Graviditet vid medicinering med Tysabri - Multipel Skleros forum - Sexualitet vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Graviditet vid medicinering med Tysabri

01 - 03.10.2008, 12:09

Har lite funderingar just kring graviditet i samband med Tysabri.
Har fått veta att den kombinationen inte är att rekomendera, men jag undrar vad som skulle kunna hända OM man blir gravid och använder Tysabri.
Vad det skulle få för biverkningar på fostrer och så.
Har frågat min läkare men fick bara till svar att det inte var så bra att bli gravid under behandlingen.

Skulle uppskatta om någon skulle kunna svara på mina funderingar.

Tack på förhand!
Puss och Kram!

claraa

02 - 03.10.2008, 13:32

Jag vet inte heller men jag var tvungen att sluta nu med tysabri tre månader innan jag startade min graviditetsjakt. På inrådan av min läkare (professor inom neurologi),

Tina

ina tina

03 - 30.10.2008, 14:15

Hej!
Jag får också Tysabri och har diskuterat detta med min neurolog. Jag går hos Tomas Olsson på Karolinska, som är ms-forskare och har varit med och skrivit flera böcket om ms. Han har koll på allt jag frågar om, och det är mycket..
Vanligen brukar läkarna avråda från att få Tysabri när man är gravid, men forskningen pågår och nu har så pass många fått Tysabri under graviditeten, utan komplikationer för barnet, att det man inte behöver vara orolig om man blir gravid under pågående behandling.
Det är vad min läkare sa..

Mvh Maria

Pyret

04 - 31.10.2008, 11:14

Det verkar rimligt.

Tina

ina tina

05 - 18.02.2009, 15:45

" Jag vet inte heller men jag var tvungen att sluta nu med tysabri tre månader innan jag startade min graviditetsjakt. På inrådan av min läkare (professor inom neurologi), "

Tina

Så var det för mig också .....

Glada nyheter ..... blev gravid direkt efter den "rekomenderade " tre månaders period.
Väntar barn början juni! Hälsar Ewa

ewunia1980

06 - 24.06.2009, 10:41

Jag tror att de inte riktigt vet vad det blir för bieffekter på fostret. Men de vet att det ökar risken för missfall. Och det vill man ju inte såklart! Och sen vet man ju inte om det kan hända något annat...

Mma Ramotswe

07 - 10.08.2009, 09:20

Jag har använt Tysabri i lite mer än ett år och varje gång innan behandling så har jag varit tvungen att ge ett urinprov. Dettta för att utesluta att jag är gravid för det var tydligen inte bra av många anledningar. Mig själv, missfall och missbildning. Nu har jag slutat med Tysabri för under detta året har alla mina symptom blivit mycket värre. Den 21 september har det gått 4 månader och då ska vi försöka bli gravida.

Nettan1

08 - 16.11.2009, 16:06

Jag blev gravid under pågående behandling med tysabri... Kommer inte att göra om det misstaget igen!
Jag fick en behandling med tysabri ett par veckor innan jag visste att jag var gravid. När jag kom till ultraljudet i vecka 18 visade det sig att fostret hade slutat att utvecklas omkring då jag fick tysabrin. Pratade med min neurolog och det går inte att utesluta utan att det kan ha varit tysabrins fel.
Nu går jag utan broms och jag och min man ska snart börja försöka igen.

Snoffe Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 355

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet