frågor om tyasbri - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

frågor om tyasbri

01 - 17.06.2009, 20:35

hej, jag har varit sjuk i ett år nu och skoven bara avlöser varandra. nu tar jag copaxone varje kväll men fick ett skov ett kraftigt. över tolv nya inf. så nu vill ni läkare sätta in tysabi på mig eftersom min nuvarande medicin inte fungerar som man hoppats på.
jag känner mig lite rädd för den, jag har hört att man kan få så svåra biverkningar av tysabri att man dör. är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av tysabri.

Minns gårdagen
Dröm om morgondagen
Lev idag

Anne-Lie

02 - 17.06.2009, 21:06

Bidde sjuk 2007 i maj...Fick som 1:a medicin Tysabri och har således inte provat något annat...Det verkar fungera förmig, fått 21 doser nu, Jobbar 100% efter sjukskrivning 5 mån och har inte fått något skov efter det första..visst, restisar finns ju men de kan ja hantera. Står under noggran kontroller via MRI och blodprover och än så länge ser det bra ut...
//Bozze

Bozze Krona

03 - 17.06.2009, 21:27

hei
jeg har stått på tysabri over ett år nå,min ms var jette aktiv för jeg begynte på tysabri,men nå har den lugnet seg ned,har presis hatt ett skov,men skovene blir mye mindre nå:)jeg tycker du skal takke ja til tysabri,det er jette koll på allt nå,så sjansen å bli drabbad av noen farlige bivirkninger er så utrolig liten,jeg törs ikke tenke på hvordan jeg hadde hatt det nå uten tysabri.det er den beste ms medisinen som finnes for tillfelle.hör av deg om det er noe du undrer over

hälsar Kim

Kim:)

04 - 17.06.2009, 23:55

hej.
Du är som jag och alla andra varit.
Självklart ska du fråga.
Jag är en 23årig ms-frisk tjej sedan april 2005.
Har vart en total KAOS, så jag fick Tysabri för ett år sedan. Jag var då ingen människa om man får säga så, extremt många inflammationer samtidigt. Så jag blev tvungen och mår.... hmm konstigt nog nästan perfekt nu.

Hursomhelst, klart man är rädd innan, men tänk på att vi som fått den i 1-3 år mår bra, och att du också kommer att göra det. Mycket bättre än nu.

Rekommenderar att du ser positivt på saken, låt det smälta in i tankarna lite innan du bestämmer dig, men tänk då mer på vad din ms kan orsaka. Inget man vill heller.

Vi finns här, bara att fråga när du känner för det, eller om du bara vill prata av dig!

Kram!

defense Krona

05 - 17.06.2009, 23:56

hej.
Du är som jag och alla andra varit.
Självklart ska du fråga.
Jag är en 23årig ms-frisk tjej sedan april 2005.
Har vart en total KAOS, så jag fick Tysabri för ett år sedan. Jag var då ingen människa om man får säga så, extremt många inflammationer samtidigt. Så jag blev tvungen och mår.... hmm konstigt nog nästan perfekt nu.

Hursomhelst, klart man är rädd innan, men tänk på att vi som fått den i 1-3 år mår bra, och att du också kommer att göra det. Mycket bättre än nu.

Rekommenderar att du ser positivt på saken, låt det smälta in i tankarna lite innan du bestämmer dig, men tänk då mer på vad din ms kan orsaka. Inget man vill heller.

Vi finns här, bara att fråga när du känner för det, eller om du bara vill prata av dig!

Kram!

defense Krona

06 - 18.06.2009, 23:54

Hej, Anne-Lie. Jag tycker personligt att dett inte är något att vara orolig ö¨ver med tanke på biverkningar, men jag förstår din oro över detta...

denna medicinen har nu varit i Sverige med sträng kontroll i 3 år, och inga dödsfall har hänt och prover lämnar man varje mnd. så vi kan säga att vi har nog bättre koll nu på våran hälsa ( vi tysabri-folk) än medel-Svensson....mitt tips är att ta chansen att testa, det är bättre än att få alla skov som du nu har haft....
Har jo följt din historia ett tag, och jag hade inte tvekad en sekund om jag hade varit i dina skor :-)

Keep on, Girl, du klarar det, och du: du är inte ensam om denna oron, jag kände samma sak, men då var jag en av de första som fick den...men jag har aldrig mått så här bra, skov har jag haft, men mycket, mycket lindrigare än innan....

lycka till

glenn Krona

07 - 22.06.2009, 16:43

Jag tycker som de andra att prova den, Jag har själv den efter att jag hade ett tufft första år med skov som avlöste varandra, sen jag fick Tysabri nov-07 så har jag inte haft ett enda skov och man blir piggare också av någon anledning.

Stensnäs

08 - 01.07.2009, 15:48

Hej!

Jag har en fundering kring Tysabri och en händelse som inträffade igår. Jag var en stund vid havet och efter att ha avnjutit en fräsch sallad skulle jag åka hem. Klockan var runt 12 och det började bli riktigt varmt. Jag reste mig och hann gå cirka 20 meter innan det sa duns och jag hamnade på asfalten, blodig och skärrad. Jag lyckades ta mig hem hem på egen hand och fick tillbringa resten av dagen på akuten. Jag hade skråmor på kroppen, en bruten stortå, ett blåslaget knä, värk i en axel och i käken samt fick sy fyra stygn i hakan.

MS-diagnosen fick jag 2003 och jag har aldrig fallit på detta sätt förut. Att snubbla tillhör vanligheterna, liksom att högerfoten viker sig och släpar efter en kort stund av promenerande. Jag har dock aldrig tidigare fallit ihop utan någon förvarning. Sedan juni tar jag Tysabri och fick veta att yrsel är en av de många biverkningar som behandlingen kan medföra. Samtidigt har jag varit yr i flera år på grund av sjukdomen och vet egentligen inte om yrseln har ökat sedan jag började med den nya behandlingen eller inte.

Hur som helst, det som hände igår var extremt obehagligt och jag vet inte om Tysabri har någon del i det eller om det tillhör sjukdomen.

Är det någon som har upplevt något liknande?

Hälsningar

Maria

maria f

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 300

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet