Hur fick ni eran diagons? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur fick ni eran diagons?

01 - 11.08.2010, 07:50

Ms är ju helt olika från person till person de vet ju alla... Men när det gäller att få diagnosen då...?En del får ju sin diagnos rätt snabbt,..jag undrar om det finns någon som har fått vänta och fått göra många undersökningar där läkaren har haft det svårt att fastställa....

Hur gick dem tillväga och vad fick dem att fastställa just för dig..?

Hade du INTE alla kriterier som de vill att man ska uppfylla eller hur var det??

Vore så tacksam om du ville skriva...

Duva

02 - 11.08.2010, 10:14

Det dom brukar kolla mest på som jag fått frågor om är synen och en fot/ben som krånglar.
Nu ska jag möta min läkare på månd.
Får se vad svaret blir, hon vill troligtvis att jag ska göra en lp också.
Oavsett svar jag får har hon sagt att hon ska följa upp, då jag uppvisar många ms symptom.

Vill du höras privat så kan du ringa mig, skriv privat så får du nummer.

Kram M

NovaLia

03 - 11.08.2010, 15:58

Hej,

I mitt fall gick det fort med diagnosen. Jag hade domnad vänster fot samt lite av benet i tre veckor i februari i år. Detta övergick i pirrningar i hela benet och bränningar/isningar i båda benen. MR utan kontrast av hjärnan i juni visade ett plack. MR med kontrast av hjärnan visade inget pågående. LP i juli var pos, men VEP var neg. Neurologisk undersökning var helt utan anmärkning. Fick diagnos för en vecka sedan. Ska börja med bromsmeds inom kort.

Hälsningar

Svenska

04 - 11.08.2010, 19:20

Jag har inte fått diagnos...

Började med vad de tror är en synnervsinflammation på höger öga i april tror jag det var, strax innan sommaren fick jag samma symtom på vänster öga, det har inte gått att se någon inflammation på synnerven.
I samband med det fick jag domningar ner i rygg och ben/fötter när jag böjde huvudet framåt.

Man kunde se något från lumbalpunktionen. På MR hade jag två inflammationer i ryggmärgen. En i nacken och en längre ner mot svanken. Inget i syntes på hjärnan.

Läkarna trodde att det var MS eller NMO (kallas även devics sjukdom) mina symtom stämmer inte in till 100% på någon av dem.

Behandlandes mot NMO med plasmaferes men märkte ingen skillnad.

Symtomen har sakta blivit bättre, även om det är lite kvar för att synen ska vara tillbaks till sitt normala.
Speciellt vid ansträngning eller stress.

Väntar på att få kallelse för ytterligare en MR i sept samt ny tid till ögonläkaren i aug för att se utvecklingen med synen.

/vänligen Karin

kazzy

05 - 11.08.2010, 21:55

Tack för att ni skriver..intressant att läsa...ska snart till Linköping och träffa dem..på en så kallad, secondpinjed eller nu vad det heter..är det någon som vet vad som händer då???

Duva

06 - 11.08.2010, 23:41

En second opinion är precis vad det låter som; ett andra utlåtande. Man bör får gå igenom en hel MS utredning igen. Anamnes, klinisk undersökning, MR och LP.

/Lili

Lili_A Krona

07 - 12.08.2010, 07:19

Ok..då vet jag vad som gäller igen....:-)

Några andra som varit svårar att fastställa...??

Duva

08 - 12.08.2010, 12:43

Hej,

Hej alla ny/gamla, var ett tag sedan jag var här men kikar in ibland för att se hur ni har det:)

Jag har inte fått någon MS diagnos men har heller inte friskrivits. Vart under MS koll sedan november 2008.. Det är ett tag i ovisshet.. Jag har dom neurologiska problemen och en synnervsinfl oktober 2008.

Var inne på en second opinion nu i juli men det enda jag fick veta var att då jag har en så kompetent läkare så vill inte den nya lägga sig i!!!
Ändå var det smärtkliniken som ville ha en second så ska se vad dom säger om det..
Den nya läkaren sa att inom 5 år från en synnervsinflammation så utvecklar 80% MS.

Man blir inte klokare men har nästan "vant" mig vid att vänta.

Soliga sommar hälsningar Annika

Queenie01

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 336

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet