Kortisondropp? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Kortisondropp?

01 - 26.03.2007, 19:28

Hej!
Har haft 3 skov bara på 4 månader! Mina skov är väl inte precis så klassiska, det har varit yrselskov och konstig känsla i benen,precis som jag hade ett skal runt dem. Jag hade känsel men dom kändes konstiga, både fötter och upp till sätet.Detta som jag har nu gör fruktansvärt ont i ländryggen ända nere vid svansen,kan inte räta upp ryggen riktigt. Orkelös i benen, känns som jag har sprungit 5 mil,massa mjölksyra känns det som,jätte jobbigt.
Undrar nu om någon fått kortison för denna typ av skov. När jag frågat min dr när jag haft smärtskov har hon inte velat ge mig det,undrar varför om det nu gör att det sätter igång läkningen fortare!?Jag har aldrig provat!
Jag tålde varken Avonex eller Copaxon undrar också om någon som inte tåldt dessa men som lyckats tåla Rebif?Dom är väl släktingar?
Tacksam för svar! Kram Ebba

ebba

02 - 27.03.2007, 06:12

Godmorgon Ebba..
Min sons skov var exakt som du beskriver och han fick kortisondropp, för att korta av och mildra skovet. Han har fått droppet två gånger vid liknande skov....han tillhör Uppsala läns landsting och går på Akademiska sjukhuset....synd när det inte är lika för alla....
kramis
Irran

irran

03 - 27.03.2007, 08:10

Hej ebba..
Det låter väldigt mycket med så många skov på så kort tid. Det måste vara väldigt jobbigt för dej?!
Man undrar vilket sjukhus du tillhör.. som inte fått något kortisondropp?!
Angående Avonex och Rebif- de tillhör samma "familj", d.v.s betaferoner.
Copaxone tillhör en annan "familj"- glatiramecerat.
Om det nu var till nån hjälp?!
Kram Gila

Gila Krona

04 - 27.03.2007, 09:03

Tack snälla för svaren! Ska kontakta min läkare igen och höra om jag kan få prova kortisondropp!!
Kram Ebba

ebba

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 285

Diskussionsinlägg: 62003

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet