Har hittills inte berättat om min MS på intervju - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Har hittills inte berättat om min MS på intervju

01 - 19.06.2010, 21:54

Hej alla!

Jag fick lite "ångest" så här i prinsessbröllopstider. Jag har sökt nytt jobb och varit på anställningsintervju nr 1 och gått vidare till den sista intervjun nu till veckan som kommer. Jag fick lite "ångest" ikväll för att jag inte berättat för den ev. framtida arbetsgivaren att jag har MS. Jag har visserligen hittills inte fått någon fråga om min hälsa, men ändå.

Jag jobbar idag heltid, har inte varit sjukskriven alls, förutom 25% under ca 8 veckor då jag startade upp min bromsmedicinering, men idag jobbar jag, som sagt, full tid. Jag märker i dagsläget inte mycket av min MS. Har inga som helst funktionsnedsättningar och bromsmedicinen jag tar varannan kväll märks inte alls och har blivit en "rutin" av vardagen.

Nu till min fråga: Ska jag berätta på intervju nr 2 om min MS även om jag inte får frågor om min hälsa? Om jag får frågan om min hälsa, bör jag avslöja min MS då?

Jag tror, tyvärr, att arbetsgivare överlag inte törs anställa någon med kronisk sjukdom.

Men jag begår väl inget brott om jag inte berättar?

Suck.

/Pelle

Pelleper

02 - 20.06.2010, 08:02

Hej

Du är inte skyldig att berätta om din sjukdom, men om dom frågar kanske det är dumt att ljuga.

Har själv berättat om min sjukdom på de 2 senaste anställningsintervjuerna och fått jobben ändå.

På det sista jobbet innan jag blev sjukpensionär, fick jag väldigt mycket stöd från arbetsgivaren och hjälp med anpassningar till min arbetsplats.

Du kan ju tillhöra dom som aldrig blir mycket sämre i din MS, och du tar bromsmedicin =)

Lycka till med intervju 2

blomma

03 - 20.06.2010, 17:55

Hm, jo jag tänker också så. OM dom frågar om min hälsostatus eller om jag har något mer som kan vara viktigt att känna till så måste jag nog berätta. Men om frågan ej kommer, så finns det nog ingen anledning.

Jag känner ju som sagt nästan inget alls av min MS förutom lite "stickningar" i fötterna. Jag tänker inte ens på att jag har det. Jag löptränar 3-4 gånger i veckan, jobbar heltid + lite till o s v. så jag känner mig fullt frisk och "normal".

Men man vet ju aldrig vad som kan komma. Om en dag, en vecka, ett år eller aldrig...

Pelleper

04 - 21.06.2010, 18:41

Jag har funderat på det här fram och tillbaka...

Jag skulle nog göra så att jag skulle berätta om jag får jobbet men innan allt är klart...
Lite luddigt men, när de säger - ja, vi vill gärna se dig här på X som medarbetare... så säger man att en sak som jag inte tagit upp är att jag har fått en diagnos... inget som jag märker av nu men man vet ju aldrig...
Ja, du fattar...

Vimsan Krona

05 - 21.06.2010, 20:38

Jo, jag tror jag förstår...

Jag har faktiskt tänkt just så, att OM man blir erbjuden jobbet så berättar jag direkt (om det ej tagits upp innan), berättar att jag har en "diagnos", men att jag inte märker särskilt mycket av den.

Så får det nog bli. Tack för era synpunkter och tips!

Pelleper

06 - 21.06.2010, 23:14

Hej Pelleper!

Glöm inte att vid lämpligt tillfälle tala om att du motionerar och kanske hur långt och hur ofta du springer/joggar.
Detta kan kanske ta bort ev. oro för att anställa dig.

(Det är förmodligen så att när folk hör ms så kan de inte tänka sig kombinationen med att jogga när man har den sjukdomen.)

Hälsningar

online Krona

07 - 22.06.2010, 14:37

Japp. Då var intervjun genomförd. Det kändes kanonbra! Jag berättade under avslutningen av intervjun om min MS-diagnos, samt att jag inte känner av den särskilt mycket och utmanade samtidigt "intervjuaren" på en halvmara till nästa vår (självklart med glimten i ögat).

De berättade att de vet vad MS är och att de har en kollega som också har det.

Detta känns kanon. Jag berättade, det känns trots allt bäst så!

Pelleper

08 - 14.07.2010, 14:37

Hur gick det, fick du jobbet?

kazzy

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 265

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?