Avonex... - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Avonex...

01 - 02.05.2007, 18:54

Hej.. undrar en sak, även jag har poblem med avonex?... Tror jag?

Jag blir helt konstig, har tatt medicinen i 2 år men innan det så mådde jag bra, jag är helt slut känner jag och får huvudvärk hela dagen, så var det inte innan jag började med medicineringen. min läkare säger att det beror på Ms:en, jag tvekar.

Var utomlands ett bra tag och en man på hotellet råkade frysa mina mediciner som jag skulle ha i 2 månader, han påstod att de inte alls hade legat i frysen länge, men jaja jag tog dem fram till att jag skulle hem, och jag har ALDRIG mått såååå bra!

Undrar om de hade legat i frysen länge för då dör effekte, så kan det ha varit det som gjort att jag måt sååå himla bra? Symtomfri...
För nu när jag tar de nya avonex efter 2 månader så känner jag mig sjuk igen, som innan... Vad tror ni...
Jag funderar på att bojkotta alla mediciner och be till gud om hjälp för jag mår inte 5 öre bättre av dem.

defense Krona

02 - 02.05.2007, 19:01

Hej,
Jag har med mått jätte dåligt av Avonex. Fick nu byta till Rebif, men det känns inte ett dugg bättre. Det precis de symtom som du beskriver, känner mig helt slut och så har jag med huvudvärk hela tiden. Innan jag började med Rebif var jag med ett tag utan medicin och då mådde jag absolut bäst. Så det är ju en svårt fråga, om man ska chansa och låta bli att tar medicin eller inte! Min läkare pratade om att jag kan få Tysabri, men det vågar jag inte heller riktig. För då vet man ju än så länge för lite hur stort riskerna är.
Vi får se.
Hur länge förresten har du de där biverkningar? Hela tiden eller bara en dag?
Hoppas i alla fall att du får en alternativ, för att det är ju jobbigt att må dåligt på grund av medicinen, med tanken på att man ska tar den i flera år!
Kram Angela

buder

03 - 02.05.2007, 19:10

Hej defense
Även jag har faktiskt samma tankar som du angående Avonexet. Jag tycker att jag känner mig sämre sedan jag började med det i september 06. Har ju inte provat att vara utan. Dessutom är det ju svårt att motbevisa att inte MSn har blivit sämre. Vad gör man??? Be till gud är väl kanske inte heller så effektivt.
Försämringen kom ganska så omgående när jag startade Avonexen. Kan dock inte säga att jag haft något skov utan försämringen är gradvis. Det finns ju då en risk att läkaren hävdar att man fått sekundär progressiv variant fast det tror inte jag. Tyvärr vågar jag inte pröva utan broms. Det är inte lätt att veta hur man ska förhålla sig.

MVH
Loke

Loke Krona

04 - 02.05.2007, 19:10

Hej defense..
Jag har faktiskt ingen aning vad som händer med Avonexen, om den får ligga i frysen!? Fast jag tror ju inte att det är så bra.. men helt säker är jag inte.
Om du har besvär av mycket biverkningar med Avonex.. så testa gärna "metoden" som jag fick till råds. Har skrivit om den tidigare. Ta 1 Orudis retard 200 mg + 2 Panodil 1/2-1 timme innan du tar Avonex. Mina biverkningar är i stort sett borta!
Det är värt att testa!!
Kram Gila

Gila Krona

05 - 02.05.2007, 19:13

Hej tack för svar, nej det sitter i hela tiden, huvudvärk, yrsel och värk i kroppen, ska nog sluta med den i en månad o se hur det känns. För om det beror på medicinen så är det nog bättre att jag avstår och gud i himmelen får hjälpa mig igenom detta! =0)

defense Krona

06 - 02.05.2007, 19:16

God kväll! Måste säga att jag blir mer och mer fundersam när det gäller Avonexet. Jag fick ju oxå det från början och tålde den inte så jag fick Copaxone. Men nu har jag hört flera som sagt att de känner sig mycket sämre nu när de tar Avonexet.
Börjar faktiskt nästan ifråga sätta denna medicin. Kattis

kattis Krona

07 - 02.05.2007, 20:00

Hej igen..
Jag brukar säga till min neurolog att jag skulle ha klonats när jag fick börja med mina bromsmediciner. En Gila med broms och en utan broms. Undrar om det varit någon skillnad?? Ingen kan ju svara på det. Men jag vill gärna tro på Avonex. Mina skov är mycket lindrigare nu när jag tar broms än innan jag fick det. Men och andra sidan har jag blivit äldre och min kropp börjar "ta stryk" av alla dessa skov jag haft. Sen håller väl min skovvisa MS på att gå över till sekundär MS. Men jag fortsätter nog ett tag till med Avonex och hoppas att det hjälper!
Kram Gila

Gila Krona

08 - 02.05.2007, 20:14

Hej Gila. Det tycker jag absolut du ska göra, och det är väldigt glädjande att höra att du inte mår mycket sämre av medicinen. Och den tron du har på medicinen har jag nog oxå längst inne. Skulle nog aldrig våga att vara utan tror jag. Kram Kattis

kattis Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 321

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet