Barn? - Multipel Skleros forum - Sexualitet vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 08.02.2010, 19:58

Jag har börjat fundera på hur de funkar me barn och ms. Har några vänner som nyligen fått barn så man börjar fundera lite.
Har inga planer på att skaffa några än på ett tag men endå.
Blir barnen stora, små under graviditeten? Finns de nått annat som är typiskt för en som har ms och är gravid?
Är tacksam för allas berättelser om detta.
Kram Sandra

Sandra88

02 - 09.02.2010, 09:38

Hej Sandra

Angående vikt, så har de väl endast funnit att barn till mödrar med MS har lite lägre födelsevikt än "normalt".
Mina båda har som nyfödda legat runt 3,5kg o det anses väl som normalt.
Sedan gällande MS:en så skyddar faktiskt graviditeten kroppen (har med hormonomställningen som gör att man inte ska stöts bort fostret att göra), sista trimestern är man som mest skyddad. Sedan är det något förhöjd risk för skov efter förlossningen, så totalt sett är en graviditet +/- noll. Nya studier påvisar oxå att amning har en skyddande effekt det med.
Det enda som väl kan vara bekymmersamt är om man har inkontinensproblem som restsymptom från ett skov, det blir ju inte bättre med en bebis som steppar en på urinblåsan.LOL
Sedan så upplever ju alla en graviditet olika. Min första seglade jag igenom utan något mer än lite vanlig graviditetströtthet, sen senaste så var jag illamående i 4mån, trött o då hade jag dessutom en 2,5åring att ta hänsyn till! ;-)

Kram Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

03 - 02.03.2010, 20:34

Jag har 2 barn.. 8 och 5. Jag visste inte tills förra året att jag hade ms. Hade tydligen fått tystskov innan jag fick ÖN (då kändes det).

Mina barn var 3,3 kg och 4,2 kg.. så ingen problem med vikten.

Mina graviditeter var båda ganska bra.. fick foglossning med båda men också hade lite övervikt. Allt gick bara bra. Efter förlossning var jag trött ganska länge (fortfarande är det;) men det går hand i hand med småbarnsåren. Jag har inte haft sovmorgon sedan 2002!

Mina barn påverkas inte av att jag ha ms. Jag har valt på att inte berätta för de tills de fråga mig om det.. eller de ser det. De vet att jag få huvudvärk och det är helt rätt också. Det får jag!

När jag fick diagnosen blev jag jätterädd för mina barn... man tänker på ärftlighet.. nu vet jag att det är nästan obefintlig.

Mina barn betyder allt för mig... jag kommer att kämpa på tusen att de ska ha det bra...

Barn är underbara....

bons

04 - 03.03.2010, 19:41

Hej!
Jag fick min diagnos när jag väntade mitt andra barn.... Jag blev skräckslagen!! Tänkte allt negativt som bara gick tror jag... Rullstol, assistenter dygnet runt, inte kunna ta hand om barnen osv... Men.... Det har gått jättebra, jag har lärt mej leva med tanken, har även turen att vara drabbad av den "snälla" typen av MS.... Jag har skov då och då fast oftast ganska små.... Det är bara mina närmaste som känner till att jag har MS. ( och jobbet) Nu väntar jag nummer 3, fast priset för den lyckan är tyvärr ett jätteskov... :-( Men man får tänka på att det går över, barn är en viktig del för många, även mej. Nu vet jag ju inte hur illa MS symtom du har men det är klart att du ska/kan skaffa barn den dagen du känner dej redo. Om du känner att du kommer orka och att du har ett bra stöd från nära & kära <3
Kram

Lizzie591

05 - 05.04.2010, 21:09

Hejsan !!
Självklart ska du skaffa barn om du vill. MS utgör absolut inget hinder för att genomgå en graviditet. Tvärtom verkar graviditeten ha en skyddande effekt på sjukdomen och jag har aldrig hört talas om att födelsevikten skulle påverkas för att man har MS. Däremot säger läkarna att man har en något ökad risk för skov efter graviditeten, men så behöver det ju inte bli. Jag har själv skaffat tre barn och har haft normala graviditeter o förlossningar, och jag har inte blivit sämre efteråt. Att skaffa barn är det absolut bästa jag gjort i livet och även om jag skulle bli sämre i min MS så är inte barnen ett hinder, tvärtom är det dem som ger mig kraft o energi i livet. Så till alla som funderar på barn säger jag bara : TVEKA INTE, GO FOR IT !!!!! Lycka till !

Bönan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 79

Diskussionsinlägg: 47690

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet