kejsarsnitt - Multipel Skleros forum - Sexualitet vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

kejsarsnitt

01 - 21.05.2009, 22:56

Hej!
Jag är en tjej som har Ms och är gravid! Är otroligt glad men också fruktansvärd rädd för förlossningen. Är rädd för hur ms kan påverka en förlossning. Vet ngn något om detta.
Tänk om man får ett skov på grund av all stress under förlossningen.
Sen är jag otroligt trött o tror inte att jag kommer att klara det om förlossningen drar ut på tiden.
Kan man få kejsarsnitt på grund av Ms?
Vilka risker finns det med att ha ms o föda vaginalt?
snälla hjälp , är rädd!

oturstjejen

02 - 22.05.2009, 12:51

Hej oturstjejen

Inte ska du oroa dej för förlossningen! Jag har aldrig hört att ms påverkar en förlossning, men som alla andra kan du säkert få kejsarsnitt om du helst vill det.
Men jag tycker du skall läsa på och ställa frågor, då kejsarsnitt påverkar både dej och barnet på ett helt annat sätt än en vaginal förlossning.

Har själv inte upplevt ett kejsarsnitt, men min syster har erfarenhet av båda och hon tyckte att hon själv återhämtade sig mycket snabbare efter den vaginala förlossningen.
Vill inte skrämma dej, men ett kejsarsnitt är ju faktiskt en operation och de delar bukmusklerna för att komma åt livmodern och sedan får du ett snitt som skall läka.

Jag fick min diagnos när min dotter var 11 månader. Du behöver inte oroa dej för sömnen ALLA är trötta efter en förlossning och den stora omställningen som blir med nattamning osv. Ta tillfället i akt och sov så fort babyn gör det. Låt din man/sambo ta hand om hushållet och annat tills du känner att du är med på plan igen och se till att ni hela tiden delar lika! Var oxå hårt mot släkt och bekanta och begränsa alla besök i början, de tar på krafterna om något!

Skicka gärna ett meddelande om du vill prata!

Tänk på att förlossningen varar något/ra dygn, sedan har man ansvar resten av livet för en liten person!
Njut av babyn!
Kram Ace

Ace Krona

03 - 22.05.2009, 21:43

oturstjejen
Tar du någon bromsmedicin nu när du är gravid och i så fall vad och hur mycket tar du?.
Tror inte heller att du behöver oroa dig för hur det ska bli även om jag inte har någon erfarenhet utav detta.
Kram på dig :)

lillanlillan

04 - 22.05.2009, 22:49

Hej Oturstjejen!

Jag har fött 3 barn varginalt och tvillingar med kjesarsnitt.
För mig personligen var inte kejsarsnittet så kul det tog tid innan jag återhämtade mig och inte behövde smärtstillande. På tredje dagen när jag gick saktliga med gåbord som stöd sa en skörteska att normalt brukar man åka hemm tredje dagen. Var inte så kul att höra när man knappt kan stå upprätt.....

Men en vännina till mig föredrar kjesarsnitt framför varginalt för hon upplevde att hon återhämtade sig snabbare efter kjesarsnittet.

När det gäller MS:en så tror jag inte det spelar så stor roll vilket du väljer ( jag hade MS under mina två sista graviditerer men det visste jag inte då att jag hade).

Som jag har förstått det så kan MS:en påverkas lite av hur vi mår psykiskt så mitt råd är att du känner efter i vilket alternativ du känner dig lugnast att föda på....

Ps...Tänk även på att efter ett kejsarsnitt för du inte bära en vikt tyngre än två mjölkpaket under ca åtta veckor. Ds...

Si, efter natten kommer alltid dag
och såret läks och sorgen har en ände!
Gustaf Fröding

DET ÄR KROPPEN SOM ÄR SJUK INTE JAG!

Tezza Krona

05 - 27.05.2009, 16:20

Hej!
Tack för era svar
Jag får ingen behandling, trots att jag har haft ms i 9 år.
Jag har nu varit och pratat med en läkare på sjukhus om kejsarsnitt och hon sa att jag inte kan få det. Hon var väldigt oförstående och sa att man blir värre i sin ms med kejsarsnitt!
Vet inte vad jag ska göra så jag e mycket rädd.

oturstjejen

06 - 31.05.2009, 20:53

Hej,

Jag blir upprörd då jag läser hur du har det.
En förlossning ska vara ett fint minne och har man rädslor och oro för sin sjukdom så SKA INTE en läkare spä på det hela, är inte riktigt därför dom är där.

Jag tycker att du ska kontakta förlossningen där du bor och be att få komma på besök och prata med en barnmorska hur du känner och hur dom kan hjälpa dig så att du får ut så mycket som möjligt av upplevelsen och att du inte ska behöva gå innan och vara orolig. Du ska njuta av din graviditet och vara trygg i att förlossningen kommer att gå bra hur du än mår på förlossningsdagen.

Man ska vara trygg i att personalen på BB är där för din skull under en förlossning och att det som sker det sker.

Sen kan dom kanske inte planera in att du ska få ett kejsarsnitt men om det kommer att behövas så kommer du att få det på plats. Konstigt vore annars.

Men, oroa dig inte njut av tiden du har kvar av magen..

Lycka till
Kram
Annika

Queenie01

07 - 02.06.2009, 08:52

Hej!
Trist att du ska behöva vara orolig under en tid som är så mysig!
Har själv tre barn, som alla är födda efter min MSdiagnos. Har verkligen mått prima förutom illamåendet under alla graviditeterna. Det är ju så olika hur vi har det.
Har ett litet tips att det finns sjukhus i syd där man pratar och tar hand om paret. Har fött första barnet i säte, mellan traditionellt huvud och minsten fick hotas med kniv. Måste nog säga att jag förstår varför de flesta kommer med huvudet först - klart lättast enligt mig i alla fall!
Skulle vilja ge dig rådet att lära dig avslappning - Signe Jansson, barnmorska lärde ut andningsteknik till sina kollegor som jag har haft nytta av i flera olika situationer även om det inte varit under förlossning. Man fokuserar på andningen och när man sedan går in i den tar det udden av smärtan.
Hoppas att du kan hitta alternativ som kan passa dig bättre, det finns annat än stressiga universitetssjukhus inom bra avstånd!
Kanske är det en klen tröst att jag och kanske du också på något sätt lyckas glömma förlossningens mindre positiva sida. Det varar bara dagar eller månader av ens liv innan man kan tänka sig att göra om det.
Försök nu att njuta av rörelserna du har i din mage, att känna hur "någon" bara växer och mår bra!

Hör gärna av dig!
Kram från
virrigaplantan (idag i skuggrabatten!)

virrigaplantan

08 - 02.06.2009, 20:07

Tack så mycket! Skönt att ha folk att prata med. Vilket sjukhus i skåne rekommenderar du då? Hört att ystad ska vara bra..

oturstjejen

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 199

Diskussionsinlägg: 61989

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet