copaxone - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

copaxone

01 - 22.10.2009, 12:47

Fick konstig reaktion av Copaxone efter ca 3 veckors behandling. På kvällen, innan jag skulle ta sprutan, blossade tennisbollsstora "blaffor" upp på flertalet gamla stickställen. Det blev rött med kraftig klåda under ca 1 dygn. Klådan försvann efter ca två dygn men rodnaden blev kvar en vecka på samtliga ställen. Efter detta uppstod hårda blånader på båda låren som inte ser ut att försvinna. Vågade aldrig ta sprutan den där kvällen och har inte gjort det senare heller. MS-sjuksköterskan har inte sett någon sådan reaktion tidigare. Har någon av er liknande erfarenhet?

December

02 - 22.10.2009, 13:44

Hej.
Det är nog inte så ovanligt det du fått. Drabbades själv att detta när jag tog Copaxone. Provade antihistaminer + tavegyl och det hjälpte delvis. Be MS-sköterskan kolla lite bättre, det är kända biverkningar. Din neurolog kan säkert skriva ut någon lämplig antihistamin du kan prova. Lycka till

moja

03 - 22.10.2009, 16:48

Hejsan!
jo jag fick en liknande reaktion på ett stickställe på magen, blev illrött och kliade som fasen. "blaffan" var inte riktigt så stor som det du beskriver men ändå stor. Jag pratade med min sköterska som sa att det var vanligt och ofarligt och att det kunde bero på värme, alltså om man kanske solat (antingen solarie eller på stranden). Jag fortsatte ta sprutorna ändå och har inte upplevt detta någon mer gång
lycka till!
Lisa

"One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica)

lilla lisa

04 - 22.10.2009, 18:41

Hej.
Jag använder också Copaxone och har gjort i 1 års tid. Jag blir alltid röd på stickställena. Många blir ömma och oerhört röda, bulliga och kliar. Blir även varma och detta sitter kvar i flera dagar. Jag blir även knölig och har svårt att hitta stickställen. På mitt ena ben har jag fått en förhöjnad som även blivit lite blått och det har varit där i ett par månader. Så det blir nog kvarstående. Magen är nog det bästa stället att sticka i tycker jag. Man får undvika att sticka där man har byxorna, för det kan vara obehagligt.
Skinkorna är vedervärdiga. Det gör så fruktansvärt ont och efter sticket buktar det upp blåsliknande bubblor. Så där får min man sticka endast i nödfall.
Det enda positiva med copaxone är ju att man slipper biverkningarna.

Sabina

sabina

05 - 22.10.2009, 20:25

Hej
När jag läste att man slapp biverkningar av Copaxonen, så undrar jag om jag inte heller har flunsa-känningar av min Avonex ;) istället för dessa knölar o rodnader som ni verkar ha problem med, det är olika vad vi väljer att hantera.
Jag skulle bli stressad av era problem, de känns svårare att hantera.
Lycka till o må gott

Gunilla_1967 Krona

06 - 25.10.2009, 12:46

Tack för era svar och tips! Känns skönt att inte vara så "ovanlig" som jag trodde. Ska träffa MS-sjuksköterskan om någon dag, då ska jag absolut be att få ngn antihistamin utskriven.
(Tyvärr är jag ingen lämplig kandidat för interferon pga risken för depression.)

December

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 223

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet