Betaferonbiverkningar - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Betaferonbiverkningar

01 - 26.09.2009, 11:11

Jag har tagit Betaferon i ett halvår nu och jag har nästan alltid värk i benen. Muskelvärk typ. Hur länge skall man stå ut med detta? Kan man ha biverkningar så länge?

lena maria

02 - 26.09.2009, 17:57

Om jag har förstått det här med medeciner så hjälper de inte alla, så jag hade nog ringt till sköterskan.

beata Krona

03 - 01.10.2009, 13:42

hallå!

Ja det här med Betaferon är ett mysterie för sig. Jag har själv tagit Betaferon i 4,5 år nu och jag har fortfarande biverkningar som led och muskelvärk och det är jobbigt att behöva känna så efter nästan alla gånger man tar sprutan för det är ju ändå varannan dag som man gör det. Mitt i allt detta har den ändå hjälpt mig enormt mycket men det har ju också gått åt en och annan panodil och ibumetin. Jag hoppas att biverkningarna släpper på dig.

pilla

pilla

04 - 02.10.2009, 08:39

Tycker nog oxå att du ska prata med sköterskan för att få svar.. Gunilla

gunniss

05 - 10.10.2009, 22:05

Hej! Jag har tagit Betainterferon i ca 6½ år och har fortfarande biverkningar, inte lika starka som första halvåret men i stort sett mer eller mindre feber efter varje spruta.

Jag har pratat med min neorulog om det och han tycker det är bra och säger att biverkningar är ett tecken på att medicinen fortfarande gör verkan och att jag inte ännu bildat antikroppar.
Sen har även medicinen påverkat mitt sjukdomsförlopp positivt =)

Eva-L8

06 - 10.10.2009, 22:59

Hej Eva LB

En sak som du skrev förstod jag inte eller så fattar jag fel... Du skriver att neurogen sagt att det är bra med biverkningar för då vet man att du inte bildar antikroppar??? Har jag förstått rätt ?

Men i så fall förstår jag inte det påståendet, för eventuella biverkningar har inte med antiroppsbildningen att göra. Antikropparna kommer när ditt inmmunsförsvar reagerar på "bromsen" som ett kroppsfrämmande ämne som inte hör hemma i din kropp. Å då sätter kroppen igång att tillverka antikroppar som ska oskadliggöra "inkräktaren". Antikroppsbildningen märker du inte alls själv annat än att bromsen inte funkar o att du får nya skov.

Med vänlig hälsning

Olov

olov Krona

07 - 11.10.2009, 09:42

Jag fick höra samma sak från neurologen som hade vår föreläsning nu o en av tjejerna har oxå fått samma information av sin neorolog. Alltså att med biverkiningarna så vet man att medicinen funkar.
Då undrar man om det är bara någon tröst-info som ges ibland.
Må gott

Gunilla_1967 Krona

08 - 11.10.2009, 12:05

Hello...
Jag använde Rebif först halvåret efter att jag fått diagnosen, men var tvungen att sluta pga dåliga levervärden. Mch medan jag använde Rebif så hade jag oroligt ont i ryggen, (typ som muskelvärk i ryggen). Och när jag sen gick över till att använda Copaxone, så försvann värken. Så mitt förslag till er som får ont av medicinen är att ni kanske ska testa att byta. Det fungerade iallafall jättebra på mig.
Kram...
/ Cicci

cicci28

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 307

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet