Förtidspension eller inte?? - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Förtidspension eller inte??

01 - 09.08.2010, 13:02

Jag orkar inte mer av allt tjat från Försäkringskassan. Jag vill gå i förtidspension, men vad ska jag göra med en far som är alldeles emot detta? Visst, han har nu 3 st sjuka döttrar 1 med epelepsi och 2 med Ms..
Han säger att arbetsförmedlingen visst kan fixa ett jobb till mig men det verkar inte så...Snälla ge mig några råd!!!!

yessa

yessa

02 - 09.08.2010, 13:22

Hej yessa!
När det gäller att få det som nuförtiden heter sjukersättning så har reglerna nuförtiden blivit mycket tuffare.
Men regeringen har beslutat att vissa sjukdommar även i fortsättningen ska undantas från dom tuffare reglerna däribland MS.
Om du lägger en stund på att läsa igenom en del av rubrikerna på Sociala livet med MS och Allt och inget så kommer du att hitta ett antal trådar som berör just det du är intresserad av.
Hade jag varit lite piggare just nu så hade jag letat rätt på några av dom bättre inläggen och visat på dom för dig, men det här är ett ämne som brukar återkomma med jämna mellanrum.
Om det är så att det går såpass långt för dig att du får sjukersättning så kan du höra av dig med ett mail till mig så kanske jag kan hjälpa till med att styra dig rätt när det gäller det som du har rätt till ekonomiskt om man får sjukersättning.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

03 - 09.08.2010, 13:28

Tack så jättemycket för svaret Kenneth!!! Försäkringskassan har erbjudit mig sjukersättning och jag och min pappa ska dit på ett möte snart...

Mvh Jessika

yessa

04 - 07.09.2010, 10:54

I dag ska jag till arbetsförmedlingen och då ska jag säga att jag vill bli förtidspensionär...

yessa

05 - 09.09.2010, 19:39

Det gick bra på Arbetsförmedlingen, mannen jag pratade med var väldigt förstående! I går ringde jag försäkringskassan och bad dom ta reda på hur mkt jag får i månaden om jag tar förtidspension..

yessa

06 - 10.09.2010, 11:55

Hej igen yessa!
Om du vill så kan du skicka ett mail när det blir klart.
Då så kan jag förhoppningsvis ge dig ett svar på vilka regler som gäller då och vilken ersättning som du har rätt till när du får sjukersättning.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

07 - 10.09.2010, 12:50

Hej

Jag är också på gång för sjukersättning. Min handläggare håller på att titta på detta. Har ingen aning om vad det blir. Har arbetat 50% och det har fungerat och när jag har försökt med 75% så återgår jag till 50% till slut. Ska nu på måndag försöka igen med 75% och hoppas att det fungerar för det är nog det som jag kan få om jag har tur. Lider av ms trötthet och har inga fysiska handikapp. Men det räcker gott och väl. Har sagt till dem att 50% fungerar men ekonomiskt önskar arbeta mer. Samt att det blir nog svårt att gå upp i tjänst om jag skulle vilja senare i livet eftersom min 100% tjänst försvinner. Blir annars utförsäkrad i slutet av oktober. Råd ni andra som har gått igenom detta?

Tummelott

Tummelott

08 - 13.09.2010, 16:55

Ja, tack Kenneth det får du gärna göra!! Jag ska till FK i morgon för uppdatering... Mvh Yessa.

yessa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 276

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet