Bromsmediciner biverkningar - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Bromsmediciner biverkningar

01 - 17.06.2010, 10:06

Var och gjorde LP igår och i morgon blir det MR. Efter LP:n pratade jag en lång stund med min neurolog om effekterna av en ev MS-diagnos. Han bad mig börja fundera på och ta ställning till framtida behandling såsom bromsmediciner. Påpekade även att medicinerna kan ge biverkningar (rekommenderade att jag skulle bilda mig en uppfattning via webben)som är rätt besvärliga, vilket smått oroade mig.

Vad säger ni andra? Skall man uteslutande välja bromsmediciner eller bör man avstå om man upplever sina problem ganska lindriga? Jag är ju ingen ungdom - 51 år - och troligtvis har jag ovetande haft MS (om det nu är det) ganska länge utan att det har besvärat mig alltför mkt.

lådis

02 - 17.06.2010, 15:49

Hej

Om jag fick börja om med min bromsmedicinering, så skulle jag inte röra en enda bromsmed, jag har fått så mycket biverkningar och ändå blivit sämre. Har provat olika sprutor och dropp.

Det som bromsade mitt fall var cellgift och efter det har jag varit utan broms i flera år och varit stabil.
Min kropp vill nog sköta detta själv och inte vara labbråtta.

Men alla är vi olika inför kroppens reaktioner.
Många har ju positiva erfarenheter och skulle aldrig vilja vara utan broms.

blomma

03 - 20.06.2010, 15:44

Tack för ditt svar! Inser att det kommer att bli svårt det här - många ställningstagande.

lådis

04 - 20.06.2010, 20:44

Har använt två: avonex och copaxone men har konstaterat att jag med alla biverkningar så mår jag bäst utan och varför plågas nu. Man lever ju bara en gång. Har vän som tagit broms och blir sämre och en som inte tagit broms och oxå blir sämre.??????

beata Krona

05 - 20.06.2010, 21:06

Har Avonex sedan min diagnos för ett år sedan.
Jag har biverkningar men inte värre utan att det går att lindra med febernedsättande. Det var lite värre första halvåret.
Skulle inte våga vara utan broms eftersom det pågår infl. som inte alltid märks som skov.

rosetta

rosetta 1 Krona

06 - 20.06.2010, 21:54

Hej lådis!
Jag måste erkänna att jag inte svarat på din fråga för jag vet helt enkelt inte vad jag ska svara...

Ena halvan av mig tycker absolut att du ska börja med bromsmediciner så fort du kan.
Effekten blir större ju tidigare man börjar.
Personligen tyckte jag att Tysabri var helt fantastisk.
De två gångerna jag fick den. Redan första gången märkte jag av en klar förbättring som avtog ju längre tiden gick från droppet. Andra gången fick jag en anafylaktisk chock (cirkulationskollaps samt att tungan svullnade), läskigt men mycket ovanligt.

Copaxon och Betaferon funkade inte heller...

Så, min egna erfarenhet av bromsmediciner är inte så bra.

När nu Zamboni presenterar en studie som helt vänder upp på tidigare forskning - ja, det underlättar inte. Om Zambonis teorier stämmer ska man alltså absolut inte ta immunmodulerande läkemedel...

Ja, för mig blir det alltså omöjligt att hjälpa dig i din fråga.

Vimsan Krona

07 - 21.06.2010, 20:27

Hej lådis!

Kan bara svara för mig själv. Jag har haft MS i 18 år.
På den tiden fanns inte bromsmedicin. Att börja nu ...
Nej, det finns inte. Jag går nu med 2 kryckor och använder rullstol längre sträckor , har problem med balans och trappor, att lyfta knäna är inte lätt. Där emot skulle jag vilja har 4 AP.
Jag är 50 år .
Har mailat och bett min neurolog att skriva ut ett recept på licens, svar väntas. Lycka till! Kram C.

Maryam Krona

08 - 22.06.2010, 07:54

Hej alla!
Tack för svar. Allt detta är som hebreiska för mig.
Är nyfiken vad är 4 AP?
Och detta med cellgifter för MS? Hittar ingenting om det som behandlingsmetod.

lådis

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 243

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet