Hur fungerar Tysabri?
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 11.11.2009, 17:48 Jag har haft MS i fem år och haft två olika sorters bromsmedicin. Copaxone och betaferon. Så nu är nyfken! Hur fungerar det för er, helst för er som har provat andra sorter av bromsmedicin tidigare. Skulle bli så glad om ni ville dela med er av era erfarenhet. |
|
|
02 - 11.11.2009, 22:30 Bra att du frågar! fick åka in och göra ny röntgen, som påvisade extremt hög inflammationsaktivitet, vilket märktes, jag var fyfan ingen människa längre! Men hursomhelst, kort o gott. Hoppas detta hjälpte dig lite? |
|
|
03 - 12.11.2009, 09:00 Hej för min del så tvekade jag inte. Den bromsar 70% MVH Daniel Segway blogg CCSVI Forum Vimsans CCSVI sida |
|
|
04 - 12.11.2009, 13:05 Jag har faktiskt varit hos min doktor idag det visade sig att jag har fått fler aktiva plague |
|
|
05 - 13.11.2009, 14:44 Tack för att ni delar med mig! I detta ämne är jag verkligen förvirrad. Jag har inte hängt med. Det verkar som att era behandlingar fungerar bra och att ni märker stor skillnad på sjukdomsförloppet och att biverkningarna inte tar överhand. Du Defense säger att du blir lite trött och yr ibland men det låter som om det inte är så väldigt mycket ändå. Jag har försökt att söka lite mer fakta om Tysabri och dess bieffekter och det ganska svårt att få fram något! Är det någon som har någon ide! Det jag hittar tycker jag är magert och väldigt luddigt eller motsatt jättelånga projektutredningar. Det som har skrämt mig är nog det som skrämmer alla andra. Den sällsynt hjärninfektion som kallas PML (progressiv multifokal leukoencefalopati). Det som har ökat min oro är de riskstatistiken. På företaget som lanserar Tysabri i Sverige står det att risken att drabbas av PML är 1/1000- 1/10000. Översätter man det till att alla som har MS i sverige idag (ca 14000) påbörjar behandling så skulle 14 som värst eller kanske bara 4 få så pass allvarliga skador som kan leda till svåra hjärnskador eller till döden. Men företaget säger också att de har en medicinsk beredskap och att det finns åtgärder man kan göra om man skulle bli drabbad. Usch, jag ryser och är nästan tveksam om att ta med det i detta inlägg, men det är ju det här jag brottas med. Suck, virrvarr..... |
|
|
06 - 13.11.2009, 20:02 Jag säger som min ms-sköterska... Biverkningarna av Tysabri är VÄLDIGT sällsynta.. och får man något så är det oftast väldigt lindriga symptom. Har fått Tysabri 2ggr än så länge och jag har inte känt av nånting alls... De säger att efter 4-5 infusionen så kan man börja känna av de positiva effekterna av Tysabri.... Jag längtar.. !! Får du Tysabri så ska du absolut inte tveka. Den bromsar ju som sagt skoven väldigt effektivt. |
|
|
07 - 13.11.2009, 20:11 Tack, för ditt inlägg!! Jag hoppas effekten kommer snart för dig. Håll mig gärna informerad jag är nyfiken och håller tummarna. |
|
|
08 - 13.11.2009, 21:35 Jag har fått Tysabri 21 ggr och har hittills inte haft något nytt skov :) och biverkningar märker jag inte av några. Försöker inte tänka på PML utan tar dagarna som de kommer och lever i nuet. Som min läkare sa så finns det betydligt fler fördelar med Tysabri än nackdelar. Jag skulle inte tvekat en sekund med att starta med Tysabri. Pata |