Hur fungerar Tysabri? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur fungerar Tysabri?

01 - 11.11.2009, 17:48

Jag har haft MS i fem år och haft två olika sorters bromsmedicin. Copaxone och betaferon.
Jag har inte koll på alla dessa lädemedel som finns och är rätt dålig på det.
Betaferon har fungerat bra, men nu har jag fått täta skov och väntar på en ny MR och ser man aktiva inflammationer så finns tanken om Tysabri.

Så nu är nyfken! Hur fungerar det för er, helst för er som har provat andra sorter av bromsmedicin tidigare.

Skulle bli så glad om ni ville dela med er av era erfarenhet.

Pennypenny

02 - 11.11.2009, 22:30

Bra att du frågar!
Jag fick Tysabri för 1,5 år sedan, då jag var i ett väldigt illa skick i min skovförlöpande ms.

fick åka in och göra ny röntgen, som påvisade extremt hög inflammationsaktivitet, vilket märktes, jag var fyfan ingen människa längre!

Men hursomhelst, kort o gott.
Jag mår nästintill perfekt idag förutom att jag är trött o lite småyr ibland. Så, yes, it saved me! ... Men med hemska biverkningar så måste jag säga att framtiden skrämmer, då denna medicin är ny och oviss. Bättre det än att jag skulle förbli som jag var då.... men hoppas på inga biverkningar alls!

Hoppas detta hjälpte dig lite?

defense Krona

03 - 12.11.2009, 09:00

Hej för min del så tvekade jag inte. Den bromsar 70%
de andra 30%.
Har tagit Tysabri i snart 2år utan problem.

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

04 - 12.11.2009, 13:05

Jag har faktiskt varit hos min doktor idag
han ville se mig efter att jag hade tagit MR i måndags
tyckte det var konstigt att man kallade in mig då jag bruka vara få ett hemskickat brev...

det visade sig att jag har fått fler aktiva plague
och han antog att Copaxonet inte riktigt fungerar hos mig... så nu föreslog han att jag skulle börja ta Tysabri istället... skulle vara bra att höra hur Tysabri behandligen har fungerat hos vissa

vickyrockstar

05 - 13.11.2009, 14:44

Tack för att ni delar med mig! I detta ämne är jag verkligen förvirrad. Jag har inte hängt med.

Det verkar som att era behandlingar fungerar bra och att ni märker stor skillnad på sjukdomsförloppet och att biverkningarna inte tar överhand. Du Defense säger att du blir lite trött och yr ibland men det låter som om det inte är så väldigt mycket ändå.
Med Betaferonen tycker jag att man kan ta bort en halvdag varannan dag av att känna att man har flunsan, så det låter kanske inte värre än det.

Jag har försökt att söka lite mer fakta om Tysabri och dess bieffekter och det ganska svårt att få fram något! Är det någon som har någon ide! Det jag hittar tycker jag är magert och väldigt luddigt eller motsatt jättelånga projektutredningar.

Det som har skrämt mig är nog det som skrämmer alla andra. Den sällsynt hjärninfektion som kallas PML (progressiv multifokal leukoencefalopati). Det som har ökat min oro är de riskstatistiken. På företaget som lanserar Tysabri i Sverige står det att risken att drabbas av PML är 1/1000- 1/10000. Översätter man det till att alla som har MS i sverige idag (ca 14000) påbörjar behandling så skulle 14 som värst eller kanske bara 4 få så pass allvarliga skador som kan leda till svåra hjärnskador eller till döden. Men företaget säger också att de har en medicinsk beredskap och att det finns åtgärder man kan göra om man skulle bli drabbad.

Usch, jag ryser och är nästan tveksam om att ta med det i detta inlägg, men det är ju det här jag brottas med.
Man får inte glömma att det sägs att prgonosen för behanlding är att skoven kommer att minska till bästa fall upp till 70%. Fass säger 50%, en halvering. Det i andra vågskålen är ju väldigt bra odds.

Suck, virrvarr.....

Pennypenny

06 - 13.11.2009, 20:02

Jag säger som min ms-sköterska... Biverkningarna av Tysabri är VÄLDIGT sällsynta.. och får man något så är det oftast väldigt lindriga symptom.

Har fått Tysabri 2ggr än så länge och jag har inte känt av nånting alls... De säger att efter 4-5 infusionen så kan man börja känna av de positiva effekterna av Tysabri.... Jag längtar.. !!

Får du Tysabri så ska du absolut inte tveka. Den bromsar ju som sagt skoven väldigt effektivt.

Motin Krona

07 - 13.11.2009, 20:11

Tack, för ditt inlägg!!
Jag behöver verkligen suopport, känner nog att inte betaferon hjälper längre. Har haft två skov på 8 veckor och sitter här med kortisondropp idag.
Jag överväger nog att det blir att prova att möjligheten finns. Jag måste tänka på livskvalitén också.

Jag hoppas effekten kommer snart för dig. Håll mig gärna informerad jag är nyfiken och håller tummarna.

Pennypenny

08 - 13.11.2009, 21:35

Jag har fått Tysabri 21 ggr och har hittills inte haft något nytt skov :) och biverkningar märker jag inte av några.

Försöker inte tänka på PML utan tar dagarna som de kommer och lever i nuet. Som min läkare sa så finns det betydligt fler fördelar med Tysabri än nackdelar.

Jag skulle inte tvekat en sekund med att starta med Tysabri.

Pata

Pata75

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 322

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet