Hur kommer jag över rädlsan att ta sprutan - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur kommer jag över rädlsan att ta sprutan

01 - 19.09.2009, 09:28

Är det någon mer än jag som ha ångest att ta sprutan? Jag har en spärr som gör att jag har svårt att trycka av.

Har inga biverkningar av medicinen mer än att jag få bulor som kan vara kvar ett tag och göra lite ont, och att det känns precis efter jag har tagit sprutan men inget annat. Varför kan jag inte komma över det. Har tagit min bromsmedicin i över ett halvår.
har ni några knep?

Kan vara att jag inte har accepterat att jag är sjuk än. Eller för jag har har haft en skov och har inte haft någon mer utan kan känna av mitt gamla skov ibland när jag är stressad eller varm annars känner jag mig frisk.

Finns det någon som känner samma sak?

maddo

02 - 19.09.2009, 12:45

Hejsan, jag har precis samma problem som du trots att jag har tagit sprutan i över ett år nu. Jag får ångest men inte lika kraftig som fick förut. Jag får hjälp hemma med att trycka på knappen för jag klarar inte av det även om det till en början fungerade när jag tryckte på egen hand. Det som jag tycker är obehagligt är att trycka och att det "dunkar till" i låren där sprutan ska tas. Förr fick jag fula stora blåmärken men nu syns de knappt och jag blöder sällan. Förut så kunde det forsa blod ur benet :-S. Om jag inte fick hjälp hemifrån så skulle jag gå till sjukvården och att de skulle få ta den på mig, för det känns inte som att jag kommer någonsin kunna ta den själv. Väntar med spänning på de nya tabletterna och hoppas att de ska fungera...

Marijah Krona

03 - 19.09.2009, 13:38

Hej! Så skönt att höra att jag inte är själv! Jag har en som hjälper mig här hemma som tur väl är!

Vilken medicin har du?
Jag tar copaxone, är en spruta som man måste ta varje dag och olika ställen hela tiden. Har ett schema jag går efter!

Men det är så ångest fullt att inte kunna själv. Blir så trött på mig själv men samtidigt vet jag att jag måste ta den för annars kan man bli sjukare även om man kan bli det iaf men skulle man få ett skov och man vet med sig att jag har inte tagit sprutan då och då, då tror man att det en ena egna fel och bara veta det gör att det blir ångest fullt.

Funderar på att byta medicin men har har att de har mer biverkningar.
Tyvärr kommer ju inte första tabletterna förrän i början av nästa år, iaf till sommaren sa sjuksköterskan och andra tabletter är på väg men lägre fram i tiden.

maddo

04 - 19.09.2009, 20:04

Hej igen,
Jag tar Avonex och till en början (i över ett halvår) så fick jag väldigt jobbiga biverkningar som frossa, feberkänsla, värk i kroppen och huvudvärk/migrän.
Jag insåg dock att det största problemet var alvedon då den tabletten inte fungerar alls idag i samband med bromsen så jag har bytt och nu är biverkningarna minimala och ibland knappt märkbara.
Vad jobbigt föresten att behöva ta sprutan så ofta :-S
Vilkeb typ av MS har du och vad har du haft för typ av skov ?.
Jag tar mina sprutor en gång i veckan och så tar jag även kortisontabletter tre gånger i månaden :)

Marijah Krona

05 - 21.09.2009, 21:11

Jag har pratat med sjuksköterskan på sjukhuset om att byta till Interferone som Avonex men när man hör om dessa biverkningar. Det är ju fortfarande en sprutan man ska ta men mer sällan. Men att man ska ta tabletter för att minska biverkningar också.
Så jag vet inte hur jag ska göra, vilket som är bäst för mig för jag har som sagt inga biverkningar av copaxone och jag vill ju inte må dåligt. Känner inte av min MS mer än när jag är varm och stressad då känner jag av min skov som jag har fått.
Jag fick känselbortfall på vänster mage och ben. Hade det i kanske 3 månader sen började det sakta att komma tillbaka. Har har en snäll MS än. Har inte haft min diagnos så länge. haft ett skov än så länge!
Vilken sorts MS har du, vilken sorts skov har du haft?

maddo

06 - 23.09.2009, 15:03

Hei maddo :-)
Jeg synes absolutt du bør prøve Avonex. Det må da være bedre enn å holde på med sprøyte hver dag.

Jeg har brukt Avonex i 13år. Hadde kraftig bivirkninger de første par gangene, med frysninger og hodeverk. Men det gav seg ganske fort. Nå merker jeg aldri noe, det eneste som kan forekomme er lett hodeverk, men jeg tar alltid en hodeverktablett sammen med sprøyten på kvelden. Og så er det lurt å trappe gradvis opp med innholdet, så til og begynne med bruker du bare halv dose.

Jeg har litt sprøyteskrekk, så det er mannen min som setter på meg.
Hadde ett lite forsøk med Rebif, trodde det skulle bli lettere å sette selv når det bare var under huden, men det gav jeg opp, kunne bruke en halv time bare på å klare å stikke meg selv. Uff av meg, det var ikke morsomt. :-(

Til og begynne med hadde jeg attakvis ms, men det har de senere årene godt over til PPMS, som det gjør for de aller fleste. Har en forholdsvis snill ms.

Ønsker deg lykke til. Og om du prøver deg på Avonex så er jeg sikker på at det kommer til å gå bra.

Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 227

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet