Definition av CIS - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Definition av CIS

01 - 21.07.2009, 23:45

Hej,

Tänkte bara höra om någon vet vad definitionen av CIS (Clinicaly Isolated Syndrome) är? Såg en artikel om att det finns bromsmedicin som kan sättas in efter att man fått diagnosen CIS. Jag har positiv LP och en lession i nacken. Kan detta räknas som CIS? Borde jag isf höra med min neurolog om jag kan få denna medicin. Tror medicinen hette Copaxone.

SleepyPete

02 - 22.07.2009, 00:32

Hej!
Om det är ett CIS du har kan jag inte avgöra.....
men här har du en bra förklaring på vad CIS är.

www.multipelskleros.nu/...

När det gäller insättning av medicin efter ett CIS så har alla dom stora tillverkarna sina studier angående detta.

Här är dom olika, bara att klicka och läsa.

Copaxone = PreCISe

Betaferon = BENEFIT

Avonex = CHAMPS

Rebif har en studie som heter "COGIMUS" tror jag, om jag inte har helt fel så håller den på så det finns inte så mycket info vad jag vet....

Prata med din läkare och hör vad han säger. Jag vet att min neurolog har börjat sätta in Copaxone vid tidig behandling istället för nästan enbart Betaferon som han gjort innan.
Han säger att det finns färska studier angående Copaxonet som gör att han har börjat tro mer på det, antar att det är den här PreCISe studien han syftar till....
Lycka till med allt!
//Daniel

Pågen

03 - 27.07.2009, 16:13

Hej jag fick diagnosen Cis som läkaren förklara på språk som man fattar tack sa jag det är enkelt förklarat ett förstadium till ms sa han.. hoppas det hjälpte

camomill

04 - 29.07.2009, 23:54

Verkar vara väldigt olika hur neurologerna bedömmer CIS. Fick själv den diagnosen efter MR som visade lite plack (förlite för MS) och en svagt positiv LP. Behandlas nu med Avonex.

cem72

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 303

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet