Interferon
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 09.03.2010, 23:31 Hei:-) Hva er forskjellen på Betaferon, Rebif og Avonex?? Håper noen kan svare. |
|
|
02 - 09.03.2010, 23:52 Avonex och Rebif är interferon beta 1a. Tror att den andra är beta 1b vad jag kommer ihåg så här.... men de är interferon alla tre. Hoppas det är någon som kan det här bättre! Må gott! |
|
|
03 - 10.03.2010, 06:10 Min neurolog brukar säga att Avonex är interferoner i "lågdos" medan Betaferon är interferoner i "högdos", Rebif har jag inte så bra koll på, kanske något mitt emellan ;) Vilket som är effektivast råder det nog skillda meningar om. Jag fick höra att högdos var effektivast när jag började med Betaferon för lite över 2 år sedan. Tror jag läst på lite olika ställen att det nu visat sig att det inte är någon större skillnad, kommer tyvärr inte ihåg vilken studie jag läst det i. Något som skiljer mycket mellan medicinerna är hur lätt man bildar antikroppar mot dem. Här är siffrorna på det sett under en 18-månadersperiod. 2% för Avonex Källa: www.neuroportalen.com/... Hoppas det varit till hjälp! |
|
|
04 - 10.03.2010, 10:15 Tusen takk:-)) Jeg mente også at det egentlig ikke var så stor forskjell på selve bremse-effekten av de forskjellige. Så takk igjen. |
|
|
05 - 10.03.2010, 17:18 Enligt min neurolog så är det ingen skillnad på bromsefekten. Det tar därimot några månader längre att uppnå full effekt av Avonex. Efter sex månader finns ingen skillnad alls. Då känns det bra att bara behöva ta 1 gång /veckan med Avonex tycker jag. Kram Eva |