Mammor... - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Mammor...

09 - 24.08.2009, 11:48

Hej MSuperhero

Har du försökt att säga det du skriver här till din mamma? Du beskriver det mycket bra!
Kanske skulle hon lugna sig lite om hon vet hur du känner inför allt hennes engagemang? Hon vill säkert bara väl, men jag förstår verkligen din känsla av överengegemang. :) Vilket säkert bottnar i rädsla för att hon är rädd om dig.

Nu är det kanske inte heller så längesedan du fick din diagnos? Kanske blir det bättre med tiden. När hon märker att det går fint att leva ett alldeles fullvärdigt liv med MS. Att de faktiskt kan vara så att de skov man har haft kan vara de enda man får, eller att man får skov väldigt sällan.

Jag fick trösta många anhöriga när jag fick min diagnos. :)

Självständighet är bra och låt ingen rubba ditt självförtroende.

Kanske kan du säga till din mamma att du klarar det här men om du skulle behöva hjälp så lovar du att säga till, annars räcker det fint med att hon bara är mamma.

/Lili

Lili_A Krona

10 - 24.08.2009, 12:56

Tack Lili!

Jag har väl försökt prata med henne men jag är så rädd att hon ska känna att jag är otacksam, det finns ju dom som inte har en mamma som backar upp!
Och jo, jag fick diagnosen för inte så längesedan så hon är fortfarande mitt uppe i att smälta det.. Jag vill bara att det ska bli en vardagssak så fort som möjligt så jag slipper höra att jag har ms hela tiden. Vissa stunder vill man kunna umgås och prata utan att prata om sin sjukdom, ska påminna henne om det!

/Cecilia

MSuperhero

11 - 27.08.2009, 07:33

Hej!
Ja dessa mammor, vad ska man göra?

Jag är inte ny här på forumet, men vill vara annonym med detta då min mamma är väldigt "om sig och kring sig".

Mitt problem är att min mamma har någon sjukdom eller problem som man inte vet vad det är och varje gång hon ringer så blir det ett maratonsamtal om hennes problem där jag bara lyssnar. Hon härleder allt till min MS, vill nog uttrycka det som att hon ser det som en tävling i symptom.

Själv mår jag bra och har inga problem med min MS. Jag gör heller inga stora affärer av den, men var gång hon ringer så blir jag på dåligt humör och nedstämd, ibland blir hela dagen fördärvad, hon ringer mig också på jobbet ibland och drar upp skiten. Jag har försökt konfrontera henne med detta men då blir hon 5 resor värre och riktigt obehaglig.

Någon som vill byta mamma eller har några bra tips så är jag tacksam.
//BS

burning sky

12 - 27.08.2009, 12:06

Jag vet precis hur det är med denna fiht om vem som är sjukas..
Min mor har hjärtfel, struma o tre disckbråck, väldigt överviktig oxå med högt blodtryck.
Jag förstår att hon är sjuk o att det är besvärligt för henne, självklart.....men......
måste hon varje gång hon går till läkaren, fråga om det inte är som så att det är hon som har ms o jag fått det efter henne?????!!!
Jag tillhör de "lyckliga" i denna skara än så länge o kanske inte ens behöver bli "sjuk" om jag har turen på min sida än mer.
Så jag tycker inte om att hon "förvränger" min sjuka till att det ska vara hennes..
Jag vet att det låter illa men det är så jag känner..
Må gott

Gunilla_1967

13 - 27.08.2009, 14:17

Det låter inte illa Gunilla.
Jag tycker inte om att prata illa om min mamma men ibland måste jag få utlopp för vad jag tycker. Det känns skönt att kunna skriva av sig här, tror att ni kan förstå mig.
Min mamma är en snäll människa men konstig på många sätt.

Jag vet inte vad det är med den här symptomtävlingen. Jag pratar nästan aldrig själv om mina symptom och bekymmer men min mamma måste beklaga sig hela tiden. Det är lite jobbigt för hon gör det med en glädje i stämman, nu har jag fått detta och detta och nästan jublar.

Något fel är det med henne och hon har varit under utredning några år. Efter varje besök så har hon enligt henne fått en ny diagnos. Det kan vara allt från riktigt tunga diagnoser till lindrigare. Jag blev orolig i början för henne och mådde dåligt av det men nu har jag förstått att hon hör vad hon vill höra från läkarna och sedan måste hon berätta detta för alla. Hon kan jobba 100% också så hon är inte sjukskriven. Nu reagerar jag inte längre när hon kommer med den ena diagnosen efter den andra. Jag får hoppas att dom snart kan ställa en diagnos på henne, jag tror inte det hjälper ändå för då får hon allt bekräftat och på papper.
Idag är jag extra irriterad på henne för det börjar gå överstyr nu. Hon kommer alltid med sin skit när jag mår som bäst också, så jobbigt när jag anstränger mig för att må bra, jag får inte låta detta dra ner mig.
//BS

burning sky

14 - 28.08.2009, 20:57

Ja, det låter som att mödrar är lika varandra i slutändan.... o ibland blir jag "orolig" för mitt framtida jag ;), men ... min dotter ger mig tummen upp ett tag till iaf.
Så det tröstar mig lite ;)
Må gott

Gunilla_1967

15 - 29.08.2009, 07:34

Vi kan ju se våra mammor som ett varningstecken över hur vi själva inte får bli.
Jag tror inte jag kommer bli som min mamma. Jag kommer ta efter dom bra sidorna hon har för hon har många bra sidor ändå.
//BS

burning sky

16 - 06.01.2010, 18:41

Hej, Det är olika hur folk reagerar. När jag fick reda påatt jag har MS så reagerade jag med att "jag var är frisk och detär den lilla flickan med det långa håret på pinstolen med höga ben och högt ryggstöd."
Först när min mamma gick med mig in till doktorn så kunde hon få svar på alla frågor som fanns!

Men alla människor är olika, alla reagerar inte på samma sätt tänkt på det.

Ni som har föräldrar som inte förstår prata med dom för och senare så börjar dom nog förstå lite!

Jag är jätteglad att det finns Betaferon för den fick min MS att "gå över", skovet försvann!

melvin hund

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 74

Diskussionsinlägg: 47688

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet