Behandling av primär proggressivms? - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Behandling av primär proggressivms?

01 - 24.10.2009, 13:09

Min man fick för 3år sedan prognosen ms. Han behandlades i 1år med betaferon vilket inte hjälpte utan han blev bara sämre och sämre. Nu är han rullstolsbunden sen 1år tillbaka och blir bara sämre hela tiden.
Enligt läkaren finns det inte någon medicin som hjälper, inte ens stamcellsbyte på denna variant. Jag undrar om det finns någon som vet av egen erfarenhet att detta stämmer, eller om det finns en chans att han kan bli bättre.
För honom är livet slut och hela familjen mår jätte dåligt, vi har 2 tonårspojkar som också får höra dagligen att han inte vill leva längre.
Detta tär på oss alla och det är fel på allt och alla. Vad ska vi göra för att hjälpa honom då han vägrar att ta emot hjälp från oss eller någon annan?

ma-ma

02 - 24.10.2009, 20:10

Hej ma-ma
sitter lite i samma sits har haft Ms i många år och nu har den gått över i en progressiv fas. Men mitt hopp är fortfarande att det ska komma ett botemedel.
Sen det här med läkare som inte har någon behandling att erbjuda har de provat kortison, cellgift novantrone, Tysabri och stamcelltransplantation.
Har man sen provat allt så kanske jag kan gå med på att inte sätta in någon behandling men då ska man få all hjälp att se positivt på framtiden i allafall
och få så bra hjälpmedel som möjligt.

Min erfarenhet efter alla dessa år så kan många läkare allt utan att veta något.
Så det gäller att försöka kämpa för sin rätt.

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

03 - 24.10.2009, 20:58

Hej Dante9!
Tack så hjärtligt för ditt svar!
Detta är första gången som jag har tagit steget att prata med någon om detta (förutom med läkare förstås).
Tråkigt som fan att höra att fler har haft problem med läkevården, men jag är glad att få kontakt med någon som är så hårt drabbad av denna sjukdom som min man.
Menar du att man kan få prova andra mediciner fast man har en progressiv variant? Vet du om man kan bli hjälpt av ett stamcellsbyte? I så fall skulle det vara en positiv upplysning som vi givetvis ska gå vidare med.
Funderar starkt på att byta läkara (igen). Problemet är bara att den läkaren som min man för tillfället har anses veta allt om ms och har även skrivit en bok i detta ämne.
Tack än en gång och hoppas på att höra av dig igen! Det gör även min man som plötsligt blev intresserad och vill veta vad du har för erfarenheter.
Kram från ma-ma och make!

ma-ma

04 - 24.10.2009, 21:55

Hej ma-ma!

Min ms är sekundär progressiv och jag har blivit sämre hela tiden.
Det senaste halvåret har det inte märkts så mycket, det förefaller som att det har stannat upp. I varje fall så går det inte lika fort utför.

Jag har fått många hjälpmedel, exempelvis en trehjulig elscooter populärt kallad elmoppe.
Det är en fantastisk frihetskänsla att ha den.

För min del så funderar jag mest över vad jag ska göra om dagarna, vad jag kan göra. Det är ju inte så mycket men alltid är det något jag kan.
Det är ju ingen mening att grubbla över vad man inte kan göra, det blir man bara nertryckt av.

Viktigt är ju att fortsätta umgås med folk och då inte vara allt för traggig om sin sjukdom så att folk tröttnar.

Men vi människor är ju så olika och vi har olika sätt att tackla svårigheter.
Det är förståeligt att man isolerar sig men det är inget bra sätt att ta sjukdomen.
Man ska göra det man kan nu, man vet ju inte hur det blir sedan.
Detta gäller sjuka såväl som friska.

Självklart så kan jag ha mina mörka stunder men det får inte ta för stor plats.

Forskningen går hela tiden på högvarv och kanske kan det komma något som kan hjälpa oss.

Det är en medicin på gång som heter Fampridin, (vet inte om det är arbetsnamnet)

När jag läst om denna medicin så har jag uppfattat det som att även vi med progressiv ms kan få nytta av den men är inte helt säker.
Lite optimism har jag i alla fall.

När jag läste om att din man reagerade på det Dante skrev så blev jag glad, han blev ju plötsligt intresserad och ville sätta sig in i det.
Så visst har han möjlighet att få fram gnista. Det kan nog komma mer.

Ett mycket bra sätt att skingra tankarna och kunna angripa sjukdomen på det psykiska planet är att vara inne på portalen och läsa vad andra skriver och att själv deltaga med inlägg eller öppna en tråd om man funderar över något.
Här finns många trevliga och snälla människor.

Du/ni är nya här och hoppas att ni ska känna er välkomna hit till portalen.

Hälsa din man och ta väl hand om er.

online Krona

05 - 25.10.2009, 10:19

Hej online!
Tack för dina värmande ord! Jag hoppas och tror att min man en dag ska kunna tänka som du och vilja gå vidare med sitt (vårt) liv. Vi är ju en familj och alla vill hjälpa honom, men hur hjälper man någon som bara är arg och inte vill ha någon hjälp?
Jag är sedan 1år tillbaka hans personliga assistent så vi måste "tampas" med varandra 24 timmar om dygnet.
Jag är glad att jag har hittat denna portalen och peppar honom så att han själv ska vilja ta kontakt med någon utanför familjen, och detta verkar vara ett bra alternativ.
Tack än en gäng och ha det så hjärtligt bra!
MVH
ma-ma

ma-ma

06 - 20.03.2010, 14:32

Hejsan!
Jag har primär progressiv ms.
Jag får Novantrone cellgift en gång var 3:e månad, min läkaren trodde inte det skulle hjälpa mig, men jag gav mig inte jag vill testa det, för vad hade jag för liv annars. Jag började med det i september -09. För mig gick det fort utför, det började i april -09 och av tog i början av februari -10. Tyvärr klarar jag inte av att gå så långt, men jag har ett liv och jag älskar mina barn och min man!
Stå på er, det är faktist ni som bestämmer, det är erat liv. Tyvärr har man bara ett liv så ta vara på det!

Lycka till!
Hör av dig om du vill!

Kram Zuzze

Zuzze

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 314

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?