Interferon - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Interferon

01 - 09.03.2010, 23:31

Hei:-)
Nå må jeg ty til dere her på den svenske portalen...
Vi har en liten diskusjon gående på den norske.
Så nå håper jeg på hjelp fra dere som sitter inne med kunnskapen.:-)))

Hva er forskjellen på Betaferon, Rebif og Avonex??
Vet at Avonex settes 1gang i uken og de andre oftere.
Men er det forskjellige virkestoffer i dem også?
Eller er det bare forskjell på "styrkegraden".

Håper noen kan svare.
Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

02 - 09.03.2010, 23:52

Avonex och Rebif är interferon beta 1a. Tror att den andra är beta 1b vad jag kommer ihåg så här.... men de är interferon alla tre.

Hoppas det är någon som kan det här bättre!

Må gott!

An1 Krona

03 - 10.03.2010, 06:10

Min neurolog brukar säga att Avonex är interferoner i "lågdos" medan Betaferon är interferoner i "högdos", Rebif har jag inte så bra koll på, kanske något mitt emellan ;)

Vilket som är effektivast råder det nog skillda meningar om. Jag fick höra att högdos var effektivast när jag började med Betaferon för lite över 2 år sedan. Tror jag läst på lite olika ställen att det nu visat sig att det inte är någon större skillnad, kommer tyvärr inte ihåg vilken studie jag läst det i.

Något som skiljer mycket mellan medicinerna är hur lätt man bildar antikroppar mot dem. Här är siffrorna på det sett under en 18-månadersperiod.

2% för Avonex
15% för interferon beta-1a, sc (Rebif)
31% för interferon beta 1b, sc (Betaferon)

Källa: www.neuroportalen.com/...

Hoppas det varit till hjälp!
Klem!
Daniel

Pågen

04 - 10.03.2010, 10:15

Tusen takk:-))
Da har jeg notert litt fakta her og så får jeg legge det ut på den norske siden.

Jeg mente også at det egentlig ikke var så stor forskjell på selve bremse-effekten av de forskjellige.
Men at forskjellen var så stor ang utvikling av antistoffer var jeg ikke klar over..
Veldig bra og vite:-)

Så takk igjen.
Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

05 - 10.03.2010, 17:18

Enligt min neurolog så är det ingen skillnad på bromsefekten. Det tar därimot några månader längre att uppnå full effekt av Avonex. Efter sex månader finns ingen skillnad alls. Då känns det bra att bara behöva ta 1 gång /veckan med Avonex tycker jag. Kram Eva

Loke Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 181

Diskussionsinlägg: 61988

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet