Byta från Avonex till Rebif? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Byta från Avonex till Rebif?

01 - 27.05.2010, 21:13

Hej alla!

Är under utredning för MS och läkaren tycker jag ska börja behandling så fort som möjligt. Men känner att det här med behandlingsval är jätte svårt.

Är inne på Avonex pga att den är den som man har minst chans att bilda antikroppar mot. (förutom copaxone) Men om det är jobbigt att ta sprutan i muskeln, kan man då byta till tex Rebif? Verkar vara jobbiga biverkningar med Avonex.

Allt bara snurrar, känns som om man har tur om man hittar nåt som fungerar. Nån som har erfarenhet från Rebif?

ladyred

02 - 27.05.2010, 21:35

Hej ladyred,

Tog Rebif i 3 månader efter diagnos och bytte sen till Avonex. Anledningen till att jag bytte var att jag precis som Du trodde det skulle vara jobbigt att ta sprutan i muskeln med långa läskiga nålar :). Det visade vara precis tvärtom, det känns betydligt mer att ta sprutan subkutan ( Under huden ) än vad det gör att ta den i muskeln. När det kommer till biverkningar så upplevde jag samma influensasystom med båda dock bara en gång i veckan med Avonex mot 3 ggr i vecka med Rebif, och genom att ta en panodil 30-60 min innan jag tar Avonex och sen en till efter 6 timmar så märker jag faktiskt inte av biverkningarna över huvud taget. Dock fick jag "fula fläckar" på instickstället av Rebif men inget alls av Avonex så jag föredrar helt klart Avonex. Biverkningar är ju förstås väldigt individuella men nu har Du fått del av mina erfareheter... Lycka till vad Du än väljer.

Kenzo2

03 - 29.05.2010, 15:19

Hei:-)
Jeg har akkurat samme erfaring som Kenzo2. Bare at i mitt tilfelle så byttet jeg fra Avonex til Rebif en kort periode. Trodde det da skulle bli lettere å klare og sette sprøytene selv ( min mann setter avonexen på meg)
Men uff og au så vondt det gjorde! Fikk kløe og utslett på stikkstedene.
Nei takke meg til Avonex, ingen hudreaksjon.. Merket heller ikke forskjell på bivirkningene.

Lykke til med valget.
Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 227

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet