Inre termometern pajad - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Inre termometern pajad

01 - 05.04.2010, 08:33

Vad har ni för erfarenheter om följande och hur hanterar ni det.

1. Tål inte värme. Somrarna är en plåga numera.

2. Fick en permanent höjning av kroppstemperaturen. Från att alltid varit frusen och kallsvettig med kalla händer och fötter blev jag varm och torr. Egentligen skönt fast det känns att jag håller på att få feber.

3. Fått konstiga svettningar. Blir svettig så fort jag stoppar någonting i munnen, om det så är en klunk vatten. Svettas på nätterna och sover dåligt. Det har gått i perioder. Kommer och försvinner några perioder åt gången.

Anpe

02 - 05.04.2010, 16:48

känner igen allt du skriver och det är ett problem för mig med, jobbigt när man svettas bland folk och jag både längtar till sommaren och oroar mig ;-(

Kram Ulrika

pippi långstrump

03 - 06.04.2010, 14:34

Jag har drabbats av liknande symptom! Har också konstant förhöjd temperatur samt kraftiga svettningar av minsta lilla ansträngning. Det blir många duschar per dag. Jag vill gärna få reda på om detta hör ihop med MS, alternativt biverkan av bromsmedicin. (Jag tar Copaxone)

December

04 - 06.04.2010, 15:07

Hej Anpe!

Välkommen till portalen.

Det finns kylmössor, kylvästar och kylscarfsar att köpa.
Vet inte om det numera går att få kylväst som hjälpmedel.
De andra får man köpa själv.

Många har fått god hjälp med kylväst men på mig fungerade det endast ca 20 minuter när jag fick prova en sådan.

Många har fått airkondition som bostadsanpassning installerat för att få lägre inomhustemp.
Jag valde markiser men fick betala mellanskillnaden själv mellan kylaggregat och motordrivna markiser.

Värmekänslighet är vanligt vid ms.

När det gäller bostadsanpassning så finns det mycket att läsa på boverkets hemsida.

Hälsningar

online Krona

05 - 06.04.2010, 18:16

Tack för svaren. Ska kolla på Boverkets sida. Har också sett i FASS att ms-mediciner kan ge kraftiga svettingar.

Anpe

06 - 06.04.2010, 19:40

Hej,
Jag har också fel på "termostaten". Jag tar ingen medicin mot min ms...så det är ett "symtom" i mitt fall..
Ibland är det jättejobbigt och ibland skapligt...det går upp och ner..
kramis
Irran

irran

07 - 06.04.2010, 22:12

Samma här, fel på "termostaten"! På mitt jobb har jag en aktiv kylväst. Den är kanonbra! Ibland haltar jag varm och matt, in till vilrummet där västen finns. Efter en halvtimma i den har jag fått ner värmen och hela kroppen fungerar så himla mycket bättre! Hallands och Stockholms län har fått in den som hjälpmedel och ms-patienter där kan få den. Kanske har fler län kommit till? Ring Margareta som har tagit hit den, hon vet. Det är en underbar uppfinning! Sommartid åker jag ofta till jobb också lördag och söndag för en stunds västvila.

Marianne

www.nordicbtr.se

ennairam

08 - 14.06.2010, 20:34

Ja, just sådär har jag ju det, termostaten har lagt av.. nu inne på tredje månaden av otroliga svettningar och förhöjd temperatur.
Men kan man alltså få hjälp med kylväst i stockholms län? På neurologen på KS där jag går är det helt informationslöst.. Vart vänder man sig?

/eddi

eddi

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 361

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet