Bättre med Rebif? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Bättre med Rebif?

01 - 04.03.2007, 21:40

Jag har ju känt mig trygg med mitt val av Avonex men nu hittade jag några jämförelsestudier på internet där det påstods att Rebif var mycket mer effektivt? Törs man fråga - trots att det är på detta forum - vad ni har hört? Är inte Avonex så effektivt i jämförelse verkligen?

mamma till 2

02 - 04.03.2007, 22:28

Du kan läsa mer om ABC medicinerna här, de anses alla vara ungefär lika bra dvs en 30-33% reduktion av skoven:

www.nationalmssociety.org/...

Mr Schyy

mr schyy

03 - 05.03.2007, 00:27

OK, tack - ska läsa länken. Man blir ju så förvirrad; tittar man på den ena undersökningen så är det ena bäst - tittar man på den andra så är något annat bäst. Håhåjaja! :-)

mamma till 2

04 - 05.03.2007, 15:02

Hej Tysabri är 70% reduktion av skoven!

Dropp en gång per månad. Tyvärr fick jag sluta p.g.a. att jag bildade antikroppar. Fick inget skov under de 4 år jag hade tysabri!

Har ingen behandling nu. Först om jag får nytt skov.

Ida

05 - 05.03.2007, 16:13

Ja, fast jag vill inte ha Tysabri än. För mig är det sista anhalten - medicinen som ska finnas där när inget annat hjälper. Vill gärna att den varit i bruk en längre tid också..

mamma till 2

06 - 05.03.2007, 19:31

Hej Mamma till två!

Jag tror att allla betaferoner fungerar lika bra. Skulle du så småningom bilda antikroppar mot interferonerna så finns Copaxone som inte innehåller interferon utan är, glatimerat. Bra att veta på vägens gång.

MVH / Maritha.

maritha

07 - 11.03.2007, 01:14

Hej, Rebif är samma sak som avonex, Men man tar sprutan innan för huden istället för i muskeln som man gör med avonex. Själv har jag bytt till rebif p,g,a jag fick svåra biverkningar av avonex. Men nu har jag inga som helst biverkningar, Den mindre dosen och att jag inte tar sprutan direkt i muskeln gör susen för min del. Men du kanske inte får några biverkningar av avonexen. Men man tar spruta tre gånger iveckan i stället för en som med avonexen. Men jag hoppas att det går bra för dig med sprutorna.

Ha det gott.

Tojjan

08 - 11.03.2007, 11:13

Hej på Er!

Ville bara skjuta in att även om Avonex och Rebif båda är interferon beta-1a så är de inte molekylärt identiska, då hade det ju varit samma medicin.

// Mr Schyy

mr schyy

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 310

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet