Hur många plack har ni? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur många plack har ni?

01 - 15.03.2010, 15:24

Hej!
Hur många plack har era MR-bilder visat??

När jag fick diagnosen -02 hade jag 2 plack i hjärnan. 4 år senare -06 hade jag 16 stycken. Tre år senare -09 hade jag 18 stycken. Och nu ett år senare har jag fortfarande 18 stycken. Så tysabrin verkar ju ha effekt på det sättet i alla fall.

Alla placken är små, under 3 mm.

Hur ser det ut för er? Och hur länge har ni haft MS?

toli

02 - 15.03.2010, 18:10

Hejsan. Jag har sedan -07 ca:20 tal lessioner hette det. Måste väl vara ett finare ord för plack?? + en liten godartad tumör sägs det. Det va inget o vara orolig över sades det så det får man hoppas. Inget jag märker av eller oroar mej för heller. Ny mr. blev beställd idag av min läkare så det kommer väl en kallelse vad det lider..
MVH: Jonny.L

"Don´t worry be happy"

Jonny68.

03 - 16.03.2010, 15:46

Jag vet inte hur många plack jag har, men enligt beskrivningen ifrån läkaren så är det några små och två som har blivit lite större.
Jag fick min diagnos hösten 2007

Marijah Krona

04 - 16.03.2010, 22:14

Hej,

Jag fick min diagnos nov -07 och hade då fem plack i hjärnan och tre i ryggen. Efter detta har det varit stabilt, återgång till och med.

Ha det gott!

Lilloppan

05 - 18.03.2010, 18:36

Jag har inte koll på hur många plack jag har. Om jag förstått det rätt är antalet av mindre vikt. Det vesäntliga är vart de sitter. Om de sitter på hjärnbarken (cortex) är det mindre bra eftersom detta fungerar som kopplingssatationen. Sitter placken på andra ställen i hjärnan har den möjlighet att kompensera för de brister som kan uppstå.

//Helena

anettehelena

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 348

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet