lämna blod - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

lämna blod

01 - 13.08.2009, 16:37

kan man lämna blod????
Jag har copaxone

glader

02 - 13.08.2009, 17:18

Vi med MS får inte lämna blod.
//Daniel

Pågen

03 - 15.08.2009, 02:29

Är det pga sjukdomen eller den starka medicineringen?
Det är ju många som säkert går omkring och har ms utan att ha fått en diagnos eller ens är sjuka? Det är väl inte standard att kolla upp om man har ms innan man ska bli blodgivare?

Kramar

No mather what your dreams are, no mather where you go...
Keep your eye upon the doughnut and not upon the hole...

Bra text om att fokusera på det som är positivt!

sunshinenickan

04 - 15.08.2009, 04:02

Jag undrar också. Jag har varit blodgivare under många år, och den frågan har aldrig kommit upp.
Efter diagnosen har jag inte lämnat blod, men det är av andra orsaker som jag slutade.

/BM

brita m Krona

05 - 15.08.2009, 06:15

Vad jag har förstått så är det pga att man inte kartlagt orsaken till sjukdomen än och därför inte tar några risker.
Det gäller på båda hållen, dvs att det skulle kunna finnas risker för oss med MS också.
Man tar väl helt enkelt det säkra föra det osäkra ;-)
//Daniel

Pågen

06 - 15.08.2009, 11:05

Jag har tidigare läst det här på geblod.nu:

"Fråga: Jag har MS och får inte bli blodgivare. Beror det på att mitt blod skulle skada mottagaren eller vara en risk för mig?

Svar: Båda skälen gäller som orsak till att blodgivning ej tillåts. Eftersom orsaken till sjukdomen ej är helt klarlagd finns åtminstone teoretiskt möjligheten/risken att den skulle kunna överföras med blodtransfusion."

/Lili

Lili_A Krona

07 - 15.08.2009, 22:10

Ja det stämmer....
Jag har varit blogivare och strax efter att jag fått ms-diagnosen så fick jag en kallelse för att lämna blod, så jag ringde på blodgivarcentralen och sa som det var och då sa hon i luren att hon tog bort mig ur systemet, och jag frågade om det var pga ms’en eller medicinen. Och fick till svar att att båda räckte var för sig...
Ha’re
/Cicci

cicci28

08 - 16.08.2009, 03:55

...men om man är blogivare är en sak för att kunna hjälpa någon utomstående....men om nån i ens familj behöver blodtransfusion skulle man vara utesluten då som tänkbar blodgivarkandidat?

Kluriga frågor....inte för att det är aktuellt nu men kanske senare i livet så vill man ju självklart kunna hjälpa till.....

No mather what your dreams are, no mather where you go...
Keep your eye upon the doughnut and not upon the hole...

Bra text om att fokusera på det som är positivt!

sunshinenickan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 182

Diskussionsinlägg: 61988

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet