Copaxone - bra eller inte? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Copaxone - bra eller inte?

01 - 06.12.2009, 21:21

Hej, jag är på gång att byta bromsmedicin efter att ha hört gott om Copaxone, speciellt den delen om att den inte har interferon och ska på så sätt slippa influensasymtom. Neurologen sa dock att hans erfarenhet av detta inte var helt positiv eftersom hans patienter hade fåt stora hudreaktioner av sprutan, han kallade det bölder. Är det någon här som använder copaxone och har bra eller dåliga erfarenheter? jag vill gärna höra både positivt och negativt!
/Maria

Knasa

02 - 06.12.2009, 22:09

Bruker copaxone. Ingen bivirkninger og små reaksjoner i huden. Brukt den i 2,5 år nå. Jo, eneste bivirkning - mindre trøtt. Så nå sover jeg 6 timer om natten som er alt for lite. Men klarer ikke sove mer ;).

tussalus

03 - 06.12.2009, 22:59

Jag har bara använt Copaxone i tre veckor så det är fortfarande nytt för mig. Har fått en del biverkningar men det ska du nog inte lyssna på för jag får ALLTID biverkningar av allt.

MEN det jag tänkte berätta är att jag inte fått några som helst bölder eller irritationer i huden vilket till och med min MS-sköterksa tyckte var fantastiskt.
Däremot så gör det riktigt ont efter sticket. Tar ca 2-3 minter sedan värker det som om jag var getingstucken ett bra tag. Men som sagt..... jag får allt som andra inte får och kanske tvärtom.

Värt ett försök!
Lycka till!

An1

04 - 07.12.2009, 13:35

Svien/etterverken går over etter noen mnd. :)

tussalus

05 - 07.12.2009, 22:30

Jag tar Copaxone nu. Hade Rebif tidigare. Och jo, jag brukar få knölar där jag stuckit, men på en 1-3 dagar så brukar dom vara borta. Eller nästan iallafall. Och det är ju inget som syns. Man märker dom inte, förutom om man känner efter precis där. Men då jag hade Rebif så hade jag mindre knölar men istället så hade jag då decimeterstora röda "blaffor" som höll sig kvar mellan 1-2 veckor. Så jag personligen tycker att det bättre med Copaxone...
Kram /Cicci

cicci28

06 - 09.12.2009, 22:03

Hej! Har använt copaxone drygt 1½ år och det fungerade bra tills dryga 5 vecker efter min andra graviditet, då fick jag decimeter stora svullnader och hudirritationer efter sprutan. Så jag var tvungen att byta. Hoppas det fungerar för dig. /C

moakajsa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2983

Användare online: 67

Diskussionsinlägg: 43121

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet