Hur är schemat för er sjukgymnastik? - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur är schemat för er sjukgymnastik?

01 - 18.01.2010, 11:31

Hej alla!

Jag har nu fått besked från sjukgymnasterna som är nyanställda att jag ska göra ett uppehåll.
De säger att de har kollat med neurologer och fått besked om att det ska vara i intervaller med intensiv träning under en period och därefter uppehåll.
De har fått veta att jag inte håller med dem.
Jag har haft sjukgymnastik 2 ggr per vecka under ca 3 år.

(Uppehåll har jag haft från Jul på grund av att min sjukgymnast slutat så uppehållet är ju gjort, men hur ska jag få dem att fatta det? )

Hur har ni er sjukgymnastik upplagd?

Hälsningar

online Krona

02 - 18.01.2010, 12:20

Hej Online.

Jag får känslan av att sjukgymnasterna och neurologerna pratar om olika saker.

Vi har behov av intensiv rehabilitering med jämna mellanrum, typ att vara på en rehabanläggning med allt vad det innebär av rehab.
(hela paketet)

SEN när man kommit hem därifrån, DÅ ska man kunna få gå till sin sjukgymnast på hemmaplan och få Underhållsträning ett par gånger i veckan.

Hur man gör måste sen bli en uppgörelse med oss som patinter och sjukgymnasten, det är ju hur Vi vill ha det som ska gälla.

En del kanske tycker det är bra med några veckors uppehåll, medans en del känner att de mår bäst av att få träna varje vecka.

Det går ju inte att generalisera det här, det är ju helt individuellt, vad vi har för behov.

Stå på dig Online, känner du att du behöver träning varje vecka så ska du också ha rätt att få det..

Lycka till..

kramis
Irran

irran

03 - 18.01.2010, 13:01

Hej.
Måste du ha sjukgymnasterna för att träna då?
Hitta något bra ställe bara så borde det väl gå fint..
Vet inte var du bor, man jag tränar på Fungera i Gbg, där e det många med olika besvär som tränar.
Det är lugnt o mysigt där, alla pratar med alla, det e som en stor familj.
Magnus

batbyggare

04 - 18.01.2010, 15:37

Det beror ju alldeles på vad man har för problem. Är det så att man har behov av att få hjälp med töjningar och stretschning så fixar man inte det själv. Visst kan man lägga upp ett träningsprogram med sjukgymnasten och sen självträna, men det funkar inte för alla, en del behöver att en gymnast eller någon som är kunnig, tar i och bänder o bryter.
Irran

irran

05 - 18.01.2010, 15:58

Hej!
Tack för era svar.

Det är inte alla viktiga övningar som jag kan göra hemma.
Som irran nämnde går det inte att göra stretching hemma, inte det som gjordes hos sjukgymnasten.

Det är mer som inte är lika lätt hemma att göra men det jag kan gör jag naturligtvis. Men det är bara en liten del av nödvändig träning.

Jag ska inte ge mig.
Hälsningar

online Krona

06 - 18.01.2010, 21:00

Hej online.
Vad jag vet om träning är att man bör lägga in lite pauser under träningspasset. Har aldrig hört att det ska vara uppehåll som sträcker sig över veckor.

Du kanske kan kolla med någon annan sjukgymnast. Det ska finnas en duktig neurologsjukgymnast i Malmö.
Kanske någon därifrån vet vem jag menar och har namnet, annars kan jag ta reda på det om du vill.

rosetta

rosetta 1 Krona

07 - 18.01.2010, 21:47

Nu kan jag inte mycket om just sjukgymnastik men för långt uppehåll borde inte inte vara så bra. Efter ca 2 veckor börjar man tappa både muskelmassa och kondition om man inte tränar alls.
Kanske är deras mening att ge dig hemövningar under "uppehållet" så du håller formen mellan dina besök. Tycker du ska ha ett möte med dina nya sjukgymnaster och höra vad dom har för plan med din sjukgymnastik, kanske jobbar dom annorlunda än din gamla?
Någon typ av "handlingsplan" måste dom ju ha. Det är ju så individuellt när det gäller MS så dom kan ju inte dra alla ms-patienter över samma kam?
Hälsningar
Daniel

Pågen

08 - 18.01.2010, 23:17

Hej Online!

Du säger att sjukgymnasterna sagt att de kollat med neurologer angående uppehåll.. Vad säger din neurolog? Vet att tidigare skulle man ha remiss till sjukgymnast men det behövs vad jag vet inte längre. Men jag tänker att de kanske är (felaktigt) bekymrade över att du tränat under "lång tid" och att det skulle kunna ifrågasättas när du kommit upp i högkostnadsskyddet. Vansinnigt om det är så, men nog inte helt omöjligt, en pengafråga helt enkelt. Många går ju och tränar en period och är sedan bra och behöver inte detta längre, men det gäller ju inte kroniskt sjuka som vid ms. Har själv vid ett tidigare tillfälle blivit ombedd av sjukgymnast att be neurologen om en remiss för "säkerhets skull" vilket jag också fick även om han ansåg att det inte behövdes och menade att det stora problemet var att många inte tränar så mkt som de faktiskt skulle behöva. Mitt förslag är alltså att du ska ta upp det med din neurolog och ev be om en remiss. mvh Fidelie

Fidelie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 368

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet