En liten fråga - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

En liten fråga

01 - 30.08.2009, 18:21

Jag har hört att om man har MS så får man inte ta ryggmärgsbedövning vid en förlossning.
Stämmer det ?.
Uppskattar att ni som fött barn och har erfarenhet utav detta svarar då spekulationer inte ger så mycket eftersom det är fakta jag är ute efter.

Marijah Krona

02 - 30.08.2009, 18:42

Hej!

Innan min förlossning sades samma sak dock fick jag epidural och det är bra.

Gafta

03 - 01.09.2009, 09:43

Hej

Är i v28 nu med nr2 och detta har inte kommit upp i diskussionerna på MVC, men ska på koll idag, så kan ju alltid fråga.
Man vill ju alltid ha möjligheten tillgänglig för smärtlinding.

//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

04 - 02.09.2009, 08:47

Hej igen
Min MVCsköterska hade inte hört talas om att MS skulle vara ett hinder för att få epidural eller liknande vid förlossning. Men för att vara på den säkra sidan så skulle hon kolla med läkarna på förlossningen tills nästa besök.

//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

05 - 02.09.2009, 12:27

Okej, tack för era svar :)
Alltid bra att vara förberedd även om jag inte har gjort mina "livsval" ännu så är det ju endå betryggade att veta hur saker och ting ligger till ifall jag skulle vilja, kanske nån gång, framöver... i framtiden...

Marijah Krona

06 - 02.09.2009, 21:16

Vad är epidural för något ?

Marijah Krona

07 - 03.09.2009, 08:44

Hej Marijah

Epidural är ryggmärgsbedövning. Dagens epidural som fås vid förlossning kallas "stand up" epidural då bedövningsmedlet är uppblandat så kvinnan kan röra sig. Det fås inte i spruta utan en tunn slang sätts in så man kan fylla på om förlossningen drar ut på tiden.

Själv klarade jag mej på TENS (elektrisk stimulering) och lustgas sist. Tjatade om epidural, men när läkarna äntligen tyckte jag var tillräckligt öppen så gick det så fort att det inte hanns med. :-)

//Ace

Ace Krona

08 - 04.09.2009, 18:25

Okej, tack då har jag lärt mig någonting nytt idag :)

Marijah Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 259

Diskussionsinlägg: 62003

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet