Att söka jobb som ung med ms? (långt) - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Att söka jobb som ung med ms? (långt)

01 - 12.07.2010, 17:06

Jag fick diagnosen i januari detta år och efter tre månader avslutade jag med min neurologs samtycke sprutbehandlingen pga. att jag ej har upplevt fysiska symptom eller haft något skov. Jag hade under tre månader försökt med både copaxone och betaferon subkutant men fick alldeles för kraftiga biverkningar, och intramuskulärt är därmed uteslutet. Så jag väntar nu tills Januari då tabletterna ska släppas på marknaden..

Hur som helst, jag gick ut gymnasiet i år med ett samlat betygsdokument och två förlängda distanskurser kvar, och eftersom jag kommer från en arbetarfamilj så har jag alldeles för mycket myror i kroppen och sug efter fysiskt arbete för att plugga vidare, med arbetslivserfarenhet av allt från att mocka hästbajs till proffisionell servitris är detta såklart inget problem för mig rent "cv-mässigt"
...men problemet sitter i min hjärna.

Jag blir väldigt psykiskt utmattad av att söka måga jobb och ha många bollar i luften, jag kommer inte ihåg namn på personer jag tagit kontakt med, vilket företag jag pratar med medans jag pratar osvosv,
detta får mig självklart att känna mig dum i huvudet.

Och sedan det stora frågetecknet, när hur eller om man ska berätta om sin diagnos. Fast jag är vid full hälsa och mer än kapabel till heltidsarbete så känner jag att jag bär på oduglighetsstämpeln.

Det står så mycket om att informera arbetsgivaren man jobbar för och de har skyldigheter och du har rätt och yadaydaya.. men utan fast anställning och kontrakt, hur går man då tillväga?

Jag extrajobbar t.ex som servitris/bartender/garderobiär vid behov, men då detta är tim-anställning har jag valt att inte informera min chef om min ms just för att jag inte vill behöva undra över om detta kan vara anledningen till att de inte ringer ut mig någon helg osv.

Jag sitter nu hemma hela dagarna, totalt psykiskt utmattad, helt utan rutiner och söker jobb på jobb på jobb, jag kommer som sagt knappt ihåg vilka jag ringt eller inte ringt och jag är tokless.

När någon väl visar intresse och börjar prata om vilket slags arbete det handlar om och vad som krävs av en drabbas jag nästintill av panik, det kommer märkas, jag kommer verka trög, jag kommer glömma allt viktigt, de kommer tycka att jag är dålig osv.

Vad har man egentligen för rättigheter som arbetssökande ungdom med ms?
Är det någon mer som sitter/suttit i denna situation?
Hur tänker ni? vilka är era farhågor och frågetecken?

Kregg

02 - 12.07.2010, 18:11

Jag har haft min diagnos i 16år och jag har jobbat med jätte mycket. Man ska inte gå efter sin diagnos utan efter hur man mår och orkar. Känn efter var som är bra för dej. Just nu har jag semester men ska tillbaka och jobba som vikarie barnskötare.

beata Krona

03 - 12.07.2010, 18:20

Ett sanningens ord, men jag som arbetslös "sjuk" ungdom känner mig försvarslös på arbetsmarknaden, visst, ett ok cv, men utan utbildning, anställning och koll på mina rättigheter så har jag ingenstans att vända mig. Det känns som att vilket jobb jag än lyckas snubbla över så kommer det bli ett eldprov att försöka hänga med.

Kregg

04 - 19.07.2010, 22:19

Hej. Jag är själv ung med ms. Jag har fått jobb på willys för bara tre månader sen.
Jag berättade att jag har ms men att jag vill inget hellre än att jobba. Och att jag låter inte min sjukdom ta över mitt liv utan att de är jag som bestämmer över den, så gott de går.

Jag fick hjälp från arbetsförmedlingen och försäkringskassan att få de jobbet,
En sak som man har som är ett plus är att om man har nån typ av handikapp så är man mycket billigare att anställa och att företaget rent utav kan få pengar för att anställa en.
Så ta kontakt med arbetsförmedlingen så hjälper dom dig.

Lycka till!

Sandra88

05 - 22.07.2010, 19:20

Lät ju klart värt att kolla upp! Tack så mycket :)

Kregg

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 317

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet