Ensam! - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

09 - 05.11.2009, 08:44

Ja vi känner igen oss alla i olika former och tankar. Kämpar dagligen för att orka gå till 4 timmars jobb varje dag och sedan orka vara med min familj. Under de senare månaderna drabbades jag av en djup depression och ballade ur på jobbet pga frustrationen över den okänslighet jag kände från vissa arbetskamrater. - Vadå du ser ju så fräsch ut! Du som tränar så mycket kan ju inte vara sjuk?
Familjens planer stämmer inte överens med min ork. Livet går mig förbi och jag varken hinner eller orkar hänga på i andras takt. Jag kan aldrig acceptera min MS men jag strävar hela tiden efter att orka leva med den.

kebe

10 - 05.11.2009, 08:57

Tänk att det där har jag också hört:
- Men du som ser så fräsch ut!!!?????

Kan man inte försöka göra det bara för att man är sjuk????? Dummaste jag har hört! Att försöka se fräsch ut gör ju att man mår liiiiite bättre, tycker jag i alla fall. Man får ju inte gräva ner sig bara för att kroppen inte vill vara med.

Oförstående människor tycker jag mest synd om. De vaknar ofta med en skräll en vacker dag.
Man kan aldrig förstå andra fullkomligt, hur man än försöker för alla är unika och alla känslor är unika osv. Men man kan försöka förstå, försöka vara ödmjuk inför andra. Det tycker jag är den finaste egenskapen man kan ha. Borde kanske läras ut i skolan till och med!!!

An1 Krona

11 - 05.11.2009, 15:08

Jag blir väldigt väldigt förvånad att få höra om skam och dylikt, låter helt absurt, man kan inte hjälpa att man blivit sjukt. Ingen i hela världen som väljer att bli sjukt. Så det får ni skippa, stå med huvet högt även under tuffa tider.

Jag är även förvånad om att ni pratar om oförstående arbetskollegor, det enda jag stött på är förståelse och hjälpsamhet på mitt jobb.

Jag jobbar också 50 % då jag fått problem med att röra mig, ena benet är inte med i matchen. Men jag är glad och försöker göra det bästa av det.

Tyvärr är det så att jag inte hittar på så mycket med mina vänner, men jag ska snart trappa upp det då har visat stor förståelse för att jag bara orkar en liten aktivitet i det, detta kommer bli bra.

Jag har tänkt så här: Hur skulle jag vara med mina vänner om de blev sjuka? På samma sätt är det mot mig när jag blivit det måste jag ANTA.

Men visst är det piss ibland, men det gäller att njuta av det man har istället för det man inte har.

Däremot har jag fått NOLL förståelse av myndigheterna i sverige, tagit 4 månader och 4 avslag på mitt handikappstillstånd ännu, vi ska inte prata om sjukersättning...

ETT GOTT RÅD: Var ärliga med kollegor, vänner, familj och er själva med hur ni känner er. beskriv era svagheter bildligt så folk förstår. Jag beskriver exempelvis att en dusch är för mig idag som att springa ett maraton för någon annan. Blir enklare att förstå för folk...

Ha hopp!

azzyy

12 - 05.11.2009, 16:20

Jag har börjat förstå de olika perspektiven för min känsla av ensamhet. Det är många faktorer som är styrande, min egen hälsa/ork, omgivningens förståelse osv.
Jag ska sluta anklaga mig själv och sluta ställa frågan jag har ställt mig själv allt för många gånger redan.
Vad gör jag för fel?

Men ett perspektiv är kvar att ventilera och det är samhället i sig. Jag som ser mig själv som en utåtriktad och en person som har lätt för sociala kontakter, men har ändå svårt att hitta något forum där jag kan träffa nya människor att knyta kontakter med. Jag har fått en känsla av att det som gäller är att du ska vara ute i arbetslivet och det är där du har ditt sociala nätverk på dagtid. Om du inte arbetar så är du t.ex. antingen mor/far som är föräldrarledig och som träffar andra föräldrarlediga i öppna förskolor, kanske är du ålderspensionär som träffar dina vänner genom PRO eller kanske är du sjuk och träffar likasinnade genom intresseföreningar.

Det jag menar med detta är inte att det är fult och dumt med dessa föreningar. Nej, nej, de är bara till godo. Däremot menar jag att det inte finns några naturliga mötesplatser där vem som helst kan träffas på dagtid utan att vara kategoriserad till arbetslösdagsträffar eller värkstaden. Varför måste man höra till en speciell kategori för att ha någon träffpunkt dagtid.

Samhället har blivit så inriktad på att ALLA ska arbeta, det var faktiskt något bra med att det fanns hemmafruar förr det var inte lika onaturligt att inte ha arbete som det är idag. Visst tänker många, hur jämnlikt var det då.. visst inte alls... det kunde gott vara en och annan hemmaman också... Visst är det så, men var inte samhället då var lite mer tollerant än idag, eller är det bara en känsla av nostalgi som vi yngre som ej var med har fått ärva.

Vilket fall som helst. Jag har försökt att komma mig ut på dagtid när jag är pigg och familjen har sitt för att träffa lite nya människor. Det ena var värkstaden, det fungerade väl någorlunda, men mycket av tiden gick åt till att diskutera smärtor (helt naturligt) jag inte har. Jag har provat kyrkans träff för daglediga, där var jag yngst med mina 42 år, näst yngst var diakonissan med sina 59 år. Jag kände mig inte hemma någonstans. Stickcafé är ju populärt också, men då måste man kanske kunna sticka.. jag vet inte...

Har någon några ideér. För att sitta hemma och vänta och känna sig ensam fungerar ju inte.

Pennypenny

13 - 05.11.2009, 16:58

Jag har kanske inte något råd att ge men så här har jag tänkt de sista dagarna då jag varit ganska ledsen.

I stället för att tänka och gruva mig över att jag inte kommer att orka ska jag försöka planera in roliga saker. Sedan får jag vila så jag orkar med. Jag funderade på vad jag tycker är roligt.

Nu ska jag försöka förverkliga detta. Har en almanacka där jag planerar in arbete, vila och aktivitet. Behöver nog göra så ett tag.

Eftersom jag mått både psykiskt och fysiskt dåligt ett par dagar bestämde jag mig för att stanna hemma från jobbet idag och sitta vid datorn och titta på tv ( sånt jag aldrig gör på dagtid)

I går skickade jag ett sms till min bästa väninna där jag frågade om hon ville hänga med på bio en kväll.

Jag kände mitt i all ledsenhet att jag måste göra något som bidrar till mitt välmående.
Bara den tanken har fått mig att må lite bättre.

Hoppas du kommer på något sätt där du kan må lite bättre. Det finns ju olika kurser som finns på dagtid om du inte orkar gå på kvällstid. Där kan man få nya vänner.

rosetta

rosetta 1

14 - 06.11.2009, 10:37

Ja. Pennypenny, ensamhet och utanförskap är nästan det största problemet man har förutom MS. Det är en stooor förändring. Jag är också en sådan person som ser så fräch ut. Jag brukar svara då "ja skalet är helt och fräch, men inuti är jag trasig" då säger de ingenting. Sen att vänner och arbetkamrater inte finns kvar är sorligt, men är man öppen och ser sig omkring så kan man skapa nya kontakter. Varför inte försöka att vara med på stickkafét. Du kan kanske lära dig att sticka en halsduk, de är hjälpsamma. Jag har nämligen där och fått nya kontakter. Man får inte vara rädd att försöka. Jag går också till en kyrka för att träffa folk ( jag är nästan yngst också)men vaddå! jag gör lite hållningsträning lite avlappning en del går på promenad en del måla en del pratar om någon bok. Så fikar man ihop. Bara att man gör "något" är det viktigaste. Då lättar ensamheten något. MVH

amrie

15 - 11.11.2009, 08:37

Tack Amrie för dina ord!
Du har helt rätt, inte ska man ge upp och inte kommer jag att göra det. Jag kommer fortsätta att söka efter ett forum som passar mig och den som söker kommer att finna sägs det.
Jag har nu med några dagars eftertanke kunna se att mitt senaste inlägg kanske var lite väl negativt.
Kyrkans verksamhet fick sig en törn och det kom nog inte riktigt fram att det inte var åldern i sig som är mitt egentliga problem utan att verksamhet som kallas för de dagledigas verksamhet är inriktat på +65 och kanske egentligen till ännu äldre.

Jag fick nog inte fram min egentliga grundtanke med inlägget.
Tanken jag hade handlade om att vi människor som oftast måste stoppas in i ett fack för att passa in och hur viktigt det har blivit att passa in för att få vara med. Samhället grupperar sig och när samhället grupperar sig blir utanförskapet tufft att bära. Det är även det som yttrar sig i mitt familjeliv, att alla måste vara med på olika aktiviteter barn som vuxen, för det är där man träffas. Det vardagliga mötet är inte så vanligt längre. Visst vi hälsar och pratas vid lite över häcken och vid matdisken i butiken, men umgås vi!? Det är en tanke som även den som står mitt i livet borde göra, som jag borde ha gjort!! För när du helt plötsligt inte passar in längre blir det väldigt ensamt. Det går säkert att hitta en ny plats, ett nytt fack. Men det krävs mycket av dig då så som, mod, kraft, förmåga och energi för att hitta den.
En tanke att fundera på, hur blev det så!

Pennypenny

16 - 11.11.2009, 22:03

Min trötthet har gjort att vänner tappats en efter en. Jag orkar helt enkelt inte lägga kraft på detta. Prio är mina barn samt att fixa att jobba deltid.
Känner mig ensam ibland, men vet att jag själv är den som tappat intresset.
Men visst känns det när ingen längre ringer.

Kram!

1977

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 83

Diskussionsinlägg: 47690

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet