Biverkningar av Avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Biverkningar av Avonex

01 - 20.02.2007, 13:19

Hejsan.
Jag är ny här på det här forumet. Vill berätta för er om hur jag blev av med de fruktansvärda biverkningarna från Avonex. Jag har tagit Avonex snart i 2 år och var på väg att sluta med dom, eftersom jag var näst intill utslagen 1-2 dar efter det jag fått sprutan. Frossa och stark sjukdomskänsla och ibland feber. Har pratat med min neurolog om det här, men enligt honom så var det bara att fortsätta att äta Alvedon eller andra febernedsättande preparat eller att sluta med Avonex. Jag ringde till MS-linjen och fick rådet att ta 1 Orudis retard 200 mg + 2 Panodil 500 mg. Jag har gjort så nu i 4 veckor. Jag har inga bivekningar längre!! Det är helt fantastiskt! Det är ett råd som kommer från Rikshospitalet i Köpenhamn, de har testat de här på en liten grupp Avonex-användare med goda resultat. Och det funkar, jag är ett levande bevis på det! Det kanske inte hjälper på alla, men det är värt att prova.
MVH Gila

Gila Krona

02 - 21.02.2007, 09:59

Hej Gilla! Tycker det låter som om det är jätte bra. När jag tog Avonex tog jag alltid 2 st panodil och sen var 4 timme om det behövdes. Och faktum är att jag fick aldrig några biverkningar. Prova en gång utan panodilen, men kännde av det direkt. Kattis

kattis Krona

03 - 21.02.2007, 12:45

Hej Kattis.
Låter jättebra att du slapp biverkningarna. Jag har haft det jobbigt till och från under de här två åren jag använt Avonex. Vissa sprutdagar kunde jag äta 16-20 alvedon/panodil på 2 dygn och jag mådde iallafall inte så bra. Min mage klarade inte heller de mängderna. Jag gjorde lite uppehåll från sprutorna ibland, för jag orkade inte med dom. Men nu sen jag började ta Orudis innan jag tar sprutan så får jag inga biverkningar. Orudis är egentligen en tablett som man tar mot inflamationer i musklerna.
Så nu är det problemet ur världen för mej.

Gila Krona

04 - 23.02.2007, 14:37

Hej.
Jag är också ny på forumet. Jag har tagit Avonex sedan april förra året. Det har funkat jättebra för min del utan större biverkningar. Jag tar en Ipren innan jag tar sprutan och känner då inte av den någonting. Har testat att ta utan vid ett par tillfällen och de nätterna har slutat med en frossa som inte är av denna värld.
/ Therése

Therése-77

05 - 13.03.2007, 22:14

Hej Gila.

Tack för tipset. Jag får också kraftiga biverkningar av avonex, har bara tagit det i en månad. Har läst att det kan avta efter 1-2 mån. Är Orudis retard receptfritt? Var det just kombinationen mellan orudis och panodil som var bra? Själv tar jag Ipren men det verkar inte att hjälpa.

Ha det gott. Maj

Maj

06 - 14.03.2007, 10:09

Hej Maj!
Tyvärr så är inte Orudis retard inte receptfritt.
Jag provade en gång att bara ta Orudis retard, men då kom biverkningarna.. så det ska tydligen vara kombinationen: 1 Orudis retard 200mg + 2 Panodil, ca. 1/2-1 timme före man tar sprutan. Jag känner av lite av biverkningarna, men det är "hanterbart".
Jag tog också Ipren/ Alvedon/ Panodil förut, men det hjälpte inte mej.
Hoppas att du också blir hjälpt av det här..
Men som sagt, du måste ta kontakt med din läkare så du får det på recept.
Hälsningar Gila

Gila Krona

07 - 14.03.2007, 21:36

Hej Gila.
Då ska jag prata med min läkare, det vore ju skönt om biverkningarna minskade.

Ha det gott/Maj

Maj

08 - 25.03.2007, 21:34

Hej!

Jag är också ganska ny både här på MS-portalen och med sjukdomen. Fick min diagnos i slutet av jan -07 och har lärt mig mycket om sjukdomen genom att läsa era inlägg.
Det här med Orudis var en ny grej. Jag mår riktigt dåligt dagen efter sprutan och nästa dag mår jag skapligt. Tycker att hela mitt hälsotillstånd har försämrats sedan jag börjat med Avonex. Känner mig frusen och kulen och ibland väldigt varm.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

MVEN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 363

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet