Blåmärken! - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Blåmärken!

01 - 18.07.2007, 17:00

Jag börjar få små blåmärken på ovansidan av fötterna och på ett annat finger. Tillhör detta min MS. Jag vet med mig att jag ej har slagit mig, det på ena fingret fick jag när jag vattnade blommor, det stack och brände till och så hade jag ett blåmärke. Fick även för ett tag sen,när jag tränade,så fick jag plötsligt ett blåmärke på överarmen på insidan. Min MS sköterska är på semester, tänkte höra om det är någon som har detta. kram Marie

amrie

02 - 18.07.2007, 17:06

Hej, det kan vara små ytliga "proppar". Jag brukar få det ibland på fingrarna och på insidan av underbenet. Min husläkare sa till mig att det är ofarligt, bara obehagligt, men ta och prata med din läkare om det nästa gång ni ses.
kramis
Irran

irran

03 - 18.07.2007, 17:07

Hej igen...glömde säga att jag tror inte att det hör till ms:en.
Irran

irran

04 - 18.07.2007, 18:33

hej
blåmärken har garanterat inget med MS att göra. det finns många andra orsaker till blåmärken. Ibland kan mediciner ge blåmärken o de finns andra åkommor som ger blåmärken. Tala m din doktor om detta o se till att få de utrett.

Sommarhälsningar

Olov

olov Krona

05 - 18.07.2007, 19:41

Tack Irran och Olov!
Jag är också inne att det kan vara mina mediciner. Men samtidigt kan det vara småkärl som brister av någon anledning. Men det känns att jag kan vänta med det till efter semestern. Så man få komma till "sin" MS-läkaren. Jag har haft så mycket konstigheter sen jag blev sjuk för tre år sedan. Så man blir orolig för det minsta. Tack för era snabba svar.Det känns redan bättre, man målar "fan" på väggen så fort ibland.

amrie

06 - 18.07.2007, 19:44

hej

jag får ganska lätt blåmärke, typ när jag sitter 2-3minuter med böjda ben på golvet.....sist hade jag på min v.arm en stor som en femman o 2 små, visade det till min sjuksköterska, han sa att jag slagit mig nånstans men jag kommer själv inte ihåg. kommer att fråga min läk. om det är av mina medic.
jag använder mot märkena hirudoid kräm de läker snabbare.
hälsningar niletta

niletta

07 - 19.07.2007, 11:58

Halloj!
Jag får ganska lätt blåmärken jag oxå, så var det inte förr. Dom kommer utan att jag vet vad jag har gjort.
Nu får jag oxå rejäla blåisar av copaxonesprutorna, men det är ju en annan sak. Har precis köpt hirudoidsalva, får se om det hjälper.
Kramis Idalina gul&blå :)

Idalina

08 - 19.07.2007, 16:27

Vad gäller blåmärken, KAN det röra sig om trombocytopeni, som bromsmedicner mot ms IBLAND kan medföra som biverkan.

Be att få ta ett prov på blodcellerna. Där kan man enkelt se antalet trombocyter.
Antalet trombocyter skall i normalfallet ligga mellan 150-300.

Hjärtliga hälsningar!
/ Ehrlandson

Ehrlandson

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 190

Diskussionsinlägg: 61988

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet