Mat - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 13.09.2009, 21:31

Vill gärna ha hjälp av er att få förklarat vad bra mat är för de som har ms? Jag och min man äter otroligt dålig mat och vill ändra på detta nu. Är det några särskilda vitaminer man skall köpa hem? Sötsaker och konserveringsmedel har det någon påverkan på något sätt? Dum fråga kanske, men vi vill gärna ha lite hjälp.
Kram Lusse

Lusse

02 - 13.09.2009, 22:49

Hej!

Har eg inget svar på något spec. bra eller dåligt att äta vid ms, min läkare menar att man ska äta "som vanligt". Men det finns nog många som provar olika "matvarianter" m.m och kan berätta om det.

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

03 - 14.09.2009, 09:47

Hej Lusse..
Vi MS:are behöver allsidig mat, alla andra:-)
Har fått lära mej på Humlegården att vi bör inte äta så mycket rött kött, utan mer vitt.
Dvs mycket fisk, kyckling, fläskkött.
Det är lättare för tarmen att bryta ner det.
Inte så mycket kolhydrater.. dvs pasta, ris och potatis.
Vi behöver äta mycket grönsaker, rotfrukter och frukt.

Vi som inte kan röra på oss så mycket, bör tänka extra noga på vad vi stoppar i oss:-)
Inte är det lätt.. men vi får väl försöka;-)
Äter man en bra sammansatt kost, behövs inte så mycket extra vitaminer och mineraler.
Det var lite råd från mej...
Kram
Gila

Gila Krona

04 - 14.09.2009, 10:28

Hei Lusse.
Det er vel for så vidt ingen spesielle forholdsregler når det gjelder kosthold og mennesker med ms.
Men det anbefales mye fisk, både som pålegg og til middag. Skjær bort synlig fett på kjøtt og velg magre meieriprodukter framfor fete.

Mange opplever treg mage, forstoppelse eller diare, som kan være et resultat av medisinbruk og et lavt aktivitetesnivå. For å forebygge dette så er det viktig med grove kornsorter, spis masse frukt og grønnsaker. Drikk mye vann.

Noen med ms har lave verdier av B-vit i kroppen (leste det akkurat:-) som kan suppleres med vitamintilskudd.

Mye sukker og sukkerholdig mat er jo ikke sundt for noen av oss, og når det gjelder tilsettningsstoffer så vet jeg ikke, men sikkert ikke dumt å være litt obs på det også.

Det handler vel stort sett om å være fornuftig, unngå formye sukker og fett. Og begrense inntak av alkohol og nikotin.

Jeg er veldig nøye med frokosten. Starter alltid dagen med kornblanding/frokostblanding som kun er søtet med rosiner. Tar omega3 og vitamin/mineral
tabletter.
Ellers spiser jeg ganske sundt. Er heldig som ikke har "søthunger". :-)
Men vel så viktig er vel å holde seg i aktivitet, og faktisk bruke de kaloriene vi tar inn.

Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg.
Men lykke til med omlegging av kostholdet, håper dere klarer det.
Kram Hillevie ",)

Ps. Anbefaler deg å planlegge innkjøp av mat, gjerne for en uke av gangen. Lag en ukesmeny og skriv handleliste ut i fra den. Da unngår du impulskjøp i matbutikken, som gjerne resulterer i "dårlig" mat :-)

Hillevie Krona

05 - 14.09.2009, 14:11

Hej!
Ja, det här med att äta är svårt. Tyvärr, äter de flesta med eller utan MS, fel och för mycket. Jag har varit vegeterian, och under den "nyttiga" perioden i mitt liv FICK, eller då bröt min MS ut. Och jag åt verklligen nyttigt då, bönor ,sallad och mycket fisk bl.a. Nu, efter en urdålig idee’om att testa stenålders kost mot MS ( som något ljushuvud kläckte av sig skulle hjälpa, ja, man griper hysteriskt efter allt) har jag börjat äta kyckling (inget annat kött) istället för tonfisk ,som är utrotningshotad, kyckling lär inte utrotas på länge än)
Men jag tror på den "gamla skolan" lite eller inget socker, mycket fibrer ,vitt kött och MYCKET grönsaker och frukt. Och så lite fett som möjligt, bara nyttig olja, grovt bröd .
Bantningsmat helt enkelt. En helt vanlg kost är att rekomendera, och MS får man i alla fall , men mår bättre , i alla fall, kostmässigt.
Sen , hur man äter bestämmer man själv. Ett bra tips , köp inte hem det du bestämt dig för att INTE äta.
Lätt att sitta här och skriva, men svårt att leva upp till alltid. kramar M.

Maryam Krona

06 - 15.09.2009, 08:43

Hej

Spana in Sunes blogg, han är mycket inne på det här med diet och MS
www.suneoverhagen.blogspot.com/...
Sune har även länkar vidare för Dr Swank och Dr Jelineks dieter.
Sedan så har det brittiska MS resource centret en Best Bet diet med rekommendation etc på sin sida
www.msrc.co.uk/...

MVH Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

07 - 23.09.2009, 12:29

Hej Lusse!
Välkommen tillbaka!
Jag är av uppfattningen att vi med MS bör undvika fetter med hög smältpunkt. Vi ska få i oss mycket omega-3 fetter samt ta tillskott av d-vitamin på mellan 3000-4000IE per dag. D-vitaminhalten i blodet bör ligga på ca 150 nmol/l för att vara tillfredställande.
Har läst spaltvis om detta och tror mycket på denna idén.
Kram
Daniel

Pågen

08 - 09.10.2009, 21:57

Lite intressant som någon skriver i tråden om att sjukdom bröt ut vid förändrad och nyttig kost.

Jag var frisk tills jag fyllde 30 och viktväktade ner 15kilo sedan har skiten bara rullat på:(

Kan det vara något latent som bryter ut om man förändrar något ordentligt kanske?

/zanna

Zanna Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 354

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet