Illamående och Avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Illamående och Avonex

01 - 16.03.2010, 17:23

Igår var det doshöjning. Det märktes!!!

Jag har frusit så jag haft knottror på hela kroppen och i andra stunden har jag varit varm som om jag ahde feber. Huvudvärk, ont i kroppen men värst av allt.... har mått så himla illa!!!

Är det någon av er somm upplevt illamående i samband med broms/Avonex?
Något tips på att förhindra det eller lindra det?

Må gott!

An1 Krona

02 - 16.03.2010, 18:28

Hej!!
Jag hade avonex i två år, hade lika symtom som du har, jag mådde fruktansvärt illa och fick 40 grades feber. så jag fick sluta med Avonex.
Jag önskar dig lycka till.

collecoll

03 - 16.03.2010, 19:00

Jag tar en Naproxen 500 mg i samband med sprutan på kvällen. Sen tar jag en till på morgonen. Effekten an Naproxen sitter ju i 12 timmar och på så sätt kontrollerar jag biverkningarna. Tror nog att även illamåendet kan bli bättre om man ser till att stävja dom i tid så att säga. Värt att pröva i alla fall.
Kram Eva

Loke Krona

04 - 16.03.2010, 19:14

Hej An1..
Jag var in i Fass och läste om Avonex.
En av biverkningarna kan just vara illamående.
Då ska man omedelbart kontakta sin läkare..
för det kan vara ett tecken på leverproblem.
Vill absolut inte skrämmas.. men det låter ju faktiskt inte bra.

Jag har oxå haft Avonex som broms.. men jag fick så starka influensakänningar som inte ville ge med sej, så jag var tvungen att sluta med dom.

Mitt råd är.. kontakta din läkare och berätta hur du mår, så här ska du inte behöva ha det.
Kram
Gila

Gila Krona

05 - 17.03.2010, 07:47

hej An1

Jag har precis börjat med avonex, tog min andra injektion i söndags. Jag upplever också ett starkt illamående. Men det försvinner runt 12 dagen efter. ( om jag tar sprutan kl 19 kvällen före)

Frossa, feber också....

Hur länge fick du ta halv dos?

nullitet

06 - 17.03.2010, 10:15

Leverproblem borde ju vara något som kommer på sikt? Levervärden kollas ju regelbundet när man medicinerar med sånt här. Även innan man börjar. Men det klart att man ska ha kontakt med sin läkare och diskutera dom problem som uppstår.
Kram Eva

Loke Krona

07 - 17.03.2010, 10:20

Min lever har reagerat snabbt förut och igår kväll fick jag dessutom kllåda så det kan nog stämma. Ska söka min sköterska idag och höra vad hon tycker. Kliar från huvudet och ner över hela kroppen!!! Jobbigt!

Må gott!

An1 Krona

08 - 17.03.2010, 14:23

Jag har använt Avonex sedan 2008 och jag får klåda efter jag tagit dosen (över hela kroppen) och kan ibland bli illamående.
Tar regelbundet blodprov och alla prover visar att allt ser bra ut, så jag har svårt att tro att leverproblem skulle vara att jag blir illamående.
För allt ser ju som sagt väldigt bra ut =)

Marijah Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 340

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet