Halvtid/heltid och sjukskrivning.. - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Halvtid/heltid och sjukskrivning..

01 - 14.03.2010, 13:20

Hej,

Jag är 50% tjänstledig från en 100% anställning. Detta är självvalt för att jag vill vara hemma lite mer när barnen är små.
Jag känner nu att mitt jobb blir tuffare och tuffare och kräver stor tankeverksamhet vilket jag känner att jag nätt och jämnt klarar av. Om jag skulle behöva fortsätta jobba 50% i framtiden men då pga ms:en, kan jag bli sjukskriven 50% direkt då eller måste man först pröva 100% arbete innan?
Vad rörigt det blev....vet inte hur jag ska skriva..

cillaa

02 - 14.03.2010, 14:30

Hej Cillaa!

En sjukskrivning borde du kunna få på 50%.
Men man kan ju aldrig veta, det är inte allt som baserar sig på förnuft.
Om du är tvungen att gå upp till 100% i arbetstid så gör det och kämpa som f-n. Då får du belöningen senare.

Du är i en situation som jag tycker att du utan tvekan ska ta kontakt med en kurator.
Om du gör det så bör du få rätt råd.

Det viktiga är att aldrig säga upp dig och inte heller begära dig ner till 50%.

Hälsningar

online Krona

03 - 14.03.2010, 15:12

Hejsan. Jag har vart sjukskriven länge, först 25% o nu senast året 50%. Blir utförsäkrad i maj så nu i dagarna står jag inför en varaktig sjukersättning på 50%. Tester har gjorts både kognitiva tester mm. mm. Företaget vill inte göra sej av med mej o är förstående men vill inte ha mej på 100%, dom ser ju att jag presterar sämre än förut såklart, samtidigt känner jag själv att 50% funkar bra. Ska bli skönt att slippa sjukintyg o förs. kassan. Vet ju att jag förlorar på detta men det är ju fråga om livskvalité åxå. Sluta jobba vill jag absolut inte sålänge det går, känns jätteviktigt att ha ett jobb att gå till men det får ju inte va till familjens bekostnad, vill ju räcka till hemma åxå..
Hälsn: Jonny.L

"Don´t worry be happy"

Jonny68.

04 - 14.03.2010, 17:40

Hej Cillaa!
Jag håller med Online helt och hållet.
Det som är viktigt för dig att tänka på är att om du längre fram i tiden inte klarar av att jobba något mer så kommer din framtida hela sjukersättning att baseras på dina 50% som du har jobbat.
Du riskerar då att få en ersättning som baserar sig på ca 64% av din inkomst dom senaste 8 åren.
Och då menar jag att du kommer att få 64% av en 50% inkost.
Så vad du än gör se till att du kollar upp vad det är som gäller för dig.
Att prata med din kurator är ett bra förslag men även att prata med din handläggare på FK, men även någon försäkringsansvarig på ditt fackförbund.
Tänk på att om du tar ett sådant här beslut eller att om FK föreslår det så kommer det att påverka din inkomst för resten av ditt liv.
Om jag skulle ge dig ett råd så är det att försöka klara av det som Online föreslår, med att kämpa så länge det går med försöka jobba 100% och att inte gå med på att frivilligt gå ner till att jobba 50%
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

05 - 15.03.2010, 14:48

Tack snälla för era svar! Om ett år är det tänkt att jag ska jobba 100% igen och då hoppas jag att jag ska fixa det alt. få andra uppgifter. Jag vet att jag satt mig i en dum ekonomisk sits när jag valt att vara hemma lite mer när barnen är små men det är viktigt för mig och även för min hälsa att inte dras in i det berömda ekorrhjulet...även om jag vet att det kan drabba mig ekonomiskt. Men jag har ju en snäll man haha....;)
Tack för att ni tog er tid att svara!
Kram

cillaa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 277

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet