Hur många skov har du haft?? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Hur många skov har du haft??

01 - 13.07.2010, 13:42

och hur har de yttrat sig, lämnade de ngn rest?
När fick du diagnos och har du ngn broms?

Vad har gjort att ni bytt el avstått broms??

Hur många skov är "vanligt" att ha per år??

Hur difinerar du svåra resp lätta skov??

Hur har din MR sett/ser ut??

Tack för hjälpen!!

Vill ha mkt info från andra, se hur andra lever och hanskas med sin sjukdom. Önskan är ju att få så mkt info som bara går.

Är just nu nog inne i mitt 5:e skov sen juni 09 trots Avonex sen dec 09. Min Ms bör vara av den milda sorten men 5 skov på ett år känns inte så milt :-( Känner mig lite nere just nu :-(

Kram Anna

sirap98

02 - 13.07.2010, 16:55

Hej.,...här är mina svar

1.Domningar från bröskkorg och ned

rest; domnade händer

2.nej står på Tysabri , sen efter 40 dagar efter diagnos
Vej ej..
inga nya plack sen 2007

Bosse

Bozze Krona

03 - 15.07.2010, 21:25

Hej, intressant att läsa tycker jag oxå, men jag får börja med att svara själv....
Jag har haft ett större skov (debuten 2007) med domningar och känselbortfall på hela hö kroppshalva, efter det slänger mitt hö ben lite vid ansträngning, så har jag ett litet konstant pirr i händerna och pirr, surr och värk i fötterna (oxå värre vid ansträngning...)
Så har jag haft ett litet skov i vä arm, känner inget efter det.
Jag har även haft ett par perioder som jag varit jättetrött och sämre i mina ben, de har varit tunga, trötta och värkt mer än vanligt. Skov?!

Jag har en trötthet som begränsar min vardag.
Jag fick min diagnos ett par månader efter mitt första skov, då började jag med Betaferon, men fick "influensa" varannan dag så nu har jag Copaxone som fungerar bra.

Jag tycker ännu att det är svårt att veta om man har ett riktigt skov, eller inte. Det kommer titt som tätt nya symtom men som inte sitter i tillräckligt länge eller är så difusa att man blir osäker.
Jag har gjort tre magnetröntgen, den första vid diagnosen visade aktiva inflammationer, de andra två inga aktiva inflammationer....
Kram Susssie

Amogi

04 - 15.07.2010, 23:56

Tack för era svar :-) Fler som vill dela med sig??

Kram Anna

sirap98

05 - 17.07.2010, 10:28

Hej
Har totalt haft 5 skov. Mitt första fick jag 1998, fick diagnos 2007. Har väl i snitt fått 1 skov per år sedan diagnos.

Har haft en synnervsinflammation resten endast domningar i olika delar på kroppen (hand/ben/finger). Min läkare säger att min MS är mild. Ibland när jag är stressad och extremt varm kan jag känna "strålningar/elektriska stötar" i mitt ena ben (spökskov som min ms-ssk kallar det). Annars har alla mina skov dragit sig tillbaka. Jag har alltid velat och fått kortison för mina skov - trots det är domningar.

Började med Avonex men efter ca 1 år bytte jag mot tysabri. Mår mkt bra idag.

Det finns inget snitt skov/år, utan prata med din läkare hur de uppfattar din ms-utveckling. MS utvecklar sig så olika från person till person.
Gällande svåra/lätta skov får du fråga din läkare. Vad min läkare sagt så är just domningar "lätta" skov.

Om jag inte minns fel så har jag ca 3 plack och det har varit oföränderligt sedan 2007, gjorde sist en MR för ngn månad sedan.

Hoppas något av detta varit till någon hjälp :)

/beckan

beckan

06 - 18.07.2010, 00:01

Hej!
Jg har bara haft ett. Hösten -08. En synnervsinflammation som gick tillbaka helt och hållet.
/cicci

cicci28

07 - 18.07.2010, 10:33

Hej,

Jag fick min diagnos våren 08 och tar Avonex.
Har inte haft något kännbart nytt skov sedan dess förutom ibland när jag överanstränger mig då jag känt av lite lätt yrsel men det brukar gå över bara jag tar det lugnt.
MR i Januari visade inga nya plack och ingen aktivitet och dom gamla hade minskat så kanske fungerar Avonex bra på mig.

Dock skovet jag hade när jag fick min diagnos var jobbig vart mer eller mindre bunden till sängen i ca 3 mån pga av yrsel,dubbelseende och attacker som kom ca var 5min och gjorde att jag inte kunde kontrollera mina rörelser men tack och lov fungerade Tegretol(epelepsimedicin) mot det, redan dagen efter jag började med den så försvan attackerna helt.
Men det tog drygt 1år innan alla symton mer eller mindre förvann helt.

Mvh,
Jan

Duff

08 - 19.07.2010, 09:32

Ja, ms är verkligen en oberäknelig sjukdom! Jag har haft min diagnos sedan 2007, då jag hade ett skov. Jag förstår nu i efterhand att det började redan i mitten av -90 talet med minst ett skov som gick tillbaka helt. 2004 hade jag också ett, fast jag inte då heller förstod vad det var. Började ta Avonex 2008 och under 2009 hade jag 3 skov vilket resulterade i att jag nu får Tysabri. Känner mig betydligt piggare än innan, har mer lust att göra saker. Dock har jag en del kvarstående symptom som nedsatt känsel i ben och fötter, domningar i armar och händer och nedsatt gångförmåga. Arbetar deltid, men har varit mycket sjukskriven det senaste året. Och du, Sirap 98, om du har så många skov trots bromsmedicin borde du väl få byta till något effektivare!?

December1

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 277

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet