Frågor till er som tar sprutor! - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Frågor till er som tar sprutor!

01 - 19.11.2009, 18:35

Jag är ju gröngöling när det gäller att ta sprutor på mig själv. Har bara gjort det fyra gånger hittills. MEN jag har redan tusen frågor.

1. Nålen ska ju vara torr. Det är den ALDRIG! Att bara slå på den gör ändå inte att den är helt torr. Hur gör ni då?

2. När det blöder... ska man hålla för eller bara torka av och torka av och torka av?

3. När vätskan (medicinen) bubblar upp ur stickhålet ska man hålla för eller torka torka torka???

4. Använder ni isklamp från frysen eller bara en kylklamp från kylen?

5. Värmer ni verkligen sprutan i handen först???

6. Jag har hört man kan få röda eller blåa märken... men jag får VITA!

7. Är det ingen som tar den på höften? Ju jätte svårt ta den bakåt rumpan liksom..... speciellt som man skall kolla om det finns blodådror osv.

8. Håller ni alla på med scheman över var ni ska ta osv? Skriver upp i dagbok osv....eller är det för gröngölingar???;- )

9. Antiseptisk salva eller antiinflammatorisk salva eller??? Mest mot smärtan efteråt tänkte jag....

Märks att MS-sköterskan är borta på VAB va!?

Tack och kram till er!!

An1

02 - 19.11.2009, 20:48

Hej An.
Jag brukar bara slå till på själva injektorn en gång, så jag får bort eventuella bubblor. Helt torr är han väl inte, men det går bra ändå.
Jag tar alltid fram sprutan ett par timmar innan jag ska sticka. Jag sticker på kvällen, precis vid läggdags.
Jag brukar massera en 5 minuter på stickstället först och sen sticka. Jag trycker med papper på stickstället
en stund. Sen smörjer jag med antiseptisk salva, den är inte för smärtan, utan för de röda märken som blir.
Om det bubblar upp vätska har man använt för grund nål, öka djupet på sprutan. Eller höll du inte ner sprutan i huden tillräckligt länge.
På höften sticker min man, men där gör det så himla ont att sticka, så där sticker vi när jag har ont om stickställen.
Det gör ont mest i början innan huden vänjer sig, det blir bättre. Men visst kan det göra ont efter sticket, men jag gör nog inget speciellt. Jag har lärt mig att det gör mer ont på vissa ställen och dom undviker jag. En del tycker kyla hjälper efter, men kanske inte iskyla, kanske lite svalt. Som att man lägger något i kylen en stund innan. Jag masserar stickstället en stund innan så att det blir varmt, det tycker jag hjälper, kyla efteråt gjorde bara mitt värre.
I början använde jag mig av schema och skrev upp vart jag stuckit, men nu gör jag inte det längre. Det både syns och känns vart jag stuckit, så jag har lite koll på det i allafall.

Ha det bra.
Sabina.

sabina

03 - 20.11.2009, 02:18

Hej igen...

För att svara på dina frågor så kan jag ju bara berätta hur jag gör m.m...

1. Jag tar mina sprutor för hand eftersom att jag tycker att autoinjektorn gör på tok för ont.
Så jag brukar knacka lite på nålen, hålla den med spetsen uppåt (fortfarande med korken på) och så dra tillbaka "tyckmojängen" lite. Hålla den kvar några sekunder tills jag ser att vätskan runnit tillbaka ifrån nålen. Om det inte blir så, så knackar jag igen och drar om tills det ser torrt ut närmast nålen (korken gör ju så att det blir nåt slags vakuum). Sen släpper jag "tryckmojängen" och då far den in igen. Och sen så tar jag av korken och sticker mig. Gör man så, så ska man ha tömt nålen på vätska och det ska gå bra. =)

2. När det blöder så brukar jag bara torka bort tills det inte kommer mer blod. Kommer det mycket så kan det hända att jag håller en liten stund med lite papper till det slutar.

3. Om vätskan (medicinen) bubblar upp ur stickhålet så brukar jag också bara torka bort för det som inte är ända "där inne" gör ju knappast nån nytta. Min sköterska så att jag skulle räkna 1001, 1002 till 1010 innan jag drar ut nålen, så att medicinen hinner försvinna ifrån hålet. Det mesta iallafall...

4. Det följde med en liten kylkudde då jag fick mina grejer som följde med copaxonegrejorna, med auton och nålavklipparen. Den kudden ska jag ha i kylskåpet. Fast jag använder den inte. Tycker inte att den är till nån nytta för mig.

5. Jag brukar ta fram sprutan och låta den ligga en stund innan jag tar den. Men om jag har bråttom av nån anledning så värmer jag den i handen. Om den är för kall så gör det betydligt ondare.

6. Jag får röda märken ibland. Eller blåmärken om jag träffar en blodåder.

7. Min sköterska sa att jag inte skulle ta den på skinkorna eftersom att om det blir nån reaktion där så kommer det att göra ont så fort jag ska sitta och det är ju dumt. Jag brukar ta på höfterna eller bak på höfterna ( eller mina "kärlekshandtag" =)) Men då jag tar på höften eller lite bak på höften så brukar jag stå framför en spegel. Så att jag ser vad jag gör.

8. Första två veckorna så skrev jag på schemat, men insåg att det bara var onödigt. Jag ser ju var jag kan sticka. Sköterskan sa iallafall till mig att jag inte fick sticka där det var en knöl för då kommer kroppen inte att ta upp den medicinen. Så det är bara att sticka på ett ställe som är utan knölar och utan rodnad. =)

9. Jag använder ingen salva alls egentligen. Om det är extremt mycket rodnad och kliar MYCKET så kan jag he på lite hydrokortisonsalva. Men det är kanske max två ggr per månad. Men så går jag ju och lägger mig direkt efter att jag tagit sprutan också, så jag vet ju inte hur det känns typ en timme efter att jag tagit den eftersom att jag sover. =)

ha re´
kramis...
/Cicci

cicci28

04 - 20.11.2009, 19:54

Tack båda två för utförliga svar!!

Tänkte faktiskt på saker ni båda skrivit idag när jag tog min femte. Fick nålen torr.... men det bubblar fortfarande ut medicin efteråt. Och jag har nålen så långt ner det bara går! Får väl ta det med MS-sköterskan.

Men som sagt.... tack igen!!!
kram på er

An1

05 - 21.11.2009, 00:48

Det brukar nog nästan alltid komma ut lite för mig också. Men tänk på hur mycket du sprutat in... Det mesta är ju ändå kvar i kroppen =)
Natti...
/Cicci

cicci28

06 - 28.11.2009, 18:23

Nästa fråga:
Det gör ju så fruktansvärt ont en knapp timme efter sticket. Har försökt med is och smärtstillande salva... men ingen hjälp!
Jag har värmt srputan i handen.... värmt stället jag skall sticka..... ja alla råd jag sett har jag gjort.

Har ni andra det så här????? Att ni står ut!!!!!!!!!!!!

Har ni fler tips så - TACK!!!!!

Må gott!

An1

07 - 28.11.2009, 18:30

Har du testat att inte göra någonting alls?? ;)
Kram
Daniel

Pågen Krona

08 - 28.11.2009, 18:43

Det enkla är ofta det bästa jag håller med Daniel! Tyvärr så har jag faktiskt testat att inte göra något alls... också.... funkade inte heller! : (

Men du! Jag log lite nu.... skrattade! Du är härlig! Tack för det!!

An1

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2979

Användare online: 62

Diskussionsinlägg: 43065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet