Fatigue/trötthet.. - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Fatigue/trötthet..

01 - 17.02.2010, 18:51

Jag är så trött på denna fatigue..
Är inne i en period (drygt 2 veckor nu) där jag kan sova hela tiden, känns det som.

Jag vaknar trött, går i slow motion genom dagen - ledig idag. Orkar inte städa, orkar inte göra det jag borde.

Sov mellan 13 och 15 idag, sov igår och förrgår eftermiddag också.
Jag borde träna, men jag orkar inte. Jag har OS-Tv i bakgrunden, och datorn bredvid mig i soffan, orkar inte annat.

Hur länge ska det här hålla på?
:(

Håller på att plugga nu, började för ett halvår sen och är i praktik nu (läser till sjuksköterska), och tänker att det är praktiken på sjukhuset som gör mig extra trött. Om det är så, kan jag ju inte jobba när jag är färdig igen?
Shit... känns inte bra :(

Kan jag göra något för att inte vara så trött...? :(

Hälsn Charlotte

Charlotte79

02 - 17.02.2010, 19:07

Hej Charlotte!

Du e inte ensam om den här dj...a tröttheten....
D e ganska vanlit hos oss emässingar. De finns en del mediciner att ta när det e för jobbit... t.ex Modiodal. Ja tar den när de e för hemskt å ja känner inte så mycket av biverkningar. Blir mykke piggare av den. Tala me din neurolog.

Många hälsningar
Olov

olov Krona

03 - 17.02.2010, 20:13

Hej Charlotte..
Här en till som lider av denna fruktansvärda fatique.
Men jag tror att vi kan ha som "trötthets-skov"...
frågade min läkare vad han hade för åsikt om det.. han tror att det är mycket möjligt att det kan vara så..
För jag kan ha så i perioder... som skov.
Har provat Modiodal.. men de funkade inte så bra för mej.. Nu har jag Amfetamin och det funkar väldigt bra.
Hoppas att du kan få nån bra hjälp mot den här vidriga tröttheten.
Kram
Gila

Gila Krona

04 - 17.02.2010, 20:25

Jag är trött hela tiden ;) men jag vet inte om det är att göra med ms eller att jag är småbarnsföräldrar! Jag har inte haft sovmorgon sedan 2002 just innan min son föddes ;)

Men.... jag har varit mer trött sedan jag fick min diagnos.. sedan jag också fick en dubbelsidig ÖN och att ögonen är inte helt återställd kan jag tro bedrar till tröttheten. Jag kämpar emot den för det mesta så gott jag kan men jag kan tro att det komma att bli värre i framtiden. Tur att jag jobba med underbara personner som förstår och då är det bara tur att jag jobba inom vården..

Håller med att du ska diskutera den med din läkare för att utesluta skov...

bons Krona

05 - 17.02.2010, 23:55

Hej charlotte.Något som hjäpte mot min trötthet var Modiodal,men ngt som jag själv tyckte var effektivare var att sänka kroppstemperaturen genom exempelvis ett kallt bad i 10 min då försvann min trötthet och energin kom tillbaka.Det är värt att pröva och skulle det funka för dig,så finns det aktiva kylvästar att testa/köpa.Obs en kall dusch gav inte samma effekt som ett kallt bad,vet inte varför.Mvh Lars(nervsignalerna gå snabbare i kyla än i värme)

Lars E

06 - 22.02.2010, 08:46

Hej!

Trött som 17 i fatigue.
Vaknar trött och allt går i slow motion för mig med.
Orkar lite, men måste vila emellan.
Borde träna, men jag orkar inte.
Äter Modiodal och har en kylväst idag.

Ha det

many

many Krona

07 - 24.02.2010, 19:38

Tack för alla svar...

Jag får Modiodal, men vet inte om det hjälper så himla mycket.. så ska jag knapra dem dygnet runt? det har jag iofs inte prövat.. tycker bara inte att det ska behövas.

Amfetamin.. ;) det vet jag inte om jag vågar.. eller om min läkare ens skulle skriva ut åt mig.

Kall dusch vill jag inte ta... fryser ju ändå..

Jag är liksom som en zombie när jag kommer hem från praktiken... orkar ingenting. Jag hoppas det vänder snart, för är fruktansvärt asocial - stänger in mig själv i min lilla lägenhet.

Trötthet som skov har jag inte hört om, men ska till min läkare på fredag i nästa vecka.. Värt att fråga..

Tack igen
Och Kram från en trött Charlotte

Charlotte79

08 - 24.02.2010, 20:43

Tröttheten har jag lidit av sen sen sept 08 då min MS började.. Men sedan jag började med bromsmedicinen Tysabri så har jag efter 4-5 behandlingen blivit mycket mycket piggare. Slipper vila mitt på dagen och kan köra heldagar på jobbet, känns underbart. Men det kan ju lika gärna vända när som helst.. nöjd så länge jag kan ha det så normalt som möjligt.

/Fredrik

Motin Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 293

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet