Byta Avonex mot Tysabri? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Byta Avonex mot Tysabri?

01 - 25.01.2010, 21:28

Ser många fördelar med Tysabri och ännu mer när jag läser lite här i forumet.
MEN är det någon som kan beskriva jobbiga biverkningar?

Vi vill skaffa barn och då är inte tysabri den mest lämpliga medicinen. Men samtidigt kanske jag kan må bättre. Känner mig förvirrad...ska jag byta avonex mot tysabri....?

Anbino

02 - 25.01.2010, 22:25

Kan bara tala för mig själv.. och det är mycket positivt att slippa ta sprutor x antal ggr per vecka.. Nu får man 1 stick 1ggr/mån istället... Och Tysabri är ju just nu "det senaste"... Hoppas ju självklart kunna börja med tabletter om nåt/några år istället men Tysabri har jag bara gott att säga om !

Biverkningar av Tysabri är väldigt sällsynt, jag har mått bra efter mina 4 infusioner hittills.. Ska få min 5:e imorgon på USÖ.

Lycka till !

/Fredrik

Motin

03 - 25.01.2010, 23:32

Hej Anbino
Jag har tagit Tysabri nu i 2år utan problem.
Den där allvarliga biverkningen tror jag läkarna har som ett skäl till att inte behöva ge tysabri till så många. Har själv hört läkare som säger att Tysabri kan vi inte ge till alla med MS det hade kostat sjukhuset för mycket. samhället hade tjänat massor på att ge alla med skovMS Tysabri.

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

04 - 26.01.2010, 13:44

hej hej

Jag har fått tysabri lite mer än ett 1 år nu, tidigare rebif kombinerat med kortisondropp. Jag har klarat mej bra från biverkningar, urinvägsinfektion de första behandl. men klart att det känns skrämmande med de allvarligare biverkningarna, men måste våga chansa oxå... tanke på att vara småbarnsförälder tycker jag att det är mycket bättre med tysabri, slippa sprutorna och biverkningarna från de och för mej har tröttheten blivit mycket bättre med tysabri. Åt tidigare modiodal för tröttheten men behöver inte de nu.

Lycka till! Må gott!

PERLINO

05 - 26.01.2010, 14:48

min läkare skriver inte ut Tysabri till mig, hur får man honom till det, dvs hur lyckades ni?

violen

06 - 26.01.2010, 18:15

Tysabri har en väldigt ovanlig men väldigt allvarlig biverkning.
PML en typ av hjärnhinneinflamation. Inget man vill ha!
Antingen stryker man med eller så blir man kolli.
Tror det är därför vissa läkare tvekar i förskrivningen?
Jag skulle inte tvekat en sekund om jag märker progession samt läkaren samtycker.
ha det
magnus

"Skiter jag så finns jag"

mcr

07 - 26.01.2010, 18:51

hej violen

jaa det var en lång väntan för mej, min neurolog tyckte att jag skulle bli beviljad nov -06, men några "proffessorer" tyckte att jag fortfarande var för pigg, så jan 2009 fick jag min första tysabribehandl. Tråkigt när man känner sin kropp bäst!!! men med nya förändringar på hjärna och ryggmärg, (genom MR) så blev jag till slut beviljad... stå på dig!

PERLINO

08 - 26.01.2010, 22:01

Hej !
Jag hade fyra ganska stora skov inom sex månader (hade bildat antikroppar mot Betaferon). Så läkaren jag hade då remitterade mig till ett annat sjukhus och föreslog Tysabri... Gick väldigt snabbt för min del...
Ska få min 23:e dos på torsdag och har inte haft några biverkningar eller skov !
Lycka till =) Kram...

jessica_a

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 77

Diskussionsinlägg: 47688

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet