Bromsmedicin, Betaferon - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Bromsmedicin, Betaferon

01 - 14.11.2009, 13:08

Hej allihopa!

Jag fick för några veckor sen diagnosen MS, och har börjat ta bromsmedicin (betaferon). Jag har två funderingar ang. denna bromsmedicin:

1. Den sägs bromsa upp emot 30% av sjukdomsaktiviteten, men vad innebär "sjukdomsaktiviteten" egentligen?

Menar man antingen (a) att upp emot 30% av skoven (som man annars skulle fått) förhindras?

Eller menar man (b) att antalet skov kommer vara detsamma, men med 30% lindrigare ärrbildning i hjärna och ryggmärg?

Eller är det (c) en kombination av (a) och (b)?

2. Jag läste (någonstans, minns ej var) att sjukvården har som "riktlinje" att ca 35% av de personer som diagnosticeras med MS skall få bromsmedicin. Jag är en av dessa 35%. Innebär det att läkarna förutser en hög risk för ett svårt sjukdomsförlopp för mig? Vad är det som avgör om en patient skall få bromsmedicin eller ej?

Tacksam för svar.

Hälsningar
Karl-Viktor

karl-viktor

02 - 14.11.2009, 13:30

Hej Karl-Viktor!

Jag har gått på betaferon i 2 år, det har fungerat bra och om du har mycket biverkningar nu i början så klingar de oftast av en hel.

Svar på din fråga. C. De minskar antalet skov på 30% och de minskar graden/styrkan på skoven med 30%. Däremot så vet man inte vilka personer det fungerar på.
På testgrupp på 100 personer är det 30% snittet. Det är de som inte får några skov alls och de som inte märker någon skillnad. Då får man prova något annat. Hoppas att den biter bra på dig.

Lycka till

Pennypenny

03 - 14.11.2009, 13:49

Tack för ditt svar!

Känns skönt att veta dels att medicinen minskar både antalet skov och deras svårighetsgrad, och att biverkningarna minskar med tiden (blir så seg/halvsjuk efter injektionerna, har bara tagit medicinen ett par veckor).

//Karl-Viktor

karl-viktor

04 - 14.11.2009, 14:51

Hejsan
Det är som Pennypenny säger och svaret på din fråga är C. Har för mig att 30% är ungefär vad samtliga bromsmediciner har för effekt, förutom Tysabri som ligger på 70% (har jag för mig).

Skulle vara intressant att veta vart du läst att endast i 35% av fallen sätts bromsmedicin in. Om du kan hitta det kanske du kan länka? Det verkar dock inte särskilt troligt eftersom den vanligaste rekommendationen är att broms sätts in så snart som möjligt.

Angående biverkningar så varierar det hur länge de varar, men vanligast är mellan tre och sex månader. Jag tar själv Betaferon sedan två år tillbaka och kan fortfarande få biverkningar ibland, särskilt feber, om jag inte tar ett par värktabletter i samband med sprutan.

Men det är inte alls som i början och får man alltför stora problem med biverkningar så kan man få byta till t.ex Copaxone som inte innehåller interferoner (vilket är ämnet i Betaferon som man kan reagera på). Lycka till med medicineringen och det blir lättare med tiden.

//Anne

Chi Krona

05 - 14.11.2009, 14:58

Hej Karl-Viktor
Har du pratat med läkaren om Tysabri den bromsar 70% . Jag önskar att den fanns när jag fick diagnos
då hade jag kanske sluppit kryckorna nu.
Läkarens stora argument för att inte ta Tysabri är att det är så stora biverkningar som PML men det är nog inte hela sanningen. Kolla gärna vad Sune Överhagen
skriver om Tysabri.
suneoverhagen.blogspot.com/...

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

06 - 14.11.2009, 15:41

Hej och tack för era svar!

Jag ska kolla upp Copaxone och Tysabri vid tillfälle, jag har inte hört talas om de medicinerna, utan fick helt enkelt Betaferon presenterat för mig som "the shit" (dvs inga andra mediciner nämndes).

Redigering: jag minns förresten (har lite problem med minnet just nu) att en annan medicin nämndes, det måste ha varit Tysabri, för de sa att den gavs i droppform, och att den var för de patienter som var antingen svårare sjuka, eller där tex Betaferon inte gav någon effekt.

Här är några länkar till det jag nämnde (alla är egentligen bara olika varianter av samma artikel verkar det som):

www2.unt.se/...

www.laholmstidning.se/...

www.nwt.se/...

www.nhr.se/...

Hälsningar
Karl-Viktor

karl-viktor

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 368

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen