Försäkring av elrullstol - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Försäkring av elrullstol

01 - 30.07.2010, 15:38

Hej!
Var försäkrar ni er elrullstol? Jag försökte med Folksam, men då måste man även lägga sin hemförsäkring där. Trygg Hansa skulle ha 480 kr i månaden, jättedyrt! Någon som vet ett bra bolag för elrullstolsföräkring?

Med vänlig hälsning¨
Maria

Kakan

02 - 30.07.2010, 15:57

Hej Kakan!

Jag har min utomhus el. rullstol försäkrad i Folksam, den enda försäkringen jag har där.
Minns inte så noga men helårspremien är 4-500 kr per år för stöld och trafikförsäkring samt vagnsskada.
Stöldförsäkring ingår i villkoret från utlånarens sida att man ska ha.

Inomhus elrullstolen/arbetsstolen ingår i hemförsäkringen som finns i ett annat bolag.
Det kan ha med priset på elrullen att göra om den ska vara en speciell försäkring.

Ring runt till alla bolag där du ännu inte hört dig för.
Jag/vi har alla övriga försäkringar i Länsförsäkringar och när jag frågade där så var det vid tillfället inte dyrast där.

Det låter konstgt att Folksam har sådant villkor för att försäkra där, du kanske får annat besked om du får tag på någon annan på Folksam.

Hälsningar

online Krona

03 - 30.07.2010, 21:56

Hej
Även jag har min elmoppe hos Folksam. Har inga andra försäkringar där och ingen frågade heller efter det.
Kollade först om elmoppen hos några andra bolag, bl a Salus som har avtal med DHR, var jättedyrt.
Folksam hade då två olika en för 250/år och en för 350/år. Allt kan ändras så kolla aktuella priser, fråga efter elrullstol inte moped. Jag skickade för säkerhets skull bild på min vid prisförfrågan.

ericherman Krona

04 - 01.08.2010, 11:16

Hejsan.
När jag fick min nya elmoppe så kontaktade jag Folksam och då har de tagit bort att man bara kan försäkra elrullar/moppar. Nu måste man även ha sin hemförsäkring i Folksam för att kunna teckna den där billiga försäkringen.
Jag har min moppe försäkrad i Länsförsäkringar, där vi har våra andra försäkringar.

Man utgick från värdet på elmoppen, så det fick jag kontakta kommunen och höra hur mycket de hade givit för min Invacare Comet (42.905:-), med utgångspunkt från det så blev min årspremie 644:-, då här jag "Helförsäkrad" när det gäller skada på mig själv, moppen, någon annan eller annans egendom. (Det är någon form av allriskförsäkring så stöld ingår också)

Hälsningar
Irran
Hälsningar

irran

05 - 01.08.2010, 15:46

Hej Kakan!
Även jag har min elmoppe hos Folksam, jag har även alla mina andra försäkringar där.
Priset för mig är 350 kronor om året.
Min ellmoppe är en Elite XS-Drive s120
Deras omfattning är.
Ansvar 0 kr
Brand 400 kr
Stöld 400 kr
Räddning 100 kr
Rättsskydd 1 500 kr
Vagnskada 1 500 kr
När jag tecknade försäkringen så har jag för mig att hon sa att den här försäkringen gällde upp till 100.000 kronor, men min elmoppe kostar (bara) 30.000 krononor.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

06 - 02.08.2010, 15:49

Tack alla för svar!
Det blir nog Folksam ändå. Deras billiga rulleförsäkring ligger som en del i deras hemförsäkring (liksom t ex golf) så jag kommer byta bolag för hemförsäkringen till Folksam, det blir ändå totalt sett billigare.

Med vänlig hälsning
Maria

Kakan

07 - 02.08.2010, 17:26

Hej Kakan!

Se bara upp väldigt noga så att deras försäkring är tillräckligt omfattande.
Förutom stöldförsäkring så är trafikförsäkring nödvändig om man bedöms som vållande.
Om man själv är vållande så är det bra med vagnskadeförsäkring som täcker kostnaderna för skador på eget fordon.
Detta även för att kunna jämföra premien.

Slutligen så kan man ju undra var Folksams gräns går när det gäller att teckna andra försäkringar som t.ex. bilförsäkring. Kräver man då att man ska teckna hemförsäkring då också?

Kanske det kan vara så fult att Folksam särbehandlar oss med funktionshinder och att det bara är vi som måste teckna fler försäkringar där för att få köpa den försäkring som man vill.

Jag kan omöjligt ha förtroende för ett sådant försäkringsbolag.

Hälsningar

online Krona

08 - 05.08.2010, 22:15

Folksam har lagt försälringen för elrullen som en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen.

Den blev iof billigare men det är trist om man inte kan ha den kvar om man inte har andra försäkringar där.

/Zanna

Zanna Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 277

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet