Jobbigt med sprutor - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Jobbigt med sprutor

01 - 13.01.2010, 18:37

Hej,’
Jag har tagit avonex sedan april 09 och skött det punktligt. Ibörjan gjorde jag allt själv, numera får maken hjälpa mig att trycka på injektorn men jag injicerar själv.

Jag tar min spruta på söndagar. Men eftersom man kan skjuta på dagarna blir det i praktiken nästan alltid tisdagar som jag tar avonex (då kan den tas på söndagen igen). Maken börjar tjata på mig på söndag kvällen och fortsätter på måndagen. Med resultat att jag blir irriterad. Jag kan inte kontrollera min kropp och MS. Det enda jag kan kontrollera är när jag ska ta sprutan och den kontrollen vill jag behålla!

Jag förstår inte varför jag skjuter på sprutan hela tiden. Det gör inte ont och jag är van att ge andra sprutor (jag är sjuksköterska) men när det kommer till mig själv låser det sig totalt.

Funderar på att gå till ms-mottagningen eller dsk för att de ska ge injektionen under en tid. Vill inte att avonex ska komma mellan mig och maken.

anettehelena

02 - 13.01.2010, 19:27

Hej!
Jag förstår dig. Själv tar jag copaxone och det ska tas varje dag. Gick bra i början att ta men sen 3 månader efter så gick det inte. var helt stopp. Så nu tar min sambo den varje dag. Var lite jobbigt i början att man inte klara av det själv och att vara beroende av en så men det är bra nu. Känner inte den där ångesten och tänker inte på om jag ska klara av det eller inte. Det enda jag ska hålla reda på är var han ska ta den.
Funderade på att byta medicin, var när att byta men det är så mycket biverkningar så då sa min sambo att han tar den för att slippa biverkningarn.
Få hoppas att tabletterna kommer snart.

/Madde

maddo

03 - 13.01.2010, 20:08