mig, för det är ju som sagt var väldigt individuellt. |
|
|
05 - 02.03.2010, 07:45 Tack för era svar! Det blev mycket klarare för mig. Även om jag redan visste allt så känns det skönt att få höra det från personer som befinner sig i (nästan) samma situation. :) |
|
|
06 - 02.03.2010, 08:45 Jag har också varit helt öppen med min sjukdom sedan jag fått diagnos. Det är sannermigen inte vårt fel att vi fått den och har inget att skämmas över. Kram Besök gärna min hemsida: www.tell-us.se/... |