Har ni förslag? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Har ni förslag?

01 - 15.02.2010, 15:50

Hej alla!

Vad jättebra det här forumet är.
Jag diagnostiserades för ca 1 år sedan. Har provat Tysabri, Betaferon och Copaxone, tyvärr fungerade inget av dem så jag är utan medicin för tillfället.

Finns det något annat att ta?
För tillfället mår jag ganska bra men är så evinnerligt trött...

Tack på förhand!

Besök gärna min hemsida: www.tell-us.se/...

Vimsan Krona

02 - 15.02.2010, 16:14

Unna dej lite lyx. Exempel:
Gå på massage, Akupunktur, Bubbel bad.

beata Krona

03 - 15.02.2010, 16:44

Hej, får jag vara nyfiken och fråga hur de inte fungerade? Hur märkte du det och vad hände? Fick du skov eller reagerade du på själva medicinen?
Du behöver inte svara om du inte vill.
/Maria

Knasa

04 - 15.02.2010, 17:11

Eftersom jag tydligen hade ovanligt (?) aggressiva inflammationer fick jag påbörja Tysabri ganska omgående. första droppet var kanon. Redan efter några dagar var jag betydligt bättre särskilt tröttheten. (Trots att det skullet ta upp till ett halvår innan man märkte av det).
Vid dropp två fick jag en anafylaktisk chock (andningsvårigheter, tungan svullnade osv) vilket medförde totalstopp för Tysabri för min del vilket jag är mycket olycklig över.

Betaferon tyckte jag var omständigt. När jag gick upp på dosnivå 2 (50%) blev jag kraftig sämre, symtomen blev kraftigare och influensasymtomen mycket kraftiga.

och Copaxone, fungerade jättebra de tre första sprutorna. Vid spruta fyra och fem fick jag jättestora, röda svullna bölder (ca 10x15 cm).

Jag har aldrig någonsin reagerat på mediciner tidigare.

Det märkliga var också att mensen försvann efter första Tysabribehandlingen och kom tillbaka efter den andra behandlingen. Sedan försvann den igen i samband med Betaferonet och kom tillbaka när jag slutade. Copaxone använde jag så kort tid. Nu har jag varit "medicinlös" i fyra månader och mensen kommer som den ska...

Nu hoppas jag på tabletterna som är på G eller CCSVI...
Eller finns det annan medicin?

Jag unnar mig massage så mycket jag kan. Det är härligt.

Vimsan Krona

05 - 15.02.2010, 18:03

Hej Vimsan!

Det finns en ny medicin på gång.
Det är Ampyra som under framtagandet kallades för Fampridine. Det har skrivits mycket om det här på portalen.
Den blev godkänd i USA för snart en månad sedan och vad jag vet så ska den gå att få på licens här i Sverige under tiden som våra byråkrater funderar på godkännande här.
Har hört att utskrivning på licens ska kunna göras med början under mars månad. Vet inte om det stämmer, tycker det förefaller lite tidigt för att det ska hinnas med.
Någon som vet?

Googla in på Vampyra eller Fampridine för att läsa mer.

Hälsningar

online Krona

06 - 15.02.2010, 21:37

Tack Online! Det var väldigt intressant.

Vimsan Krona

07 - 15.02.2010, 23:18

Hej!

Måste göra en rättelse.

Det ska vara Ampyra.

(Tänkte inte alls på Vampyr när jag skrev det, en vaken person påtalade felet för mig)

Ursäkta mig

online Krona

08 - 15.02.2010, 23:41

Hejsan!

Vimsan, vi är många som väntar på både tabletter och CCSVI, hoppas verkligen det kommer något riktigt bra för oss alla snart! Har du frågat din dr om fler "bromsar" än de du redan testat? Tyvärr är det nog inte många som är helt biverkningsfria men det e ju så individuellt vad som passar bäst..

"Vampyra" Online, hi, hi såg det inte ens först..

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 285

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet