Den där ensamheten... - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Den där ensamheten...

01 - 24.11.2009, 21:18

Att läsa om denna ensamhet som många av er känner får mig att känna mig lite "utanför"... eller felplacerad ?.
För mig så finns alla mina vänner kvar och jag har byggt upp flera vänskaper de senaste två åren (fick min diagnos 2007).
Mitt liv tuffar på och jag jobbar på som vanligt med en ganska markant skillnad när det gäller frånvaro.

Inte för att jag anser att alla andra oavsett vad ska gör det samma som jag.
Det är ju bara jag som kör över min egen hälsa alltför ofta.
På något sätt så har jag väl inte insett vad det här handlar om.
Jag vill inte stanna upp och fundera och sluta vara som alla andra, och jag vill inte heller anses som sjuk.
För jag är egentligen inte sjuk tycker jag även om jag har svårt att gå, har myrkryp i benen, domningar, sockerdrickskänsla, yrsel, svårt att fokusera och känselrubbningar.
Det är bara något som händer och sker... för tillfället... just nu... idag !.

Marijah Krona

02 - 25.11.2009, 18:13

Vad härligt att höra att du lever så bra,men var rädd om din hälsa och lyssna på kroppen!; )

Susie Q

03 - 25.11.2009, 21:31

Jag tillhör också dem som inte känner mig ensam, har kvar min familj och mina närmsta vänner. Visserligen är jag så "ny" på detta men jag hoppas och tror att vännerna kommer att finnas kvar.

Tror det är viktigt att läsa om att det kan vara så olika för oss. Då kan man alltid känna igen sig i något.

kram rosetta

rosetta 1 Krona

04 - 13.01.2010, 17:45

Känner mig inte speciellt ensam heller, men jag kan samtidigt förstå den känslan tror jag.

Jag har faktiskt varit väldigt öppen med diagnosen efter jag fått den, började med att informera chefen några dagar efter jag fått diagnosen, och sedan berättar jag mer än gärna för mina arbetskollegor, och mina vänner fick reda på det när jag fick diagnosen.

Har alltid fått rätt bra respons och även om jag ibland har varit tvungen att lugna en del personer med deras överbeskyddande natur, så har det blivit en rätt naturlig del av mitt liv bara. Jag går och tar bromsmedicin en gång i månaden (tysabri), och om någon har frågor svarar jag till bästa förmåga.

Det jag däremot inte har är andra i min närhet som har samma sjukdom, eller liknande, så jag valde nu att ett par år efter diagnosen gå med här i MS-portalen ( jag har ett par kontakter på nätet som jag pratat med innan, dock utomlands huvudsakligen), för att få lite mer social kontakt med fler med samma diagnos, för att få lite mer inblick i hur livet ter sig för olika personer.

Jag jobbar fortfarande 100% och har bara tillfälliga domningar och balansproblem (peppar peppar) och det jobbigaste är väl MS-fatiguen, som drabbar mig rätt ofta, och för att lindra problemen tränar jag regelbundet, vilket fungerar väldigt bra på jobbet då vi har ett gym där, och jag har kollegor att gå tillsammans med.

Är faktiskt förmodligen i min bästa form nu, än vad jag någonsin varit, efter diagnosen ! :-)

droren

05 - 13.01.2010, 18:26

Hej,
Jag kännerigen mig med föregående talare. Jag har kvar mina vänner, familj, är aktiv ledare inom Friskis & Svettis, ja mitt liv ser ut som innan MS knackade på dörren. Jag arbetar 100 %, till stor del hemifrån vilket innebär att jag kan vila när jag behöver. Mitt största problem är att jag är så trött och att jag har nervsmärtor i ryggen.

Jag upplever att jag är ensam om min sjukdom. Jag känner ingen som har MS som jag kan prata med och som verkligen kan förstå min situation. Jag har upplevt att jag "svävar fritt" med min sjukdom. En gång om året träffar jag min läklare och däremellan får jag ringa mottagningssköterskorna om det är något.

Jag är med i en studien som bygger på telefonintervjuv. Jag har pratat med den sjusköterskan 2 ggr. Ett stort tack till hene som orkat lyssna på mig minst en timme (om inte mer) varje gång .

anettehelena

06 - 13.01.2010, 20:00

En sak som var trevligt när jag började med Tysabri var att patienterna som tog samma medicin gick "om-lott", dvs, man hade alltid en timme med en annan person som tog samma medicin, ibland träffade man till och med två, då fick man faktiskt prata med andra och få lite andras upplevelser.

Tyckte faktiskt väldigt mycket om det, men sedan blev det öppenvården istället, så nu är det på en avdelning man får medicinen, och tiden är helt avsatt per patient, så man är oftast själv, om man inte har sällskap i form av en annan patient som oftast är inlagd för utredning eller liknande i samma rum.

Senaste två gångerna har jag haft "tur" och fått någon att prata med bägge gånger. Den senaste gången var den bästa, då patienten var otroligt trevlig och samtidigt hade väldigt mycket kunskap då hon både hade MS samt jobbade på samma avdelning vi låg på. Fick mycket bra tips, som att man ska söka särskilt högriskskydd för att slippa karensdagar på jobbet i och med MS. Mycket givade och trevligt helt enkelt.

Så, en del av anledningen till att jag sökte mig hit var just det, att få lite naturligt utbyte av erfarenheter och upplevelser. :-)

droren

07 - 14.01.2010, 17:55

Droren, jag undrar vad högriskskydd är? Är det någon tilläggsförsäkring som man kan teckna? Min man och jag skulle ordna livförsäkring för ungefär 2 år sedan men sedan glömdes det bort, pappren har egat här hemma. Konstaterar nu att det är försent för mig. Jag lär aldrig få teckna en livförsäkring med den här sjukdomen, kanske med förbihåll.
//Helena

anettehelena

08 - 15.01.2010, 10:24

Jag känner mig ensam, inte för att mina vänner sagt upp bekantskapen, utan de hör inte av sig längre och det finns en i min omgivinig som kan fråga hur jag mår. (förutom mamma, fast hon vill egentligen inte höra svaret).

Jag har inte berättat på jobbet, för ungefär samtidigt som jag blev uppsagd pga arbetsbrist fick jag en ev diagnos. Fick ett nytt jobb och är nu provanställd i 6 månader, i april blir jag fast. Vill inte säga något till någon på mitt nya arbete för jag tror att de inte kommer ha kvar mig då.

Tycker det känns skit.

Men men det finns alltid någon som har det ännu jävligare.

Blev också nyfiken på det där med försäkringar och karensdagar? hur funkar det?
/ L

nullitet

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 321

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet