Avslag till rehab med en förnedrande motivation. - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Avslag till rehab med en förnedrande motivation.

01 - 19.08.2010, 10:32

Hej alla!

Jag sökte till rehabvistelse men fick avslag.
Det är endast andra gången jag söker och det var för fyra år sedan sist då jag även blev beviljad.

Motivationen till avslag.

"Anledningen till avslaget är bristande ekonomiska resurser. Samtliga ansökningar prioriteras efter medicinskt behov, men då de ekonomiska resurserna till extern rehabilitering är begränsade, kan inte alla ansökningar beviljas."

Jag skulle vilja använda för mig ett ovanligt uttryck till dem: Far åt helvete.

Hälsningar

online Krona

02 - 19.08.2010, 15:42

Hej online.
Åh, vad tråkigt! Jag trodde region skåne hade ekonomi att skicka oss på rehab. Är det utomlandsrehab. du sökt?

Hur prioriterar de? Du borde väl prioriteras!
Har hört att de prioriterar dem som fortfarande kan arbeta :(

Sök igen. Ge inte upp!

kram rosetta

rosetta 1 Krona

03 - 19.08.2010, 16:51

Hej!

Trist, Online! Jag sökte för rätt många år sedan och fick då också avslag från Region SKåne, då jag ringde och frågade om orsaken var motiveringen densamma; "pengarna var slut". Och jag hade då aldrig varit på någon rehab!!

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

04 - 19.08.2010, 22:35

Hej Rosetta och Fidelie!

Det kan mycket väl vara så Rosetta att det satsas mer på dem som de tycker är lönt, de som är i arbete.

Det var inte till rehab utomlands jag sökte.

Jag skulle verkligen behövt en rehabvistelse.

Det är med stigande irritation när man tänker på hur det annars kan vara ganska generöst med pengar till annat som inte alltid behövs.

Denna mandatperiod hade inte blivit så värst gammal innan de höjde sina löner i R. Skåne.
Ordföranden fick 18000 kr mer per månad (jo ni läste rätt 18000 kr) och detta till en redan minst sagt väl tilltagen lön.
Varje regionråd fick 6000 kr mer per månad, illa nog bara det när det inte (?) finns pengar.
Till alla dessa löner, och lönehöjningar, ska läggas till alla sociala avgifter och arbetsgivaravgifter som ska betalas och det är inte så lite det heller.

På hemmaplan får jag ingen sjukgymnastik nu, det ska enl. deras tokiga tänkande vara 12 gånger och sedan uppehåll under 1,5 till 2 månader.

Det är andra uppehållet för mig nu.
Jag är inne på att strunta i sjukgymnastiken på hemmaplan.
Tycker att det är att utpeka sig som dum att gå med på dessa villkor.

Jag ska försöka att få tag i någon ansvarig på R. Skåne när jag lugnat ner mig men jag förväntar mig samma svar som du fick Fidelie.

Hälsningar

online Krona

05 - 20.08.2010, 19:33

Det tar så på krafterna att behöva kämpa för sin rätt!
Du har skrivit tidigare om uppehåll med sjukgymnastiken. Det förstår jag inte. Vem har beslutat om detta? JAg går varje vecka men det är privat så det kanske är skillnad?

rosetta

rosetta 1 Krona

06 - 20.08.2010, 20:48

Rehabiliteringen är utsatt i hela landet. Det är lika här i Uppsala län och vi jobbar frenetiskt med att försöka påverka både politiker och tjänstemän, men man kan stånga sig blodig,de bryr sig inte.
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk
vi får inte ge upp, för det är det som de förväntar sig.
kramis
Irran

irran

07 - 20.08.2010, 21:28

Hej!

Jag går också regelbundet på sjukgymnastik, har gått både hos privat och landstinget så det är ingen skillnad när det gäller det. Jag tror att det är upp till landstingen att besluta om det. Jag vet att det är fler i andra landsting som tvingas göra uppehåll.

Det är verkligen helt vansinnigt då så mkt träning som möjligt är bra och nödvändigt för att vi ska kunna behålla och förbättra viktiga funktioner.

Troligen tror de sig om att spara pengar vilket de kanske gör på väldigt kort sikt men inte på lång sikt! Som sagt oerhört dumt!

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

08 - 20.08.2010, 21:47

Hej!

Ja visst är det dumt och jag tycker att det bevisas alltmer att de som blir politiker inte ens är intelligensmässigt på en medelnivå för att ha dessa viktiga befattningar.

Det skulle vara lämpligt att det blev en namninsamling angående rehab också. Detta skulle väl vara lämpligt med att skicka till regeringen.
Kanske också till de olika landstingen.

Det skulle vara bra om NHR tog tag i och helst via
deras länsförbund, eller vad det heter.

Hälsningar

online Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 256

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga