Flickvän 16 år - diagnos ms - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Flickvän 16 år - diagnos ms

01 - 18.08.2009, 02:26

Hej.

Vi fick chockbeskedet i början av året att hon har sjukdomen MS. Detta efter att en kroppsdel domnat under förra året och det fick henne att uppsökta diverse sjukhus och genomförde en hel del olika prover. Det var först efter proverna från ett ryggmärgsprov som läkarna kunde konstatera vilken sjukdom hon led av; nämligen MS.

Hon har sedan beskedet varit deprimerad, mer eller mindre hela tiden vilket jag förstår. 16 år gammal och diagnosen MS, givetvis lika tragiskt som för en vuxen människa men kanske svårare att hantera i en så ung ålder.

Hur som helst, jag har spenderat många timmar med henne; ibland tröstar jag henne och försöker prata om det, andra gånger gör vi roliga saker (t ex går på bio, tar en promenad, överraskar henne med en middag på en brygga, m.m.). Det andra alternativet får henne att tänka på något annat, hon blir glad och uppskattar livet för stunden, men när hon vaknar nästa dag är hon bekymrad/rädd/ledsen/orolig, ja ni vet säkert hur det är.

Allt det här har jag kunnat ta, själv är jag något år äldre, men på senare tid har jag börjat tvivla på hur jag ska klara det här i längden. Jag har så många frågor som är omöjliga att besvara, men jag måste skriva av mig då jag knappt kan prata med henne om det..
• Kommer hon någon gång acceptera sjukdomen och se ljusare på livet? När i sådant fall?
• Vad kan jag göra mer än att bara finnas där?, blir så frustrerad ibland.

Min farfar hade diagnosen MS, så långt tillbaka jag bara minns så har han suttit i rullstol (det skrämde mig lite som barn) och haft hjälp av en personlig assistent. När hon berättade om sjukdomen för mig så såg jag bara bilden av min avlidne farfar framför mig, jag grät var och varannan timme i veckor. Jag kunde inte smälta det, allt var bara upp-och-ner. Dagen kom tillslut då jag tog mig i kragen, vände på alltihop och försökte forcera in positiva tankar istället för att gå och grubbla (–Lev i nuet, -Vi klarar det här, tillsammans..). Jag har försökt, i ett halvårs tid (lite drygt) att få henne att njuta av livet, leva för stunden och allt det här, hon säger att hon är fruktansvärt glad att hon har mig och att hon inte vet vad hon skulle göra utan mig. Allt detta gör mig glad, det ger mig energi, energi som jag sedan försöker använda till att ”pusha” henne genom de tunga, dystra stunderna.

En annan sak jag måste tillägga är en av de tyngsta ryggsäckarna för henne att bära och det gäller skolan. Hon hade under det första året på gymnasiet besvärats av skovet som gjorde att hennes ena kroppsdel domnade bort, hon kunde inte spela gitarr som förr, det satte små käppar i hjulet för det hon älskar mest; nämligen musiken. Hon är en fruktansvärt begåvad musiker, jag ser henne på de stora scenerna i framtiden, hon läser en musikinriktad linje och är dessutom väldigt smart. Ännu ett bakslag, hon kunde inte koncentrera sig på studierna under det första halvåret, och än mindre under den sista terminen på första året. Hon älskar sin klass, men eftersom hon har hamnat så mycket efter så gör det att hon knappt, mentalt, orkar gå till skolan nu när den startar. Hon har höga prestationskrav och har haft det så länge som jag har känt henne, att gå ut ettan med några underkända betyg och resten G/VG var katastrof enligt henne själv. Jag försöker att peppa henne, säga att; -det här klarar du!. Jag hjälper henne så gott det går, men allt det jobbiga i hennes liv ligger där och bubblar och när hon väl ska ta tag i pluggandet så går hon in i ännu en svacka. Hon vet att stress påverkar kroppen dåligt och att den kan leda till nya skov, men stressen ligger där och bubblar, än mer nu när skolan snart börjar.
På grund av hennes underkända kurser, där av något musikprogram, så kan hon inte fortsätta och köra B-kurserna i höst vilket gör henne deprimerad. Hon vill inte gå om ett år för att hon trivs i sin klass så det finns inte i hennes tankar. Jag ser hur plågad allt detta gör henne och jag försöker ständigt att få henne på bra tankar. Vi pratar sällan om skolan, det gör henne ledsen, jag vill inte att hon ska vara ledsen. Alla runt i kring mig säger att jag är stark och kan inte föreställa sig hur det skulle vara att befinna sig i min/vår sits. Det ska bara inte hända, det är så många tänker/säger. Dagarna går och smärtan består, varje torsdag är det spruta (jag sitter oftast med), en mörk dag för min flickvän. Oftast är det jobbigt, gör ont och hon gråter. Ibland går det snabbt och smidigt, antar att det är en vanesak. Torsdagar, jag hatar torsdagar.

Jag hamnar ibland i en oerhört obekväm situation, jag arbetar natt och därför så säger vi ofta god natt via telefonen. Ibland när hon ringer så är hon ledsen, hon vet inte varför, kan inte sätta pricken på varför hon är ledsen. Jag är tyst i telefonen, säger att jag kommer till henne direkt efter jobbet för att krama om henne, försöker att bara finnas där för henne, lyssna (mest på hulkandet chippandet efter andan). När vi har lagt på så står jag där, i ett hörn på jobbet, går tillbaks till min arbetsplats medveten om hur ledsen min älskade är. Jag får en klump i bröstet varje gång, skuldkänslor för att jag sökt ett nattjobb, att jag inte finns där för henne fysiskt helt enkelt. Jag grubblar och grubblar, timmarna går sakta och det är först när jag öppnar dörren till hennes rum som jag kan andas ut och bara hålla om henne. Jag väcker henne oftast och berättar för henne hur mycket jag tycker om henne. Hon blir glad att jag är där, somnar om, när jag vaknar har hon oftast gått till skolan. Klumpen har släppt, i alla fall fram till nästkommande kväll, då jag slår hennes nummer och verkligen hoppas att hon mår bättre, att det är en bra dag idag. Ibland är det så, ibland inte.

Jag har inte pratat om hennes föräldrar och hennes bror, det borde jag göra. Alla är väldigt sociala, trevliga, underbara människor. Jag tycker väldigt mycket om dem. Min flickvän kommer bäst överrens med mamma, men ibland är både pappa och bror där för henne och tröstar henne. Hennes bror, som är något år äldre än henne själv (i min ålder) finns där för henne, gör saker som hon uppskattar tillsammans med henne, en fin bror med andra ord.
Vi pratar dock aldrig om sjukdomen tillsammans, den ligger där och bubblar under ytan. Jag tror att vi skulle behöva prata om det, allihopa, men jag vågar inte ta det steget, -ska jag ta det steget?

Jag hoppas att någon av er läsare har erfarenheter att dela med er av, för jag vet inte hur jag ska hantera allt. Jag känner mig i många fall hjälplös, jag vet inte vart jag ska samla energi ifrån, det är något jag mer eller mindre ständigt har brist på. Hur ska jag orka. Det känns dock mycket bättre efter att ha skrivit av sig här, i ert forum, jag har fått ”lufta av mig”. Jag älskar henne, av hela mitt hjärta, även om jag ibland bara vill sjunka ner under jorden och ge upp alltihopa. Jag vill bara att hon ska vara lycklig, är det för mycket begärt?

Hur gör ni för att samla energi för att stötta anhöriga?
Har ni tips eller kommentarer så skriv, jag ska läsa och tänka på svaren ni ger mig.
Gör jag något fel? Borde jag ändra på mig på något sätt?

Tack för att ni läste
/M

markus09

02 - 18.08.2009, 07:39

Hej Marcus

Välkommen till Portalen.

Vilken tur att din flickvän har dej och sin familj som stöd när hon har fått diagnosen i så unga år.
Det finns ett par medlemmar här på portalen som garanterat kan ge dej råd då de själva fick diagnosen tidigt.

Jag tycker du gör allt du kan.
Det är en process att bearbeta sorgen, ilskan och alla andra känslor som kommer fram efter man fått diagnosen. Alla reagerar vi olika och hur lång tid det tar innan man accepterar faktum är väldigt individuellt.
Känslomässighet och depression kan i perioder tillhöra sjukdomsbilden.

Det finns kurser och seminarier för nydiagnoserade (om jag inte är helt fel ute så finns det speciella kurser som är direkt inriktade på unga personer med diagnosen). Prata tillsammans med hennes MS sköterska om hur ni kan få kontakt med dessa. Det kan vara till hjälp för henne att prata med personer i samma situation. Oftast inkluderar dessa träffar då anhöriga kan följa med och träffa andra anhöriga samt få bra information om sjukdomen.
MS sköterskan bör även kunna hjälpa till med kontakt med en kurator eller liknande för din flickvän.

Kanske kan du uppmuntra henne att gå in här på portalen och läsa våra livshistorier. Då får hon se att livet inte tar slut med en diagnos och att flertalet av oss lever mer eller mindre som innan diagnosen, dock med sprutorna som en rutin. Flera har blivit hälsosammare och jag tror majoriteten av oss blivit livsnjutare och tar tillvara de små ögonblicken i vardagen som tidigare bara försvann.

Du gör ett fantastiskt jobb som stöttar din flickvän och det är inte alla som har en sådan stöttepelare vid sin sida.
Kram Ace

Ace Krona

03 - 18.08.2009, 16:39

Hej marcus09!

Välkommen hit till portalen.
Du/ni kommer att få stor hjälp här med att kunna fråga om allt som rör sjukdomen och kanske en del annat också.

Det som jag reagerade över när jag läste din berättelse var hur fantastiskt fint och bra du berättade.
En ovanligt lång berättelse som ändå var så intressant och gripande att läsa, jag blev imponerad av det så jag var bara tvungen att läsa igen.
Du formulerar dig så bra, det var länge sedan jag läste något så lättläst och fängslande, om jag ens tidigare har gjort det.

Du har tur som kommit in i en sådan fin familj, du lyckades med din beskrivning att få mig att förstå det.

Det är mycket jag skulle vilja svara dig på men det blir ju så långt.

Jag tycker att du fick ett mycket fint och bra svar av Ace.
Blev faktiskt glad över att någon kunde svara dig så bra.
Ändå så måste jag plocka ut ett "korn" av det Ace skriver, det är tipset om kurator som jag tror skulle vara till en mycket stor hjälp i er situation.

Men du Marcus, du får inte glömma bort att någon gång tänka på dig själv också om du känner att du behöver det.
Om man mår skapligt själv så är det lättare att hjälpa andra.

Om du tycker att du saknar något som inte blivit bra besvarat så hör av dig igen.

Uppmanar dig att läsa Aces inlägg en gång till.

Trots att vi inte känner varandra så hälsa din flickvän från mig om du tycker att det är lämpligt.

Hälsningar

online Krona

04 - 18.08.2009, 16:54

OJ vad fängslad jag blev av dina ord.

Vad mycket du tänker och gör för din flickvän.

Jag har inte så mycket mera att komma med mer än att det tar tid att få sjukdomen och chocken att sjunka in.

Vet inte hur länge din flickvän har fått medicin men jag hoppas att den hjälper och att hon snart kommer märka att livet inte tog slut pga detta.

Det enda du kan göra är nog att fortsätta finnas till men se till att du själv får lite andrum så du inte drunknar.

Önskar både dig och flickvännen lycka till med allting.

/Zanna

Zanna Krona

05 - 18.08.2009, 19:19

Gå in på www.jennymalm.se

beata

06 - 18.08.2009, 23:10

Tack för alla tips och åsikter! Ace; har följt med min flickvän till hennes MS-sköterska en gång, ska försöka prata med min flickvän om hur det skulle kännas att träffa andra unga som är i samma sits. Tror faktiskt att det kan vara en mycket bra idé.

Har en annan fråga som jag hoppas att ni kan svara på, -borde jag prata mer med henne om sjukdomen?, som det känns idag så mår hon bara sämre av att jag tar upp ämnet, borde jag vänta och låta henne ta det steget när hon känner sig mogen?
Jag uppger inte mitt riktiga namn här i forumet pga att jag inte vill att hon ska veta att jag skriver om detta, jag känner mig lite dum i skrivande stund. Är det något jag borde känna?, för jag måste verkligen få ut allt, och varför inte här? Jag vet att ni inte känner henne och följande fråga kan bli svår för er att svara på, men det rör sig i mitt huvud; -Går jag bakom ryggen på henne?, kan det vara så att hon blir upprörd över att jag skriver här om hennes (!) (för mig känns det som VÅRAN sjukdom, fysiskt för henne men även psykiskt för mig) sjukdom?
Tycker att den senaste frågan är jobbig, det tynger mig verkligen, jag vill kunna prata med henne om det, men hon tycks inte vara redo för det än. Så jag hoppas att jag inte besvärar er för mycket här på forumet.

Jag fick nyss svar på en av mina frågor, det uppenbarade sig bara helt plötsligt: Det är här jag kan samla energi, era åsikter och positiva kommentarer värmer mig, ”laddar mina batterier” så att säga.

Online: Jag känner mig oerhört smickrad över din kommentar, det värmer verkligen. Jag är väldigt tacksam för att ni ger mig så mycket positiv kritik, jag känner mig samtidigt smått förvånad över detta då jag inte direkt räknade med några svar på min ”mindre novell” jag skrev under gårdagens natt. Jag trodde att ni skulle gå in i tråden och se all text framför er och tänka ”-oj vad text, det här orkar jag inte läsa eller kommentera”. Ni förvånade och glädje mig. Tack för ditt stöd, det värmer mig att du ställer upp att svara på eventuella frågor jag har i framtiden.

Zanna: Tack för dina fina ord! När jag känner att det är allt för jobbig, om jag inte är på jobbet vill säga, så brukar jag ta en tur ut och fiska. Bara ställa mig vid vattnet och kasta, ett sätt för mig att rensa mitt huvud från alla dessa tankar.

Tack igen alla tre, ni verkar vara fina människor.
/M

markus09

07 - 19.08.2009, 09:37

Det är väldigt goa människor här!! Själv deltar jag inte mkt men det är alltid trevligt när jag väl tittar in.
Din berättelse var otroligt rörande och jag blev helt mållös. Allt jag började skriva kändes tomt, så Ace gjorde det mkt bra.
För mig är det viktigt att på nått sätt få ur mig det "onda", genom att prata eller skriva. Ofta förlorar det sin styrka då. Så jag tror att det kan vara bra för din flickvän att börja bearbeta sorgen genom att sätta ord på den. Och inte bara inombords, i huvudet. Då kan hon kanske också börja ta in de positiva livshistorier som finns med ms inblandat.
Du utstrålar en positiv livsinställning, så jag tror på er.
/Madde

Oliva

08 - 19.08.2009, 10:57

Hej Markus!

Kan kanske vara bra att prata med henne om sjukdomen men det ska nog ske lite sporadiskt och inte för mycket åt gången.

Men det kanske kan vara lättare att starta upp med att först träffa andra unga i samma situation.
Då kommer det eventuellt att bli lättare att prata om sjukdomen.
Kolla upp om det finns någon aktiv NHR förening där ni bor, ni kanske kan få hjälp med att den vägen träffa andra unga personer med ms.

Vet inte om din flickväns humör är helt av dynamit men du ska kanske försöka att koppla bort det och ändå avslöja för henne att du har börjat med att bearbeta dina delade bekymmer och oro med att vara här inne på portalen.
Du har också rätt till att på något sätt få ut dina bekymmer och oro. Om det blir "debatt" så förklara det för henne.
Vi har ju olika sätt att tackla problem och att vara med i händelserna här på portalen är ett sätt.
Det är för de flesta mycket bra och själv så är mina erfarenheter mycket goda, det har exempelvis haft en bra lugnande effekt.

Tror att du inte ska forcera allting för hårt, att låta det ta lite tid kan ofta vara bäst men det är inte alls lätt när oron är stor för man vill då att allt ska lösa sig och ske på en gång.

En känsla jag får är att ni nu i er situation mest sitter på "sängkanten" och pratar.
För att få henne att få något annat att tänka på och åtminstone lite koppla bort sitt tänkande på sin sjukdom är att föreslå att ni gör något trevligt.
Föreslå henne det ett par dagar innan så får hon lite tid att lite tänka på annat. (Kanske fungerar)

Vid ett sådant tillfälle då ni gör något trevligt eller roligt så ska du kanske inte just då ta upp något ömtåligt till diskussition.

Jag är helt medveten om att när man fått diagnosen ms förekommer det olika stadier, det börjar med chock som sedan övergår i andra faser som ilska, deppighet ( för många) och slutar med acceptans, detta i grova drag.
Därför är det inte alltid så lätt att veta hur man ska göra för att stötta. Många gånger kan det vara att endast finnas till hands.

Det som jag har berättat för dig nu är bara mina tankar men det kan kanske fungera.
Allt detta är ett försök från min sida att hjälpa till med att ge dig tips som kanske kan underlätta med att fundera vidare hur du ska göra.

Hälsningar

online Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3211

Användare online: 58

Diskussionsinlägg: 47599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet