Hur klarar man vardagen m fatigue och barn? - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur klarar man vardagen m fatigue och barn?

01 - 30.05.2010, 16:51

Undrar om här är några mammor som har ms-tröttheten och barn?
Jag har "bara" ett barn men tycker ändå det är jättekämpigt! Jobbigt att vara så trött när man har en liten ettåring. Skulle gärna ha fler men det kommer nog aldrig gå måste jag nog börja försöka acceptera.Ska vardagen verkligen vara så här kämpigt?!
Har ni några tips eller vill ni bara skriva av er så gör det här:-)

Ella E Krona

02 - 30.05.2010, 20:35

Hej

Jag har oxå "bara" ett barn som blir 6 år i höst, jag har haft ms tröttheten hela tiden sedan han föddes.
Kommer inte bli fler barn heller, blev väldigt dålig efter förlossningen och mycket tröttare.
Är helt sjukpensionär, så när han är på dagis så vilar jag en del av den tiden.

När han var mindre sov jag när han sov på dagarna
Min man tar ett väldigt tungt lass hemma.
Amfetamin hjälper lite grann
Egentligen har jag inget bra tips, mer än att man orkar mer än vad man tror.
Orkar du/ni inte med allt så se till att kanske få assistanshjälp

Vet alltså hur kämpigt det kan vara. =)

Kram

blomma

03 - 02.06.2010, 19:27

Tack för ditt svar!

Har du många andra symptom än tröttheten? om det inte hade varit för ms.en hade du velat ha fler barn då?
Detta känns som en situation som aldrig kommer lösas...kämpar med att förlika mig med att vara en energilös zoombie..

Ella E Krona

04 - 04.06.2010, 22:05

Hej Ella!
Jag har 2 barn och fick MS när dom var 1 & 3 år gamla =(
Tröttheten är det allra jobbigaste för vår familj. Maken drar världens största lass och jag känner mig såå slut.
Om det inte hade varit för detta så hade vi gärna tänkt oss ett tredje barn, men jag känner att det skulle jag aldrig orka.
Jag är så tacksam för mina små troll, men ibland är jag leden över att MS:en ska ta vårt tredje i från oss.
Detta var jobbigast i början av sjukdomen, nu har jag accepterar (nästan) att det är som det är.
Jag vill orka med om två guldklimpar jag redan har.
Förutom trötthet så är jag svag i armar & ben, inte så att det syns men det påverkar mitt liv ändå.
Hoppas du snart mår lite bättre, jag förstår precis hur du känner. Tröttheten är överjävlig. Och barnfrågan är inte lätt.
Syskon är värt supermycket också, men inte till vilket pris som helst. Mamma ska också må bra och orka med den guldklimp man redan har. Så fundera i lugn och ro.

Sköt om dig!

1977

05 - 05.06.2010, 17:38

Ella E

Jag hade velat ha 4 barn, men min neurolog trodde att det kunde bli lika illa efter nästa barn.
Efter många samtal mellan min man och mig, bestämde vi tillsammans att det inte skulle bli något bra, OM jag blev sämre.
Nu tycker jag det är underbart med ett barn, men det är väl för att man är inställd på det =)

Lycka till med allt!

Kram

blomma

06 - 23.06.2010, 18:38

Tack för era svar!
Trodde dock det skulle finnas fler att dela och klaga tillsammans med;) men det är ju iof skönt att det inte är så många fler med mitt problem...känns bara svårare att fortsätta tråden för jag behöver nog skriva av mig lite.

Idag skulle det städas och grejats inför midsommar men jag har varit helt slut, värre än någonsin! hur ska jag hinna färdigt,panik! usch det här med städning och matlagning tar alldeles för mycket av den lilla energi man har:(
sambon gör så mycket han kan men jobbar långa dagar och är också helt slut,,

Ella E Krona

07 - 23.06.2010, 20:34

Hej Ella E!

Det kan kanske vara bra för dig att börja med 4-aminopyridine eller Ampyra. (läs mer på ms-behandling)
Sedan jag började med 4-ap så har det växlat över till den vanliga tröttheten.
Den går att vila bort till skillnad från tröttheten man nästan alltid får med ms. Det upplever jag som mycket positivt.

Hälsningar

online Krona

08 - 28.06.2010, 08:33

Jag funderar på att anlita städare.
Bor ej stort, bara 55 kvm men jag varken vill eller orkar hålla på med städning som tar timmar (om det ska bli ordentligt gjort).
Det är framför allt grovgengöring utav badrumsytor (kakelfogar med mera) som jag vill ha avlastning med.

Min sambo vill inte ha städare men jag mår psykiskt dåligt om det är för rörigt hemma.
Visst vi är två hemma men han jobbar ju heltid och jag är sjukskriven.
Tar sällan hem gäster/vänner hit pga jag inte orkar med stressen att städa upp.
Har den senaste tiden börjat "fuskstäda" för tokrent vill jag inte ha eller kräver ej att det ska vara.
Bara acceptabelt :)

När det gäller barn, som tråden handlar om så ville jag inte förut, men har på nåt sätt ändrat mig lite fram och tillbaka.
Fast det beror på hur min medicinering regleras inom det närmsta året.
Sker ingen förbättring när det gäller trötthet så vete tusan alltså...

Marijah Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 225

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet