Mat
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 13.09.2009, 21:31 Vill gärna ha hjälp av er att få förklarat vad bra mat är för de som har ms? Jag och min man äter otroligt dålig mat och vill ändra på detta nu. Är det några särskilda vitaminer man skall köpa hem? Sötsaker och konserveringsmedel har det någon påverkan på något sätt? Dum fråga kanske, men vi vill gärna ha lite hjälp. |
|
|
02 - 13.09.2009, 22:49 Hej! Har eg inget svar på något spec. bra eller dåligt att äta vid ms, min läkare menar att man ska äta "som vanligt". Men det finns nog många som provar olika "matvarianter" m.m och kan berätta om det. hälsningar Fidelie |
|
|
03 - 14.09.2009, 09:47 Hej Lusse.. Vi som inte kan röra på oss så mycket, bör tänka extra noga på vad vi stoppar i oss:-) |
|
|
04 - 14.09.2009, 10:28 Hei Lusse. Mange opplever treg mage, forstoppelse eller diare, som kan være et resultat av medisinbruk og et lavt aktivitetesnivå. For å forebygge dette så er det viktig med grove kornsorter, spis masse frukt og grønnsaker. Drikk mye vann. Noen med ms har lave verdier av B-vit i kroppen (leste det akkurat:-) som kan suppleres med vitamintilskudd. Mye sukker og sukkerholdig mat er jo ikke sundt for noen av oss, og når det gjelder tilsettningsstoffer så vet jeg ikke, men sikkert ikke dumt å være litt obs på det også. Det handler vel stort sett om å være fornuftig, unngå formye sukker og fett. Og begrense inntak av alkohol og nikotin. Jeg er veldig nøye med frokosten. Starter alltid dagen med kornblanding/frokostblanding som kun er søtet med rosiner. Tar omega3 og vitamin/mineral Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg. Ps. Anbefaler deg å planlegge innkjøp av mat, gjerne for en uke av gangen. Lag en ukesmeny og skriv handleliste ut i fra den. Da unngår du impulskjøp i matbutikken, som gjerne resulterer i "dårlig" mat :-) |
|
|
05 - 14.09.2009, 14:11
Hej! |
|
|
06 - 15.09.2009, 08:43 Hej Spana in Sunes blogg, han är mycket inne på det här med diet och MS MVH Ace "Det är farligt att leva, man kan dö av det." |
|
|
07 - 23.09.2009, 12:29 Hej Lusse! |
|
|
08 - 09.10.2009, 21:57 Lite intressant som någon skriver i tråden om att sjukdom bröt ut vid förändrad och nyttig kost. Jag var frisk tills jag fyllde 30 och viktväktade ner 15kilo sedan har skiten bara rullat på:( Kan det vara något latent som bryter ut om man förändrar något ordentligt kanske? /zanna |