Jobbigt med sprutor - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Jobbigt med sprutor

01 - 13.01.2010, 18:37

Hej,’
Jag har tagit avonex sedan april 09 och skött det punktligt. Ibörjan gjorde jag allt själv, numera får maken hjälpa mig att trycka på injektorn men jag injicerar själv.

Jag tar min spruta på söndagar. Men eftersom man kan skjuta på dagarna blir det i praktiken nästan alltid tisdagar som jag tar avonex (då kan den tas på söndagen igen). Maken börjar tjata på mig på söndag kvällen och fortsätter på måndagen. Med resultat att jag blir irriterad. Jag kan inte kontrollera min kropp och MS. Det enda jag kan kontrollera är när jag ska ta sprutan och den kontrollen vill jag behålla!

Jag förstår inte varför jag skjuter på sprutan hela tiden. Det gör inte ont och jag är van att ge andra sprutor (jag är sjuksköterska) men när det kommer till mig själv låser det sig totalt.

Funderar på att gå till ms-mottagningen eller dsk för att de ska ge injektionen under en tid. Vill inte att avonex ska komma mellan mig och maken.

anettehelena

02 - 13.01.2010, 19:27

Hej!
Jag förstår dig. Själv tar jag copaxone och det ska tas varje dag. Gick bra i början att ta men sen 3 månader efter så gick det inte. var helt stopp. Så nu tar min sambo den varje dag. Var lite jobbigt i början att man inte klara av det själv och att vara beroende av en så men det är bra nu. Känner inte den där ångesten och tänker inte på om jag ska klara av det eller inte. Det enda jag ska hålla reda på är var han ska ta den.
Funderade på att byta medicin, var när att byta men det är så mycket biverkningar så då sa min sambo att han tar den för att slippa biverkningarn.
Få hoppas att tabletterna kommer snart.

/Madde

maddo

03 - 13.01.2010, 20:08

Ska försöka göra som dig, att komma ihåg när jag ska ta den och låta någon maken göra resten. Som det ser ut nu, är jag inte aktuell för tabletter eftersom jag har gjort en gastric by pas op, vilket bla gör att upptaget som oftast sker i tunntarmen inte ser ut som hos "vanliga" människor. Jag fick iallafall inte vara med i studie pga av detta.

anettehelena

04 - 13.01.2010, 20:56

Hej,

Jag hade samma besvär, det gick bra från början men sen bröt hela helvetet ut. Tog flera timmar ibland med sprutan i hand utan att något hände. Jag lät då MS-centrum hjälpa till, de tog sprutorna på mig ett tag och efter det gick det bättre igen.

Jag åkte dit två svängar till, dvs hade två perioder till som var mycket jobbiga.

Nu går allt fin-fint, jag skippar autoinjektorn, jag har kommit på att det var den som var boven. Nu har jag full kontroll över sticket, införandet av nålen och ja, allt. Kontrollerar själv sticket in i kroppen, blir allt mycket bättre.

Jag råder alla till att prova, det är en befrielse utan dess like!

Kram och lycka till!

Lilloppan

05 - 14.01.2010, 14:25

Här är en till sjuksköterska som låter maken trycka in Avonexet en gång i veckan. Tur att det bara är en gång i veckan! Det har slagit stopp även för mig. Nu har jag koll på stickschemat och gubben sticker. Då slipper jag ångesten och våndan. Jag säger som du Anettehelena, det handlar ju inte om smärtan utan det hela är helt ologiskt och larvigt. Hoppas att tabletterna kommer snart och att det inte är allt för mycket biverkningar på dom.
Ha det
Eva

Loke Krona

06 - 14.01.2010, 17:49

Tack för tipsen allesammans. Eva, visst känns det fånigt att inte kunna fixa injektionen själv när man är sjuksköterska. Jag sticker andra lätt som en plätt.

Idag har jag ringt och bokat tid till dsk för nästa injektion. Har bestämt mig för att gå tid ett par gånger så kanske låsningen släpper.
//Helena

anettehelena

07 - 19.01.2010, 19:44

Anetthelena, jag höll på som du och sköt på injektionen. Skillnaden var att jag sköt på den i 45 min och du skjuter på den i 2 dagar. Ingen skillnad alls egentligen. Orsaken till två dagar är att du vet att det måste gå 5 dagar innan nästa injektion. Annars hade du nog skjutit på det i tre eller fyra dagar, eller hur?
Min man tjatade och jag blev bara mer irriterad ("Kom igen nu gumman! Då tar vi den! Ett två tre"). Det började med att jag började tveka, då slog det slint och jag kunde bara inte trycka av. Då tog jag sprutan helt själv med injektor.
Nu får min man ge mig den (han har valt bort injektorn) och det är himmelriket (nästan...jag tycker fortfarande inte om det).
Kan inte din man även sköta injiceringen?
Jag lägger mig på köksgolvet (herregud, hur låter detta nu då?) och tittar på min omålade golvlist medans han ger mig sprutan i höften.
Jag kan "sjåpa" mig en del även nu, jag tog alltid sprutan i låren men det får inte min man göra utan jag varvar mellan höfterna. Hur länge håller det?...måste jag börja ta i låren en vacker dag tro...jag kör strutsfenomenet och hoppas på tabletterna.
Jag har backup med syster som är undersköterksa och granne som är sjuksköterska. De sticker mig om mannen skulle vara borta.

...eller så ber du om hjälp hos en sköterska. Allt är OK om det ger högre livskvalitet.

Kram och heja på!

cillaa

08 - 19.01.2010, 19:52

Ah...missade ditt inlägg. Du har ju redan gått till distriktsköterskan! Bra, tycker jag.

cillaa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2974

Användare online: 90

Diskussionsinlägg: 42973

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet