Efter en graviditet? - Multipel Skleros forum - Sexualitet vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Efter en graviditet?

01 - 28.06.2009, 18:59

Hej!
Finns det skäl att vara orolig för att bli sämre efter en graviditet?
Jag planerar min andra graviditet. Jag känner mig mycket bekymrad över att sluta med bromsmedicinen. Jag tar rebif tre gånger i veckan.
När jag fick mitt första barn så hade jag inte fått min diagnos. Det tog 2 månader efter förlossningen så fick jag synnervsinflammation.
Jag är rädd för att få ett skov efteråt.
Hur tidigt efter förlossning kan man börja med medicinen? Jag vågar inte amma utan tänkte att jag hellre tar medicin.

Någon som har funderingar?

Snövit

02 - 29.06.2009, 07:42

Hej Snövit

Statistiken visar att skyddet som graviditeten ger och den något ökade risken för skov efter en förlossning, sammantaget ger plus/minus/noll effekt på MS:en.
Nyare studier visar att amningen kan ge ett visst skydd, detta pga att det troligtvis är kroppens hormonomställning som utlöser ett skov. Om du ammar, så dröjer det oftast innan du får tillbaka din mens.

Du kan få medicin under amningen, ivig (koivig) som du får via dropp på sjukhuset. Prata med din neurolog om detta, du kan även få det under graviditeten om du har en "aktiv" MS.
Själv ska jag på uppföljningssamtal med min neurolog om just detta ca en månad innan förlossningen.

SKicka gärna ett meddelande om du vill "prata", själv är jag i v19 med nr2.
//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

03 - 02.08.2009, 17:34

Hej Snövit!
Jag var också rädd för skov efter min graviditet, men nu har det gått 5mån utan att jag fått något. Enligt min neurolog är det inte större risk utan det är samma risk som förut graviditeten. Jag vågade bara amma i 6veckor sen började jag med bromsen igen. Ville bara uppmuntra dig lite, att det kan gå så bra!

Ella E Krona

04 - 26.08.2009, 15:05

Det kan nog bli hur som helst under och efter graviditet. Jag chansade och åkte på skov både under och efter. Skovomgången efter förlossning kom efter 10 dgr och 16 dgr efter påbörjade jag infusion av kortison som inte hjälpte ett jota. Men jag är ändå nöjd med att har gett min dotter bröstmjölk i 16 dgr. Sen var det bara att vänta ut skiten och njuta av en underbar vår tillsammans med min man och dotter. Vi hade aldrig fått så lång ledig tid (tre mån) tillsammans om det inte vore för mitt skov. Men det var jobbigt att inte kunna använda händerna, det är så mkt man gör med dem: tvättar hår, borstar tänder, äter, antecknar, kör bil, byter blöja... Nu är jag helt återställd.
Enligt min läkare finns det inga forskningsbelägg för att ivig hjälper.

/Madde

Oliva

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3211

Användare online: 59

Diskussionsinlägg: 47599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet