för frisk för att vara sjuk - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

för frisk för att vara sjuk

01 - 19.07.2009, 23:37

Jag har haft 2 skov, det första för 6 år sedan då trodde de att jag hade borelia. Andra skovet hade jag för 1½ år sedan då de fast slog att jag hade ms.
Sedan dess har jag inte haft några bekymmer och enligt läkaren har jag så mild ms så han tror inte jag kommer få mycket problem, och kommer troligen göra ett uppehåll med sputorna om några år.
Jag började med betaferon men levervärdena blev sämre tillsammans med, fruktansvärd trötthet.
Tar nu copaxone och sprutorna är hemska.
Jag får stora hemska bölder och svullnader, har provat allt tror jag, värme och kyla, injektor på 6 och 8 men det blir bara värre.
Känner mig konstig i hela kroppen när jag tagit sprutan och hjärtat slår volter.
Läkaren sa att copaxone var min sist chans för jag är för frisk för någon annan medicin.
För frisk för tysabri för sjuk för att vara utan sprutorna...
så varje kväll när jag sitter och våndas så tänker jag.
Om jag tar den slipper jag fler skov, om jag inte tar den kanske jag inte får skov ändå.
Är det bara jag som är så här "frisk" ???

glader

02 - 20.07.2009, 00:04

Jag har oxå en benign variant av MS. Efter ha fått nya plack och skov under sedvanlig behandling gick jag med i en medicinstudie av tabletter. Chansen att få verksam behandling är 50%. Betaferon ger i bästa fall 30% broms och Copaxone ger väl något liknande. Jag räknade ut att de nya medicinerna har betydligt större bromsverkan och man slipper sprutorna. Även om man får placebo så blir det verksam substans efter två år så vad har man att förlora?

whisp

03 - 21.07.2009, 09:14

Hej Glader,

Har du diskuterat Avonex med din läkare? Den tas intramuskulärt så du ska slippa problem med huden. Sprutan tas bara en gång i veckan då beta inteferonerna portioneras ut i kroppen under veckan från muskeln den injeseras i.

Jag rekomenderar Avonex. Lite dåsig en dag i veckan, det är mina biverkningar.

Lycka till!

dahl

dahl Krona

04 - 21.07.2009, 17:09

Oj då kan man gå till någon sköterska och få den sprutan, för den verkar krångligare än de andra.
Jag är då så sprut rädd så jag har svimmat vi några tillfällen :-)
Enligt läkaren var copaxone min sista chans.......

glader

05 - 21.07.2009, 17:40

Det kan ju var så att din läkare ser att du inte tåler interferoner som är den aktiva substansen i Avonex, Rebif och Betaferon.
Substansen i Copaxone är något som heter glatirameracetat och fungerar annorlunda.
//Daniel

Pågen

06 - 21.07.2009, 21:33

det lät ju smart..... så är det nog!!!

glader

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 230

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga