Avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 08.02.2010, 23:03

Hej på er.Har gått på Avonex i snart 4 år och biverkningarna vill aldrig släppa eller har aldrig släppt.Känner mig febrig tröttare i benen än vanligt och får värk i benen och det brukar hålla i sig i ca 3 dagar efter att jag tagit sprutan.Tar Alvedon och Orudis retard som lindrar symptomen till en viss del.Undrar om det är fler än jag som har biverkningar så lång tid som 4 år med en och samma behandling?Mvh Lars

Lars E

02 - 09.02.2010, 08:56

Hej lars e...
Jag tog Avonex i 2½ år och biverkningarna blev aldrig bättre.
Gjorde som du.. tog Alvedon och Orudis retard, men det hjälpte iaf inte.
Hade influensa-symptom i minst 2 dar efter.. sen började det gå på psyket oxå.. så jag hade ångest 1-2 dar innan jag skulle ta sprutan.
Tyckte inte att jag hade nån bra livskvalitet tillslut, så jag slutade med Avonex i samråd med min läkare.
Prata med din läkare eller MS-sköterska om hur du har det... det finns ju andra bromsmediciner.....
Kram
Gila

Gila Krona

03 - 09.02.2010, 17:10

Hej Gila och tack för svaret.Känner ibland att biverkningarna nästan blir värre än själva sjukdomen.Kände du också att du blev tröttare i benen?
Har du någon annan typ av bromsmedicin som fungerar bättre nu?Mvh Lars

Lars E

04 - 10.02.2010, 09:18

Hej Lars..
Ja, biverkningarna blev faktiskt mycket jobbigare än att ha MS. Benen blev blytunga bla...
Nu får jag Kiovig (Ivig) sen drygt 1 år tillbaks.
Det är ett immunglobelin som jag får som dropp 1 gång/mån. Inga biverkningar...:)
Ville ha Tysabri.. men de är väldigt restriktiva att ge det på Akad.sjh i Uppsala.
Dessutom börjar min MS mer och mer övergå till att bli sekundär...
Men jag har iaf inte blivit så mycket sämre under det här året.. så Kiovig kanske gör nån nytta...;-)
Kram
Gila

Gila Krona

05 - 10.02.2010, 16:54

Hei.
Jeg har brukt Avonex i over 10år. De første årene hadde jeg alltid bivirkninger dagen etter stikket. Da var det kraftig hodeverk og generell dårlig form (og deprimert) Pga dette valgte jeg å slutte med sprøytene. Var uten noe form for brems i 2år, men fikk ett kraftig skov og valgte å sette igang igjen med Avonex. Jeg våget ikke annet.
Men det rare er at etter at jeg startet opp igjen med sprøytene så har jeg ingen bivirkninger als.
Sitter nesten med en følelse av at de ikke hjelper siden det er helt slutt på bivirkninger.

Håper det ordner seg for deg, og at du kan få prøve annen type av bremsemedisin.

Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

06 - 10.02.2010, 18:34

Tack Gila og Hillevie för era intressanta svar,min läkare sa att jag ligger på gränsen mellan skovvis/sekundär ms så jag funderar på vad jag skall göra med Avonexen,har inte haft skov på ca 8 år."Det är ju dagarna som går som är livet"...Ha det så bra det går Mvh Lars

Lars E

07 - 10.02.2010, 21:03

Jag tog Avonex sprutor men blev så dålig så jag bytte till Copaxone. Detta gjorde jag för 10år sedan. Slutade med copaxone när jag skulle ha barn.

beata Krona

08 - 10.02.2010, 23:36

Hej Beata.Var biverkningarna mindre med Copaxone? Förstår att det är ett av de alternativ som ligger närmast till hands för min del.Har konstigt nog aldrig kopplat i hop vissa besvär som en möjlig biverkning av Avonexen.Mvh Lars

Lars E

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 297

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet